Co by mělo jíst dítě staré dva a půl roku?

Postupně bychom měli obohacovat dětský jídelníček o nové potraviny a zvykat je na ně
Postupně bychom měli obohacovat dětský jídelníček o nové potraviny a zvykat je na ně
Foto: Shutterstock.com
Sdílej na facebooku
11. září  2015 
 17:06
?

Často se hovoří o stravovacích návycích od útlého dětství. Prosím tedy o radu či vzorový jídelníček pro 2,5 letého chlapce. Stačí obecně, principy, složení jednotlivých jídel a zda je vhodné stále pít sunar.

Kateřina Horáková

Začnu odzadu, tedy od Sunaru – nebo odborněji řečeno „výrobku mléčné kojenecké výživy“ - v tomto případě pokračovacího mléka. Jeho podávání bych rozhodně konzultovala s ošetřujícím pediatrem. V tomto věku už dítě může kravské mléko a mléčné výrobky. Pokud pediatr doporučí pokračovat v užívání těchto pokračovacích mlék, pak v odhaduji že zejména v případech, kdy k tomu má důvod – např. dítě hůře prospívá.

Strava dítěte v tomto věku by měla být pestrá. Postupně bychom měli obohacovat jeho jídelníček o nové potraviny a zvykat je na ně. Někdy to chce sice výdrž, protože se může stát, že dítě bude určité potraviny odmítat, ale neměli bychom to vzdávat předčasně, vytrvat a nabízet tyto potraviny v různých formách. Dítě potřebuje pravidelný přísun živin a energie. Doporučují se 3 hlavní jídla – snídaně, oběd, večeře a mezi 2-3 menší jídla – svačiny. Pokud má dítě sklony k nadváze, pak je nutné pohlídat zejména velikost porcí a jídlo mezi těmito jídly (zejména sladkosti, tučná jídla a sladké nápoje.) Každé jídlo by mělo obsahovat sacharidovou složku (obiloviny - příloha, pečivo nebo ovoce), bílkovinnou složku (porci masa, drůbeže, ryby, šunky, sýru, mléka nebo mléčných výrobků, luštěnin nebo vejce), trochu tuku (olej, máslo, margarín – střídala bych) – na namazání nebo přípravu jídla, a trochu zeleniny(viz níže).

Pro dítě mezi 2-3 rokem by měl obecně jídelníček obsahovat dle odborných doporučení: 3-4 porce mléka a mléčných výrobků (příklad porce: 1/2 mléka, ½ hrnku jogurtu nebo 15-20 g sýru 1 – 1,5 plátku), 1-2 porce masa, drůbeže, ryb, vajec, luštěnin (příklad porce: cca 40 g masa, 1 vejce, 4-5 lžic vařených luštěnin), 2-3 porce zeleniny (porce – 50-60g), 2 porce ovoce (porce = 50-60 g nebo ½ hrnku ovocné šťávy), 3-4 porce obilovin (příklady porce: cca ½ krajíce chleba nebo ½ rohlíku či housky, ½ hrnku vařených těstovin nebo rýže, 2 menší plátky knedlíku).

 

Mgr. Jana Divoká
Video
720p 480p 360p 240p
Tohle video vám ukáže, proč člověk s malým dítětem prostě nic nestihne

Zobrazit domovskou stránku