Dokonalá svatba

Chat s odborníkem: psycholog Václav Mertin radí, jak na problémy se školou

720p480p360p240p
Sdílej na facebooku
23. září  2015 
 08:00

Zeptejte se dětského psychologa na problémy se školou, s nimiž bojujete vy nebo vaše dítě. Dětský psycholog Václav Mertin vám poradí, jak by mělo vypadat jejich řešení. Jedno je jisté: zkuste se školou spolupracovat a řešit potíže, ať už jsou to poruchy učení nebo třeba hyperaktivita,  co nejdříve. Odborník bude na našem chatu ve středu 23. září od 13 hodin, ale otázky můžete pomocí našeho formuláře klást už nyní. 

Škola sotva začala a vy máte pocit, že další školní rok už nepřežijete? Protože vaše dítě zkrátka není studijní typ či ho škola nebaví, případně si na něj zasedla učitelka. Nebo zrovna vaše dítě trápí hyperaktivita nebo poruchy učení a vy už nevíte, jak na ně.  

Poraďte se s dětským psychologem v našem chatu o tom, jak byste měli postupovat, abyste vztahy se školou nezhoršili, a především abyste pomohli svému potomkovi. 

ONLINE CHAT
?
Dobrý den, ráda bych se poradila jak postupovat u 6.letého syna, který v září nastoupil do 1. třídy.S jeho otcem nebydlím od května 2015, jelikož otec trval striktně na střídavé péči po týdnu, souhlasila jsem, že to na konci školního roku a přes prázdniny zkusíme. Děti si stěžovaly že jim to nevyhovuje aproto bude v říjnu soud o svěření do mé plné péče s nejširší pro otce. Děti to vše ví, mluvím snimi a vysvěluji. K synovi, je empatické dítě je hodně ve svém světě. První 3 týdny byl ve škole celkem v pohodě ted už několik dní říká že se mu tam nelíbí je podrážděný, ukřičený, zlostný, často mě praští, ale potom se omlouvá. Nechce nic dělat do školy. Zapoměla jsem napsat že od srpna na něm vidím změnu chování ..hyperaktivita, neposedí, asociální chování atd. Jde mi o to, že když se zeptám co se děje trápí řekne nic nebo já nevím. Nechci aby se začal trápit ani ho hned tahat po vyšetření u psychologa, když vím že ho to čeká v rámci soudu. Jak prosím postupovat co nejcilivěji.předem děkuji za odpověd (jana h.)
Foto
Dobrý den, jakkoli bych Vám rád poradil, napsala jste víc věcí, které mi písemnou a stručnou radu znesnadňují. Doporučoval bych psychologa, ale ne na vyšetření, jděte se s ním poradit sama. Zajímejte se o to, co máte dělat, jak máte syna podpořit. Takže možná syna ani k tomuto psychologovi nebudete muset "tahat", budete stačit jen Vy. Zdraví Václav Mertin
?
Dobrý den, syn si k nám často vodí kamarády po škole domů. V létě to ještě bylo v pořádku, zdrželi se tu chvilku a pak prostě lítali venku. Jak je venku zima a dřív tma, tak tráví stále více času jen hraním u počítači a tabletu. Neporadil byste mi nějakou alternativní činnost, kde by se děti zabavili a nekoukali by pořád jen do obrazovek? Děkuji. (Ivana)
Foto
Dobrý den, nechci se opakovat, ale třikrát jsem podpořil hraní deskových her. Kromě toho můžete vymyslet nějakou další společnou aktivitu - malování společného obrazu, vytváření šlechtických erbů, čtení dobrodružné knížky apod. Vychází množství knížek, které nabízejí činnosti, které jsou nenáročné a zábavné - půjčte si v knihovně. Je pravda, že bych doporučoval, abyste tyto aktivity inciovala, podílela se na nich. Jestli je to nebude úplně bavit, protože by si chtěli hrát výlučně podle svého, tak omezí návštěvy. Zdraví Václav Mertin
?
