8 nebezpečných mýtů o dětském jídle, kvůli kterým naše děti tloustnou

  • Foto: scom
    Sdílej na facebooku
    14. července  2016 
     06:00

    Obézních dětí a dětí s nadváhou je dnes více než před třiceti lety. V patnácti má kila navíc každé čtvrté dítě. Na obezitu jim nejčastěji zakládají rodiče, a to už v raném dětství. Je to alarmující, přesto si mnozí rodiče lámou hlavou, jak je to možné, že jejich dítě váží stále víc, i když jedí podle jejich názoru zdravé potraviny. V čem se otcové a matky, případně babičky a dědové, pletou?

  • Cereálie jsou nejlepší snídaně a dítě si klidně může přidat

    720p 480p 360p 240p
    V snídaňových cereáliích je až na výjimky příliš mnoho cukru • VIDEO: 

    Obiloviny ke snídani jsou oblíbenou volbou mnoha dětí. Některé cereálie jsou ale pro děti nevhodné, protože obsahují více cukru než obyčejný kousek bábovky nebo domácího koláče. Sledujte i v případě cereálií složení, zejména množství cukru. „Nadměrné množství glukózy vede k rychlému nárůstu hladiny cukru v krvi stejně jako zvýšená spotřeba kalorií,“ říká nutriční specialistka Věra Boháčová. Na trhu jsou samozřejmě méně slazené cereálie, stačí jen pozorně číst etikety.

  • I dětem mohou prospět dietní potraviny

    ...

    Při rozhodování, co svým dětem servírovat, je důležité dívat se na potraviny jako na celek. Sledujte obsah soli, umělých sladidel, výživovou hodnotu i celkový počet kalorií. Všechny tyto faktory by měly hrát roli při určování, zda je potravina zdravá či nikoli. Vysoký obsah soli může vést k vysokému krevnímu tlaku, a to i u dětí. Umělá sladidla mohou navozovat dojem, že toho můžeme sníst víc – ale ve výsledku přijmeme více kalorií. 

  • Biopotraviny jsou sázka na jistotu

    Test Blesku - salámy Vysočina

    Nálepka „bio“ nezaručuje, že potraviny obsahují méně sacharidů nebo tuků než ty nebio. Vlastně to spolu vůbec nesouvisí. Bio může být i špek. „Neexistuje ale žádná kvalitní studie, která by potvrdila jejich pozitivní účinky na zdraví, naopak mohou biopotraviny obsahovat celou řadu škodlivých látek, jako jsou toxiny z plísní atd. Rozumné je zapojit zdravý selský rozum a vyhledávat sezonní a místní potraviny a následně je šetrně skladovat,“ říká výživová terapeutka Blanka Procházková z Institutu sportovního lékařství v Praze. 

  • Džusy jsou zdravé a prospěšné

    ...

    Mnozí rodiče se domnívají, že ovocné šťávy a džusy jsou pro děti ideální. Je v nich přece spousta ovoce a vitaminů! Není to ale pravda, džusy jsou vysoce kalorické nápoje, které přispívají k nadváze. Mnohem lepší je dát dětem čerstvé ovoce, které navíc obsahuje více vlákniny, jež se při výrobě džusů „ztrácí“. „Ano, je to tak. 100% džusy sice mohou obsahovat vysoké množství vitaminů, zejména C, ale ten v jídelníčku dětí nechybí zdaleka tak často jako vláknina. A džus je právě o ni ochuzen. Nenechte se zmást nápisem džus s dužinou,“ říká Blanka Procházková. Pití samotného 100% džusu vede tedy nejen k nadváze, ale taky přispívá k tvorbě zubního kazu.

  • Ovocná pití jsou lepší než limonády

     

    720p 480p 360p 240p
    Pozor! Dětská pitíčka jsou plná cukru • VIDEO: 

    Nutriční terapeutka Alexandra Košťálová z iniciativy Vím, co jím rozhodně rozmlouvá rodičům, aby podlehli dojmu, který se snaží výrobci vyvolat. "Pitíčka pro děti se prodávají ve velice lákavých obalech, mnohdy s populárními postavičkami. Ty v dětech i rodičích vzbuzují důvěru, že nic nevhodného nekupují," řekla s tím, že opak je pravdou. Poukázala na to, že jediná lahvička pití často obsahuje tolik cukru, kolik může dítě sníst za celý den – nesmělo by si tak dát už žádnou sladkost, ale třeba ani ani ovocný jogurt nebo ovoce, v němž je cukr také.

  • Mléčné dezerty jsou ideální svačinou

    720p 480p 360p 240p
    Mléčné výrobky obsahují příliš mnoho přidaných cukrů • VIDEO: 

    Jak říká nutriční terapeutka Blanka Procházková, mléčné tyčinky, nejen různé snacky, ale i kelímky s něčím, co se podobá jogurtu nebo tvarohu, mohou při časté konzumaci způsobovat nadváhu. „Jedna porce může obsahovat i polovinu denního doporučeného maxima pro příjem cukru u batolat! Mnohem lepší způsob, jak dítěti cukr dopřát, je ovoce v jakékoli podobě,“ dodává.

  • Sušené ovoce je mnohem lepší než bonbony

    Banánové chipsy

    Bohužel, zvláště některé si s nimi nezadají. Příkladem, po kterém raději nesahejte, jsou banánové chipsy, které jsou často přislazované. I když ovoce přislazované není (například sušené meruňky), stačí pár kousků, celý sáček už obsahuje cukru v podstatě jako bonbony. 

  • Veganské chipsy jsou zdravější než bramborové lupínky

    Může v nich být křemen (E551). Používá se jako protispékavá látka a je třeba i v koření nebo v klobásách. Je to ale vlastně obyčejný jemný písek.

    Tahle svačinka obsahuje stejné množství kalorií jako bramborové lupínky a dítě po nich může přibrat stejně snadno jako po těch bramborových. Většinou v nich je pouze malé množství zeleniny, zato vysoké množství brambor a kukuřičné mouky. Životně důležité živiny, které zelenina obsahuje, se bohužel ztratí při výrobě.

     

     

     

/
Autor: aši, red
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.
Video
720p 360p
Týden čtení dětem: Alespoň dvacet minut denně!
7. - 8. týden: Přijala jsem své nedostatky! Dokonalá máma neexistuje
7. - 8. týden: Přijala jsem své nedostatky! Dokonalá máma neexistuje

Horoskopy


Zobrazit domovskou stránku