Má vaše dítě špatné známky? Možná za to nemůže
Máte doma školáka, který nosí domů poznámky a známky, za které ho rozhodně nemůžete pochválit? Pokuste se zjistit, proč se mu ve škole nedaří. Možná se za potížemi skrývá porucha učení, ať už to bude třeba dysgrafie nebo dyslexie, případně hyperaktivta nebo porucha soustředění.
Možná patří mezi žáky, kteří za své školní neúspěchy nemohou. Jsou děti, které trpí skrytými handicapy, které na první pohled nejsou vůbec patrné. Stačí jen malá odchylka od správného uspořádání v mozku a dítě může mít problémy se soustředěním. Neudrží pozornost, nedokáže se soustředit, pochopit učivo, naučit se pravopis, psát, počítat, případně má nedostatek organizačních nebo jazykových schopností.
Takové děti potřebují výrazně více času na to, aby učivo zvládly, nezbývá jim tudíž čas na hraní a odpočinek, což samozřejmě vede k vyčerpání, stresu a k další roztěkanosti.
Nejčastější poruchy učení. Vyznejte se v nich!
Obáváte se, že vaše dítě má nějakou poruchu učení? Vezměte ho k odborníkovi, abyste v tom měli jasno a případně se naučili s dítětem vhodně pracovat.…celý článek
Neměla jsem se narodit
Druhačka Bětka má těžké deprese. Prohlašuje, že se raději neměla narodit, když se ve škole musí tolik trápit a přitom dostává skoro samé čtyřky. Každé ráno pláče, stěžuje si na bolesti bříška a odmítá jít do školy.
Podobné psychické trauma každý den prožívá mnoho dětí, které trpí specifickými poruchami učení. Tento problém se týká 5-20 % dětí. Statistiky a čísla se v odhadech rozcházejí, ale každopádně takových dětí neustále přibývá. Na konferenci věnované specifickým problémům učení se nedávno mluvilo o tom, že postihuje dokonce téměř polovinu dětí.
Kyselina listová ještě před otěhotněním
Je mi 35 let a ráda bych během následujícího půl roku poprvé otěhotněla. Můj gynekolog mě varoval, že to jednak nepůjde tak rychle, navíc mi řekl,…celý článek
Netrestejte, pomáhejte
„Od dítěte, které má obě ruce v sádře, nikdo nečeká, že bude psát úkoly a jíst samo u stolu. Když má ruce v sádře, znamená to, že má problém. Ale když dítě píše nečitelně, velmi pomalu a s nevýslovnou námahou, nebo trpí specifickou poruchou psaní, jeho problémy snadno přehlédneme. Je za ně dokonce trestáno špatnými známkami nebo častými poznámkami v žákovské knížce. Právě proto, že tento skrytý handicap není - na rozdíl od sádry - vidět,“ říká psycholožka PhDr. Marie Hálková.
Ale namísto pochopení a profesionální pomoci jsou tyto děti často vystavovány neustálému peskování, zesměšňování a ponižování, mnohokrát se tak děje i před celou třídou. Následky na sebe nenechají dlouho čekat. Z dítěte s jedním problémem je po pár týdnech psychická troska, která reaguje buď vzdorem, nebo únikem do neurózy.
„Tyto děti nepotřebují ústavy a sanatoria, potřebují individuální přístup ze strany dospělých. Jsou často mimořádně nadané, talentované a při správném vedení jsou z nich v dospělosti velmi úspěšní lidé,“ zdůrazňuje PhDr. Hálková.