Pane doktore, zda se mi, ze je dcera (7 let) obcas ze skoly a krouzku unavena. Doporucite mi nejaky zpusob, jak s ni relaxovat, aby zaroven rozvijela dovednosti? Dekuji. (Ngoc, Praha)
Foto
Dobrý den, i já přicházím z práce, ale také z jízdy na kole unavený. To je přece normální. Vycházím z toho, že dcera nemá denně dvanáctihodinovou směnu, že má normální množství kroužků. Relaxovat se dá různým způsobem. Nemám nic proti tomu, že si chvíli lehnete spolu na gauč a povídáte si, že si spolu hrajete, že ji necháte v pokojíčku, aby si pohrála s panenkami nebo s tím, co má ráda. Myslím, že si může odpočinout i u pohádky. Když si přečtete ostatní odpovědi, tak najdete aspoň dvakrát, že za velmi dobrou formu zábavy, relaxace pokládám stolní hry. Vedle zábavy, která je velmi důležitá, nabízejí podporu uvažování, strategického myšlení, sociálních vztahů atd., tedy hravou formou, aniž bychom to tak označovali, se dítě zábavou dál učí a přitom odpočívá. Zdraví Václav Mertin
?
Dobrý den, mám dítě v první a ve druhé třídě. Učitelka staršího dítěte razí názor, že vše se má u takto starých děti stihnout ve škole a domácí úkoly jim nedává, s výjimkou čtení. Proto nás řeď šokovala učitelka našeho prvňáčka, která naopak říká, že domácí přípravou se znalostí prohlubují. A syn toho mívá nejméně na hodinu. Navíc to dělá až po příchodu z družiny, kdy je už unaveny. Je nějaký doporučený postup, co se množství úkolů týká? Máme to s učitelkou resit? (Magdalena)
Foto
Dobrý den, učitelé mohou mít různé názory. Já se hlásím k tomu, že úkoly by měly být. Ale ne hodinu, to je nesmysl. Úkoly by měly třeba i takové, které se dají vyřešit při večeři. Nemusí to být jen "napiš dva řádky a". Ano, myslím, že byste to s paní učitelkou měli řešit. Pokud nepostupujete úplně špatně a i ostatní děti ve třídě pracují na úkolu víc než dvacet minut denně, pak to pokládám za špatné a demotivující. Zdraví Václav Mertin
?
Dobrý den, po škole můj syn vždy zamíří k počítači a už ho pak nemůžu od něj odtrhnout. Poradíte jakým způsobem si s ním hrát, aby se nestal pak na Pc zcela zavislý? (Jana K.)
Foto
Dobrý den, vytvoření závislosti na pc je na vás. Vy určujete, co bude dítě nosit, co bude k večeři, kam pojedete na dovolenou, co má dělat ve volném čase. Jestli tedy syn bude závislý na počítači, bude to vaše "zásluha". Prosím, nabízejte mu jiné činnosti, pohybové, hudební, ať čte, hrajte s ním hry vy. Existuje nepřeberné množství her, které mohou být komfortní pro vás (že nemusíte lítat za balonem), můžete sedět u stolu a hrát. A nemusí to být jen člověče, nezlob se. Existuje řada úžasných deskových her. Jednak odvedou od pc a současně rozvíjejí množství kognitivních i sociálních dovedností. Zkuste to a dáte mi zapravdu. Zdraví Václav Mertin
?
Dobrý den, měla bych dotaz ohledně školy: dcera chodí do takové veselé, hravé školy. Učí se v souvislostech, moc ji to tam baví. Já mám ale osobně pocit, že děti tam obecně málo procvičují, třeba vyjmenovaná slova. Alespoń oproti školám našich známých. Dcera občas dělá chyby, ale mají slovní hodnocení, nebo grafické, takže zpětná vazba je pro dítě podle mne taková méně čitelná. myslím, že bude jednou studovat střední školu, přemýšlím, jestli by nebylo lepší školu změnit - takhle ji naučí mít radost z učení, ale jiná třeba ty znalosti. Děkuji, ML (Marie L.)
