Kterých pětadvacet slov by mělo umět dvouleté dítě? Tahle to jsou!
- 4. ledna 2020 06:00
Nejste si jistí, zda je vývoj řeči u vašeho dvouletého dítěte v pořádku? Je to velmi individuální, ovšem jak říká profesorka Leslie Rescorla z kliniky na zámořské Bryn Mawr College, nedávný výzkum, který provedla, odhalil pětadvacet slov, která batolata v tomto věku nejvíce používají. Která slova seznam obsahuje?
Pětadvacítka nejpoužívanějších slov
Autor: iStockMáma, Táta, Dítě, Mléko, Šťáva, Pít, Ahoj, Pa, Ne, Pes, Kočka, Míč, Nos, Oči, Banán, Sušenka, Auto, Horký, Děkuji, Prosím, Koupat, Bota, Čepice, Víc, Pryč.
Podle profesorky Leslie Rescorla je na seznamu obzvláště pozoruhodné to, že to jsou základní slova, která se nejčastěji používají při interakci s okolním světem. Pokud tedy vaše dvouleté dítě tahle slova nepoužívá, poraďte se s dětským lékařem. Existuje mnoho důvodů, proč se řeč batolete nevyvíjí v typické rychlosti – problémy se sluchem, mechanikou či příznaky autistického spektra. Nebo je prostě vaše dítě pomalejší a ještě chvíli potrvá, než se rozmluví.
Slovní zásoba dvouletých batolat
...Autor: iStockZačátkem druhého roku obvykle dítě dokáže označovat předměty, které ho v jeho okolí nejvíc zajímají. Dokáže taky pojmenovat některé činnosti, spojuje slova v krátké věty. Vyslovuje názvy osob, zvířat – hlavně podstatná jména a slovesa. Jeho slovník výrazně roste. Pomalu mizí dětský žargon, některé děti dovedou skloňovat a časovat. Slovníček čítá kolem 50 až 300 slov. Hodně dětí ale aktivně jazyk nepoužívá, i když rozumí téměř všemu. Umí používat „já“ a „moje“ a zápor obvykle tvoří tak, že ke kladné větě přidají slůvko „ne“: "Víc mlíka ne." "Kája hají ne." A podobně.
Jak pomoct dítěti v rozvoji řeči
• Opakujte a rozšiřujte jeho věty, abyste dítě ujistili, že jste mu rozuměli.
• Vysvětlete a zopakujte, co má dítě na mysli. „Táta boty." – "Ano, to jsou tátovy boty."
• Nepoužívejte dlouhé věty a souvětí, dejte přednost krátkým a jednoduchým větám. Používejte jednoduchou gramatiku.
• Dívejte se na věci, o kterých mluvíte, mluvte o tom, co vidíte a slyšíte (třeba ukažte na obrázek v knize).
• Každý den použijte nějaké nové slovo, aby dítě mohlo dělat pokroky.
• Za každé nové slovíčko dítě vždy pochvalte.