Hyperaktivitu můžete poznat už ve dvou letech. Podle čeho?

  • Foto: Shutterstock
    Sdílej na facebooku
    24. září  2016 
     06:00

    Máte doma dítě, které nevydrží u jedné hračky, nereaguje adekvátně na vaše pokyny, je roztěkané, zbrklé, tak trochu mimozemšťan? Pak vítejte v klubu dětí s ADHD, poruchou pozornosti s hyperaktivitou. Vím, o čem mluvím. Mám doma dvě takové děti. Pořád něco ztrácejí, hledají, nedokážou udržet pořádek v čemkoli. Než jsem pochopila, že za to nemůžou, chvíli to trvalo.

  • Za hyperaktivitu děti nemůžou

    ...

    ADHD, čili porucha pozornosti s hyperaktivitou, je postižení, za které děti fakt nemůžou. Týká se asi 6 % dětí, s převahou u chlapců. Příčiny jsou různé – genetické a taky dané prostředím. Ještě nedávno tyhle děti dostávaly ve školách nálepku „zlobivé“ či „blbé“, které se nedokážou ani pořádně naučit psát a číst. Porucha je totiž často spojená s dysgrafií, dyslexií nebo dysortografií. Bohužel podle této nálepky bývaly děti taky patřičně „spravedlivě“ ohodnoceny. Dnes je situace lepší, ale pořád se najdou učitelé, kteří by raději tyhle děti vystřelili na Mars.

  • Kdy lze problém odhalit?

    ...

    Počátek problému lze v některých případech odhalit již v časném dětství, prakticky už v prvním roce života. Jak říká speciální pedagožka Pavla Bubeníčková, děti bývají neklidnější, plačtivější, mívají problém se spánkem či jídlem. Psychomotorický vývoj probíhá bud zrychleně, například v deseti měsících dítě chodí a skoro vůbec neleze nebo chodí až v patnácti měsících. K tomu se přidružují i alergie, atopický ekzém, snížená imunita apod. S přibývajícími sociálními aktivitami a četnějším pobytem v kolektivu jsou příznaky markantnější. V tomto období má stanovit diagnózu dětský psychiatr ve spolupráci s pediatrem a dětským neurologem. Čím dříve, tím lépe pro dítě – například už ve školce pak k němu mohou přistupovat způsobem, který bude vyhovující a nebude ho ještě více hendikepovat. Spousta dětí mívá problémy se špatnou výslovností nebo s motorikou, takže působí jako nešikovné.

     

  • Nejsou hloupé ani líné, jsou jiné

    ...

    Ve školském zákoně je ADHD označen jako vývojová porucha chování a vyplývá z něj, že děti s tímto postižením mají právo na vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem. Je to tak správné – žáci s poruchou pozornosti totiž bývají mnohdy nadprůměrně inteligentní, nicméně na zvládnutí úkolu potřebují dvakrát tolik času co ostatní. Což je kámen úrazu, zejména ve třídě, kde je třicet žáků. Chápu i učitele, který má ve třídě třeba šest dětí s ADHD – žádný med.

  • Kdy vyhledat odborníka?

    ...

    Jakmile dítě vykazuje odchylky v psychomotorickém vývoji (pokud si nejste jistí, co je odchylka a co ne, poraďte se s pediatrem). Správný vývoj hrubé motoriky je totiž základ pro rozvoj jemné motoriky. Pokud dítě nebude mít správně vyvinutou hrubou motoriku, bude mít potíže se sedem, koncentrací pozornosti, s dlouhodobým ukládáním informací – což je paměť ve všech svých složkách od vštípení, uchování až po vybavení. Bude mít potíže s rytmem při psaní, čtení, automatizaci úkonů apod., problémy s učením, tzn. naučit se číst, psát a počítat v náročném tempu základní školy.

  • Ve škole pomůže individuální plán

    ...

    Pro děti s ADHD je každý den ve škole velmi náročný. A samozřejmě i pro rodiče. Neustálé zapomínání školních pomůcek, úkolů, nepořádek na stole, v lavici, nešikovnost při náročnějších úkolech, nešikovnost při některých druzích sportu, výkyvy ve výkonech (stres z písemky vede k tomu, že dítě s ADHD častěji chybuje), zvýšená únavnost (při hodině třeba usínají), nebo naopak hyperaktivita (vyskakování z lavice, neklid, vyrušování). V případě, že máte diagnózu potvrzenou z Pedagogicko-psychologické poradny, pravděpodobně vám ve škole vypracují tzv. individuální plán. Znamená to, že například při diktátech dítě nebude psát úplně všechny věty, při geometrii mu budou tolerovat nepřesnosti atd. Každopádně platí, že dítěti s ADHD musíte vytvořit takové prostředí, které mu pomůže negativní projevy eliminovat a které je povede k sebeovládání. I tak je to ale běh na dlouhou trať.

     

     

     

     

     

     

/
Autor: aši
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.
Video
720p 360p
Týden čtení dětem: Alespoň dvacet minut denně!
7. - 8. týden: Přijala jsem své nedostatky! Dokonalá máma neexistuje
7. - 8. týden: Přijala jsem své nedostatky! Dokonalá máma neexistuje

Horoskopy


Zobrazit domovskou stránku