Foto
Dobrý den, jestli jste vy (a samozřejmě dcera) se školou spokojená, a vypadí to že ano, tak bych neměnil. Radost ze vzdělání, chnuť naučit se něco je důležitější než pár poznatků navíc. Trošku bude zklamaná, naštvaná, až se setká s běžným učitelským přístupem, ale zase už bude starší a zralejší, tak to určitě zvládne. Jinak se nebojte požádat ve škole, aby Vám vysvětlili víc, co vám hodnocením sdělují. Hodnocení není pro učitele, ale pro vás a jpro dceru. Zdraví Václav Mertin
?
Jak se díváte na osmiletá gymnázia? Dcera je v patek třídě, učí se dobře, ale nemyslím, že je genialni. Klidně bych ji ještě nechala na základní škole, ale bojím se, že všichni na dani žáci odejdou a ona skončí v průměru. (Jitka)
Foto
Dobrý den, systémově pokládám gymnázia za nevhodná, leč v současném českém školství bych v individuálním případě doporučoval volbu osmiletého gymnázia. Jinak na tento dotaz už jsem odpovídal. Zdraví Václav Mertin
?
Syn nastoupil do třetí třídy, má jinou učitelku než první dva roky. Ta měla pochopeni, že je někdy jakoby zasneny a pomalejší. Tato na něj nastoupila poměrně tvrde, pomalost mu vyčítá a mně řekla, že nároky třetí třídy nemusí zvládnout. Co teď? První dva roky mel známky dobre. (jarka)
Foto
Dobrý den, paní učitelka si asi myslí, že je pomalý schválně. To je v naprosté většině hloupost. Každý (dokonce i paní učitelka) máme nějaké tělo, nějaký temperament, nervovou soustavu a všechno se změnit nemá. Paní učitelka má zákonnou povinnost přístupovat ke každému žákovi s ohledem na jeho individuální možnosti - to je dané zákonem. Při hromadné výuce úplně všechno nejde, ale podstatné úpravy, aby to syn zvládl, jsou na paní učitelce. Paní učitelka je odpovědná za to, že svou práci bude dělat dobře a že tedy syna co nejvíc naučí. Zdraví Václav Mertin
?
Dobrý den, zajimalo by me, jaky je vas nazor na stridavou peci - jestli je pro dite obecne vhodna i za predpokladu, ze se rodice jakz takz shodnou na stylu vychovy. Existuje vhodny interval, v jakem se dite u rocidu ma stridat? a pokud se stridaji rodice u deti doma - nedopadne to tak, ez deti budou mit pocit, ze nepatri nikam? (barbora s.)
Foto
Můj názor na střídavou péči je pozitivní - jsem přesvědčený, že dítě má právo na oba rodiče. Já si myslím, že týden je přijatelný interval pro střídání. Děti jsou doma, kde jsou jejich blízcí, kde mají svůj koutek (kde je psáno, že musí být pouze jeden koutek), své hračky, knížky apod. Když se střídají rodiče v jednom bytě, kde jsou děti, tak se uvádí, že to je velmi vhodná verze. Pravda je, že nebývá příliš obvyklá. Zdraví Václav Mertin
?
Dobrý den, mám syna (12 let), který je na rodičích hodně závislý. Nechce jezdit nikam na tábory ani školy v přírodě. Tu školu ještě vydrží, trvá většinou 6 dní. Na tábor jsme ho letos poslali (na stejný, jako loni i předloni). Brečí každý rok, měla jsem pocit, že se to zlepšilo, ale letos se mu stýskalo opravdu hodně, alespoň to psal a říkal vedoucím velý první týden. Pak se to ale urovnalo. Mám pocit, že by měl být mezi dětmi, že mu to prospěje, na druhou stranu ho nechcu trápit. Vedoucí říkají, že brečel hodně, ale že to zvládli. A já přemýšlím - týden brečet - netrápím ho zbytečně? Děkuji za odpověď. (klára m.)
