Být smutná bez důvodu je v šestinedělí normální, říká psycholožka

  • Foto: profimedia.cz
    Sdílej na facebooku
    28. března  2017 
     06:00

    Být smutná bez důvodu je v šestinedělí normální, říká psycholožka. I když se celé těhotenství nesmírně těšíte na dobu, až si poprvé přinesete miminko z porodnice domů, vše nemusí být takové, jak jste si ve svých představách vysnila. Zapomeňte na všechny dojemné fotky v časopisech se spokojenými maminkami nebo na filmy líčící neskonalé štěstí a harmonii s novorozencem. Nikdo není šťastný 24 hodin 7 dní v týdnu. A v šestinedělí už vůbec ne. To, že jste smutná, vzteklá a náladová, ještě neznamená, že trpíte poporodní depresí. Na pocity mimo očekávání máte plné právo. A jak se s nimi vyrovnat podle psycholožky? 

  • Beznaděj bez logické příčiny aneb hormonům neporučíš

    ...

    Určitě jste si přečetla spoustu rad o tom, jak zvládnout šestinedělí a nezbláznit se. Ovšem na střet s opravdovou realitou vás stejně nikdo nepřipraví. Změny nálad v šestinedělí jsou přirozené a je to dáno výkyvy hladin hormonů. "Je dobré si to uvědomit a nevinit se za to, že se cítíte jinak, než jste čekala, a jste například smutná a nevíte proč nebo že se chováte nelogicky, a přitom vlastně nemáte žádný důvod. Zkuste prostě jen respektovat své pocity a v ideálním případě si je dovolte prožít. Jste-li smutná, poplačte si, pokud cítíte, že potřebujete něčí blízkost, nestyďte se a řekněte si," radí psycholožka PhDr. Lucie Lebdušková.

  • Neklaďte na sebe příliš velké nároky

    ...

    „V dnešní době na sebe klademe vysoké nároky, snažíme se mít vše nastudované a být na vše připravené, ale jsou věci, které si jdou svým vlastním způsobem, a ať chceme nebo ne, musíme holt někdy přijmout, že to tak prostě je. Mateřství je toho krásným příkladem. Neexistuje dokonalá matka, takže vzdejme tendence se jí stát. Všechny děláme to nejlepší, co lze za daných okolností, a nikdo nás nemá co soudit,“ dodává odbornice.

  • Věřte své intuici

    ...

    Podle Lucky Lebduškové někdy přijdou chvíle, kdy si nebudeme vědět rady a všechny knihy v praxi selžou. Články na internetu i kamarádky budou říkat naprosto protichůdné názory. V tu chvíli je nejlepší dát na vlastní pocity a přestat se snažit mít vše „správně“. Možná máte pocit, že jako prvorodička si nebudete vědět oproti zasloužilým matkám rady. To úplně chápu a mám to tak stejně. Ale na druhou stranu si říkám, že každé dítě je tak odlišné, že i matka se třemi dětmi může být u čtvrtého novorozence stejně vykolejená jako já. A taky věřím, že příroda nás vyzbrojila tak, abychom zkrátka intuitivně vycítily, co je pro nás i miminko nejlepší.

  • Řekněte si o pomoc

    ...

    V období po porodu se všechno točí okolo miminka. Je středobodem vašeho světa, ale právě kvůli tomu, že vás teď potřebuje v plné síle, nebudete už stíhat tak jako před jeho narozením. „Zkuste si připustit, že nemusíte zvládnout vše sama. Neděláte to jen pro sebe, ale i pro miminko a vaši společnou pohodu. Ženy se často stydí, že nezvládnou vše samy, tohle je ale prostě nové období. Vy potřebujete čas, abyste si na novou situaci zvykla a našla si v ní svůj nový rytmus. Většinou člověk zjistí, že se stačilo zeptat – a věci se dají snadno vyřešit,“ říká psycholožka z www.lucielebduskova.cz

  • Když je naopak „dobrých“ rad už příliš

    Matky s Müchhausenovým syndromem vypadají jako pečující.

    Ale co když je u vás doma pořád nasáčkovaná vaše máma nebo tchyně a vám to není příjemné? Máte pocit, že sama víte nejlépe, jak si s miminkem poradit, a unavuje vás "poxté" poslouchat, co děláte špatně, a jak byste to naopak měla dělat správně? Nebojte se prosadit si své přání. „Pokud jste se dříve bála či styděla se postavit sama za sebe, mějte na paměti, že teď to děláte za vás oba. Vystresovaná maminka dítěti na klidu nepřidá. Kdybyste byla raději se svým miminkem v klidu, není na tom nic špatného a vaše okolí by to mělo respektovat. Pokud je vám nepříjemné odmítnout pomoc maminky či tchyně, můžete poprosit o pomoc manžela či partnera, aby dělal most mezi vámi a okolím a poprosil je vaším společným jménem,“ doporučuje paní Lebdušková.

  • Nezapomeňte myslet taky na sebe

    ...

    Už jsme si řekly, jak byste si měla říct o pomoc. Neváhejte to udělat, kdykoliv budete cítit, že je toho všeho už příliš. Zapojte rodinu nebo kamarádky a jděte se projít chvíli na vzduch. Nemyslím tím, abyste odjela na půl dne pryč, ale taková hodinka venku vás přivede na jiné myšlenky a nakopne vás. Tím získáte nadhled a uvidíte, že vše se dá řešit a že někdy nic neřešit a jen "být" může být tím nejlepším řešením. Nebo zkuste dělat, co vás baví. Ráda šijete? Fajn! Zasedněte k šicímu stroji a nechte se pár minut unášet pravidelným zvukem jehly protínající látku. Pečujte o sebe průběžně tak, abyste s dobitými baterkami zvládala všechen ten stres lépe.

    Neuvěřitelné koupání novorozenců. Podívejte se na dojemné video!

    Neuvěřitelné koupání novorozenců. Podívejte se na dojemné video!

    Není pravda, že se novorozenci a malí kojenci musí každý den koupat, ačkoli někteří zdravotníci to ještě stále tvrdí. Ale na druhou stranu právě koupání…celý článek

    Lidé se jí ptali, jak se žije se třemi malými dětmi. Tak jim to vyfotila!

    Lidé se jí ptali, jak se žije se třemi malými dětmi. Tak jim to vyfotila!

    Jak přežít mateřskou? Není to lehké, jak ukazují snímky, které doma nafotila Janet Gorman. Newyorčanka, profesí výtvarnice a portrétní fotografka,…celý článek

/
Autor: Michaela Kaňoková
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.
Video
1080p 720p 360p
Tolik empatie. Holčička se nechá ostříhat a vlasy daruje dětem s …
39. týden: Už jen čekám na den D!
39. týden: Už jen čekám na den D!