Kupujete dětem mluvící hračky? Mohou ohrozit vývoj řeči
Když dáte malým dětem hračku, která bliká a hraje všelijaké melodie, sotva zmáčknou nějaký knoflík, jsou vesměs nadšené. Stejně jako když na ně hračka bude mluvit nebo bude jinak interaktivní. Ale počítejte s tím, že ho nijak zvláště rozvíjet nebude. Na to jsou daleko lepší obyčejné knížky, které si budete prohlížet a číst spolu s dětmi.
Nebyl to velký výzkum, přesto stojí jeho výsledky za pozornost. Odborníci z Northern Arizona University doporučují rodičům, aby svým dětem četli a povídali si s nimi. Místo toho, aby se radovali, jak jejich malé děti umějí ovládat všelijaké elektronické hračky, které hrají, blikají a mluví na ně. Studie vyšla v časopise JAMA Pediatrics.
Anna Sosa, ředitelka NAU's Child Speech and Language Lab, se svým týmem sledovala rodiče a jejich malé děti v několika desítkách rodin. A zjistila, že když mají děti elektronické hračky, rodiče se jim pak méně věnují, což se projeví na rozvoji jejich řeči, slovní zásobě a podobně. Nemusí samozřejmě být na první pohled patrné, zvláště pokud dítě opakuje slova podle hraček, ale je to jiné - a podle odborníků horší - než když se učí mluvit s rodiči. To, zda dítě nakonec mluví od roka nebo spíše až od dvou, není přitom podstatné.
GALERIE: Proč a jak bychom si měli s malými dětmi číst?
"Rodiče měli pocit, že hračka děti naučí mluvit za ně," konstatovala přímo vědkyně. To podle ní není dobré pro rozvoj jazyka, protože zejména děti do tří let potřebují sociální interakce k tomu, aby se jejich řeč skutečně rozvíjela. A to navzdory tomu, že podobné interaktivní hračky se často prodávají coby vzdělávací nebo edukativní pomůcky.
Anna Sosa hledala odpověď na otázku, zda rodiče mají, nebo nemají kupovat dětem elektronické hračky. "Teď už jsem si jistá, že nemají, daleko lepší je, když mají děti tradiční hračky a obrázkové knížky, s nimiž si hrají a z nichž čtou spolu se svými rodiči."
Připomněla zároveň, že záleží i na tom, jakým způsobem si rodiče s batolaty knížky prohlížejí. Už od malička by to měl být dialog, kdy rodič reaguje třeba na to, co mu dítě v knížce ukazuje, a povzbuzuje ho k tomu, aby ji samo aktivně používalo.