Foto
Dobrý den, mezi dětmi jsou obrovské rozdíly. Koneckonců i mezi dospělými. Někteří nevydrží na jednom místě, druzí jsou doma tak spokojení, že odmítají i jen paty vytáhnout. Neměli bychom všechny děti rovnat do jednoho mustru. Samozřejmě by naše zvláštnost neměla příliš komplikovat fungování ve společnosti, tedy vzdělávání a práci, navazování partnerských vztahů apod. Sám jsem to zažil a myslím, že by se vůbec nic nestalo, kdy dcera (moje) kdysi zůstala doma. Zdraví Václav Mertin
?
Zajímalo by mě, co si myslíte o víceletých gymnáziích? Nebreou dětem příliš brzy dětství? Moje dcera by se letos podle paní učitelky měla hlásit, je v páté třídě. Já sama nevím - je docela studijní typ, na druhou stranu by prý měla chodti někam na přípravu, což mi přijde přehnané. Ale zase "jen to zkusit" mi přijde zbytečné, když něco dělám, tak se na to připravím. Moje obava je, že kdyby odešlo z třídy víc dětí na gympl, jestli se ta třída celkově na druhý stupeň nezpomalí, jak se říká. Děkuji za odpově%d, Veronika z Plzně (Veronika)
Foto
Dobrý den, když vidím žáky běžných tříd, kteří jsou leckdy velmi otrávení ze školy, nemohou se dočkat přestávky a konce vyučování či prázdnin, tak bych se zeptal, jestli škola nebere dětem dětství. Je řada dětí, kteří mají kapacitu, dokonce je učení docela baví, chtějí se učit náročnější věci, pak je náročnější škola ideální. Byl bych raději, kdyby tyto individuální podmínky nabízela běžná škola, jenže život je takový, jaký je. Takže zcela rozumím, že řada rodičů spojuje s víceletým gymnáziem vyšší kvalitu vzdělání. Máte pravdu, že základní školy si stěžují, že po odchodu do gymnázií se zvýší počet žáků, kteří jsou slabší a problémovější. Jena základních školách, aby péče o všechny žáky byla příkladná. Pokud vyhodnotíte, že druhý stupeň vaší základky je kvalitní, nemusíte gymnázium hrotit. Jinak doporučuji víceleté gymnázium. Zdraví Václav Mertin
?
Dobrý den, měla bych dotaz: naše dcera jako jedna z mála nemá mobil v první třídě a samozřejmě to těžce nese. Snažíme se ji vést k trochu jiným hodnotám, zároveň si pamatuji, jak strašně jsem chtěla panenku Barbie a byla jsem fakt šťastná, že jsem ji dostala. Nechci z ní dělat úplného exota, ale zároveň nechci ustoupit ze svého přesvědčení. Poradíte, prosím, co s tím? Myslím, že ho nebude potřebovat dříve, než v páté, ale přemýším, že bych ustoupila dříve. (Denisa)
Foto
Dobrý den, Vy si klidně nechte své přesvědčení, ale z toho nevyplývá, že byste ho měla vnucovat dceři. Někdy v první třídě mobil není třeba, za jiných provozních okolností je velmi vhodný, ale já bych do mobilu u školního dítěte podle okolností šel. Vy jste to přesně popsala s panenkou Barbie - dítě se nechce odlišovat, má s tím problém. Nemusíte kupovat luxusní, stačí jednodušší (alespoň podle mě). Vy nebudete ustupovat, vy se rozhodnete, že dceři mobil koupíte. Možná se Vám rozdíl nebude zdát velký, ale já ho vnímám jako dost podstatný. Jestli jste přesvědčená, že dcera mobil skutečně nepotřebuje, tak bych doporučoval nějaký kompromis. Třeba že ve druhé třídě ho dostane. Zdraví Václav Mertin
?
