Dokonalá svatba

6 tipů, jak naučit děti dobře spát. Budou zdravější a chytřejší

  • Čtení před spaním je vhodné, naopak sledování televize zhoršuje spánek
    Čtení před spaním je vhodné, naopak sledování televize zhoršuje spánek
    Foto: Shutterstock
    Sdílej na facebooku
    7. října  2015 
     06:00

    Všichni víme, jak důležitý je hluboký a nepřerušovaný noční spánek. Jeho nedostatek nebo špatná kvalita vedou k únavě a podrážděnosti. Navíc zhoršují soustředění, paměť, schopnost učení a v neposlední řadě oslabují imunitu. Správné spánkové návyky můžete vštěpovat dětem už od malička. Na co myslet, aby se je u nich podařilo vypěstovat?

  • Přizpůsobte se jeho rytmu

    Spánek je pro dítě důležitý
    Každé dítě má jinou potřebu spánku. Nelze říct, co je správné a co je špatné. Obecně se dá říct, že dítě mezi 1 a 3 lety spí v noci 11 až 13 hodin. Spaní přes den je velice individuální.

    Předškolák, tedy dítě do 6 let, spíš spí většinou 10 až 12 hodin přes noc, potřeba zdřímnout si během dne se liší u jednotlivých dětí a také podle náročnosti jejich programu. Kolem deseti hodin spánku v noci potřebují i školáci.

    Každopádně je vhodné vytvořit si usínací rituál a ten dodržovat každý den s co nejmenším počtem výjimek. Zkuste číst stejně dlouhou dobu každý den.

    Jednoduchý postup vypadá zpravidla následovně: po večeři jde dítě do koupelny, umyje se a vyčistí si zuby. Převlékne se do pyžama. Přečtěte mu pohádku – přitom může ležet v posteli nebo sedět na sedačce. Uložte ho do postele, přikryjte ho a dejte mu dobrou noc. Pak odejděte z pokoje.

  • Před spaním má být klid

    Děti dokáží místo spánku pěkně řádit
    Hodinu před spaním by se děti už neměly věnovat sportu, různým honičkám nebo lítání se sourozenci. Pohyb a sport jsou samozřejmě důležité, a naopak ke zdravému spánku přispívají, jen je potřeba věnovat se jim dříve než hodinu před spaním. To už je čas začít tělo a mysl pomalu uklidňovat.
  • Televize do ložnice nepatří

    žena televize
    Sledování televize se možná na první pohled jeví jako vhodná uklidňující činnost před spaním, opak je ale pravdou. Mnohé studie opakovaně prokázaly, že ti, kteří usínají při televizi nebo těsně po jejím sledování, mají více spánkových poruch než ti, kteří se věnují například čtení. Totéž platí o tabletech, chytrých telefonech a noteboocích, ty do postele nepatří.
  • V posteli se má jen spát

    Na svoji lenost pyšná nejsem, aleobčas mi pomáhá prostě přežít
    Stejně tak nepatří do postele například psaní úkolů. Teď si možná klepete na čelo, koho by taková věc mohla napadnout? Podle průzkumů ale někteří rodiče považují postel za místo, kde se bude dítě lépe soustředit a méně rozptylovat než u stolu. To sice možná může fungovat, vhodnější je ale zapracovat na soustředění u stolu a postel nechat výhradně pro spánek.
  • Omezte počet hraček v posteli

    Do postele patří minimum hraček
    V posteli se má spát a dítě by to mělo fixovat – ze stejného důvodu nepatří do postele ani žádné hračky. Maximálně jedna, ta, se kterou spí. Dítěti se nebude lépe usínat, pokud ho před spaním necháte v posteli jezdit s autíčky nebo si stavět lego. Snažte se maximálně podpořit spojení postel = spánek a odpočinek. Z tohoto důvodu nevidí někteří odborníci rádi v posteli ani knížky.
  • Vytvořte příjemné prostředí

    Děti
    Ujistěte se, že dítě má vše, co potřebuje. Že ví, že se vás v noci dovolá, když něco bude potřebovat. Některé děti potřebují jistotu v podobě nočního světýlka, jiné otevřené dveře, aby slyšely večerní šum domácnosti. Mluvte s ním o jeho případném strachu a buďte mu nablízku a oporou.

/
Autor: is
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.
Video
720p 480p 360p 240p
Hit: Jak okamžitě utišit plačící dítě? Mrkněte na trik zkušeného …
7. - 8. týden: Přijala jsem své nedostatky! Dokonalá máma neexistuje
7. - 8. týden: Přijala jsem své nedostatky! Dokonalá máma neexistuje

Horoskopy


Zobrazit domovskou stránku