Dobrý den, chceme dětem limitovat čas, který stráví u televize nebo u počítače (tabletu). Je podle vás horší hrát hry nebo pasivně sledovat televizi? Nebo je obojí čas stejně "kvalitní"? Děti počítač baví, klidně by na něm trávili spoustu času - sledováním videí, hraním, surfováním nebo komunikací. Mně osobně přijde televize jako "menší zlo", manžel má názor, že je to stejné. A existuje nějaký vhodný čas, který by děti s elektronikou měliy trávit? (Katya)
Foto
Dobrý den, nemám nic proti televizi ani proti počítači. Důležité je, aby čas, který dítě tráví touto zábavou zcela nevytěsnil pohybové aktivity, tedy docela obyčejné lítání venku, ježdění na kole, návštěvy bazénu apod. Rozhodně bychom také neměli zapomenout na to, že je důležité vymýšlet i jiné aktivity pro dítě nebo pro více dětí nebo dokonce pro celou rodinu. Někdy zapomínáme, že existují tradiční nebo nové hry, které se rozloží na stole, hází se kostkou a je zábava pro všechny členy. Sám mám děti velké, ale zahrál jsem si s vnučkou na klíně s dalšími vnuky i s dcerou a zetěm hru Labyrint. Píšu to proto, že jsme se dobře pobavili a docela dlouhou dobu tablety a mobily byly v klidu. Přesně vymezený čas není na nic. Mohla byste se ptát, jak dlouho má dítě obědvat, být ve vaně, na hřišti. Spolehněte na cit i možnosti rodiny a jestli máte pocit, že sedí u tabletu víc než se vám zdá, nabídněte mu něco jiného nebo ho od počítače vyžeňte. Zdraví Václav Mertin
?
Vážený pane doktore, syn chodí do třetí třídy. Kamarádí s spolužákem, který je hodně divoký, živý, ale hodně srdečný a emotivní. Synovi to pochopitelně imponuje, mně jako rodiče děsí, co spolu vymýšlejí za hlouposti, vadí mi i slovník a témata, která spolu občas probírají. Někdy ho má syn "plné zuby" - stane se, že mu něco i rozbije nebo poničí. Ale vždycky se omluví a u syna převáží ta fascinace jeho osobou. Může rodič vůbec nějak "působit" na to, s kým má dítě kamardáit? Má cenu ho doma nějak hodnotit, nebo má člověk spoléhat na to, že se prostě dítě jednou nenechá stahnout k nějaké nebezpečnější hře nebo situaci? Děkuji, Zuzana S. (Zuzana S.)
Foto
Dobrý den, kamaráda bych nezakazoval. Leč bych omezoval možnosti kontaktu, podporoval bych jiné kamarády. Zároveň bych ukazoval na následky, které kontakt s tímto kamarádem má. Syn je dost malý na to, aby sám zvládnul vždy vyhodnotit, co je blbina a co už je rizikový přestupek. Z toho, co jsem napsal, je zřejmé, že bych nevolil přímý útok, ale mírnou manipulaci. Zdraví Václav Mertin
?
Moje dcera je ve treti tride. V prvni a druhe meli hodne prisnou pani ucitelku. Ted maji novou, presto je dcera vzdycky, kdyz ma delat ukol, doma vystresovana, strasne se boji, ze udela chybu, vzdycky ma uplny vypadek a vsechno nam trva hrozne dlouho. Myslite, ze by to mohlo byt srtachem z ucitele, nebo ze by za tim mohlo byt i neco jineho? Dekuji. (Tereza Sucha)
Foto
Dobrý den, opravdu bych na prvn ím místě uvažoval o učiteli a hledal bych zdroj u něho. Zdroj však nemusí být tato paní učitelka, ale ta minulá. Pak bych se zaměřil na vás, jako rodiče. Samozřejmě nemohu vyloučit,že vaše dcera je úzkostnější. V takovém případě je na vás, abyste pracovali s dcerou ve smyslu, že všechno nemůže být zcela dokonalé. Jeden můj kolega slíbil své velmi úzkostné dceři za první pětku dort. Asi chápete, že dceru znal a věděl, že kvůli dortu si nenechá dát schválně pětku. Zdraví Václav Mertin
?
Pane doktore, jaký je Váš názor na to, že děti mají od první do páté třídy stejnou paní učitelku? Není pro ně lepší, že se setkají v více přístupy? Slyšela jsem také, že v Německu se prý třídy - ve školkách nebo školách - občas promíchají i navzájem, aby děti poznaly nové kamarády a učily se adaptaci. Jaký je Vás názor? (Pauline)
Foto
Dobrý den, ve Finsku, které je vcelku na špičce vzdělávacích výsledků ve světě, se snaží, aby děti měly jednoho učitele co nejdelší dobu, tedy až šest let. Já bych myslel, že u nás by bylo přijatelné 2 2 1 nebo podobně. Velké střídání by se mi nezdálo. A děti bych střídal jen jednotlivě, když se ukáže, že nevyhovují spolužáci nebo podobně. Je naivní představa, že dítě si nezvykne na jiné děti, když bude devět let chodit do jedné třídy se stejnými dětmi.
?
Dobrý den, dcera je ve druhé třídě a když píše velká tiskací písmena nebo čísla, občas je zrcadlově obrátí. Paní učitelka říká, že zatím to není na poradnu, ostatní věci jí jdou průměrně. Měla bych na to nějak dávat pozor? Děkuji, HK (Helena)
Foto
Dobrý den, paní učitelka má patrně pravdu. Nemalé množství dětí, které se učí psát obrací jednotlivá písmena, číslice, někdy začínají psát odprava apod. Jakmile se písmo víc zautomatizuje, tak chyby vymizí samy. Pokud ne, tak může být poradna na místě, ale pokud by obrátila písmeno jednou za čas, tak to není nic fatálního. I čísel by to mohlo být horší - 932 je něco jiného než 239, ale věřím, že v tomto ohledu by jí paní učitelka pomohla. Zdraví Václav Mertin
?
Dobrý den, můj dotaz souvisí se školou částešně - synovi je deset let. Od malička velice špatně snáší porhru a neúspěch. Od hraní Člověče nezlob se až po to, že spadne při běhu. V závodech, kde nevyhrává, raděj předstírá, že si zranil nohu a podobně. Snažíme se doma mluvit o tom, že i neúspěch může být dobrý, poučný, že ho máme rádi, i když prohraje a tak dál. Vidíme drobné posuny, ale hodně drobné. Co můžeme udělat ještě? Nebo to chce jen trpělivost, a doufat, že z toho jednou vyroste? (Milena, Praha)
Foto
Dobrý den, na trpělivost a vytrvalost hodně spoléhám. Doporučuji vše, co zatím děláte. Současně nezapomínejte na to, že vy dospělí mu jste příkladem. Ukončení hry (bez ohledu na to, jestli jste vyhráli nebo prohráli) by mělo znít: Děkuji ti za hru, moc pěkně jsem si zahrál. Kromě toho bych podpořil hry, které nejsou soutěživé, tedy lépe řečeno, hry, ve kterých vyhrají všichni a bezvadně si přitom zahrají. Možná se mnou nebudete souhlasit, ale u desetiletého bych doporučoval třeba někdy nehrát "na plný plyn". Vítězství, výhra, úspěch, jsou velmi důležité. Zdraví Václav Mertin
?
Dobrý den, zajimalo by me, jestli pri vyberu skoly je dobre vzit v uvahu i to, kam jdou kamaradi ze skolky. Jestli pritomnost kamaradu muze nejak pozitivne ovlivnit nstup do prvni tridy, nebo jestli to je jen otazka prvnich dnu a dite si pak stejne vetsinou najde kamarady nove. (Zdena H.)
Foto
Dobrý den, první dny jsou důležité. Prvňák je ještě malý a může se zbytečně otrávit nějakou maličkostí. Když jsou s ním kamarádi, tedy někdo známý, je to výhodnější. Ovšem představa, že byste měli vybírat školu jen podle toho, jestli tam bude mít někoho známého, to by bylo velmi krátkozraké. Je nepochybné, že na vytváření vztahů mezi dětmi má významný vliv paní učitelka. Zdraví Václav Mertin
?
Dobrý den, pane doktore, mám osmiletého školáka, ale škola a ani domácí úkoly ho vůbec nebaví. Je to až nadlidský výkon ho donutit si udělat úkoly a se soustředit se na učení, když si spolu opakujeme látku. Nemáte nějaký tip, jako na ho na učení nalákat nebo jak to udělat, aby ho učení více bavilo? (Karin )
Foto
Dobrý den, trochu by ho měla lákat paní učitelka třeba tím, že alespoň část úkolů bude zajímavých nebo dokonce lákavých. Jinak doporučuji dopředu se synem na době, kdy bude dělat úkoly a pak na této domluvě trvat. Zdraví Václav Mertin
?
Dobrý den, pane doktore, měla bych dotaz ohledně domácích úkolů: je lepší nechat dítě psát úkol samostatně, i když udělá chybu, kterou na konci opravíme, nebo je lepší nad ním sedět a opravovat to "za chodu"? Dcera je trochu "střelec" a raděj něco vypálí, než by se zamyslela. Přemýšlím, jestli je efektivní ji zastavit a říct třeba: tak a začínáš další větu (aby si uvědomila, že tam má být velké písmeno). Jestli jí toto upozorňování předem naopak nevede k tomu, že vypne pozornost. Děkuji, MK (Marta Králová)
Foto
Dobrý den, já bych doporučoval možným problémům předcházet. Takže bych u ní seděl a ptal bych se: začínáš novou větu, co napíšeš? Končíš větu, co píšeme na konci věty? Je výhodnější chybu neudělat, než ji potom opravovat. Z toho, co jsem napsal, vyplývá, že bych s dcerou u úkolů spíše seděl. Když bych viděl, že to zvládá sama, tak bych jí to dopřál. Stejně bych ale úkol prolétl a na krizová místa bych se dopředu zeptal, jak to bude psát. Zdraví Václav Mertin
?
Můj syn není pozorné dítě, je i hodně hravý. Chodí teď do první třídy. Učitelka už teď tvrdí, že to nebude mít lehké a doporučuje návštěvu pedagogicko-psychologicke poradny. Mohla tak rychle poznat možné potíže a může mě k návštěvě poradny nutit? Přijde mi to predcasne. (Klarisa)
Foto
Dobrý den, paní učitelka vás k návštěvě poradny rozhodně nutit nemůže. Na druhé straně smysl této návštěvy může spočívat v tom, že vám poradí (i paní učitelce), co máte dělat lépe, mohou vám doporučit cvičení, která byste mohli doma realizovat. Čekat, až jestli to opravdu bouchne není výhodné. Určitě víte, co se říká, že prevence je lepší než pozdější léčení. Může se stát, že nikam nepůjdete a všechno bude dobré. Pak si řeknete, ještě že jsme nikam nešli. Ale co když ne? Zdraví Václav Mertin

Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.

Související články

Video
Nevozte děti do 13 let v autě vepředu, i když mají metr a půl: Je…
7. - 8. týden: Přijala jsem své nedostatky! Dokonalá máma neexistuje
7. - 8. týden: Přijala jsem své nedostatky! Dokonalá máma neexistuje

Horoskopy


Zobrazit domovskou stránku