Mohou teď učitelé známkovat? Ne! Proti jsou ministerstvo i odborníci

Domácí škola v časech koronaviru je někdy o nervy
Foto: istock.cz
Sdílej na facebooku
26. března  2020 
 14:09

Množství práce, které některé školy chtějí po žácích a studentech, mnohé rodiče i děti zaskočilo. Mezi školami jsou navíc velké rozdíly: některé skutečně pomocí moderních nástrojů učí on-line, jiné jen zadávají úkoly. Mají právě teď školy děti testovat a známkovat? I to se mnohde děje. 

Rodiče v posledních dnech na sociálních sítích řeší, co všechno mohou školy po jejich dětech chtít.

Protože zatímco například starší středoškoláci si to už dokážou hlídat a řešit sami, děti do nějakých čtrnácti let vesměs potřebují pomoc rodičů – a ti na to buď kvůli vlastní práci na home office nemají čas, nebo prostě nemají představu, co a jak by měli dítě učit. 

Tipy na učení on-line, když jsou školy zavřené

"Naše dcera chodí na první stupeň a školu řešíme denně od devíti nejméně do jedné, někdy i déle. Mezitím syn v prváku osmiletého gymnázia něco prošvihl a dostal za pět," líčí matka z Dolního Poberouní. Další, z jižní Moravy, popisuje, že její syn rovněž dostal nedostatečnou, potože nevyplnil zadaný on-line test. 

Zadání přišlo v půl dvanácté, termín odevzdání v půl jedné, rodina bohužel zrovna chystala oběd, a chlapec tak u počítače nebyl. Učitelka sice slíbila, že informace o testech bude posílat 24 hodin předem žákům i rodičům, ale to se nestalo. Matce upozornění nepřišlo, synovi jen pár hodin před testem a nevšiml si ho. 

Každopádně učení se a plnění nějakých úkolů je jedna věc, testování druhá. Mají na to školy vůbec právo? Na facebookové stránce Vaše práva ve škole se už před několika dny objevila informace, že kantoři děti, které se kvůli karanténě musí učit doma, zkoušet a známkovat nesmějí. 

"Nějaké přezkušování z toho, co děti dělaly, když byly doma, není na místě, neboť už to, že jsou odkázané na možnosti a přístup rodičů, a ne na veřejnou službu, může a také bude rozdíly mezi nimi prohlubovat a nikdo nebude vědět, co vlastně hodnotí," uvedli autoři stránky s tím, že rodiče nenesou odpovědnost za vzdělávání dětí. 

Podle nich se to týká jak toho, aby teď učitelé zkoušeli děti z toho, co se naučily doma, tak toho, aby je z toho zkoušeli po návratu do školy po karanténě. I pak by měli testovat jen to, co se stihlo probrat do 10. března před uzavřením škol. 

Autoři rodičům vzkazují: "Jestliže za současného stavu učitelé vaše děti známkují/hodnotí jinak než zpětnou vazbou, hodnotí něco, o čem nemají nejmenší tušení, KDO to vlastně dělal, a nemají pod kontrolou PODMÍNKY, za kterých to někdo dělal. Ohraďte se tedy proti tomu písemně a vyzvěte učitele, ať to nedělá. Když jev bude pokračovat, ohraďte se u ředitele školy."

Co na to ministerstvo školství? 

Ministerstvo školství tak ostře proti hodnocení není, ale známky by podle jeho vyjádření také padat neměly. 

"Hodnocení je nedílnou součástí procesu vzdělávání a zejména formativní hodnocení významným způsobem ovlivňuje jeho kvalitu. I v současné době je potřeba poskytovat žákům účinnou zpětnou vazbu k dosahování pokroku. Zadávání on-line testů je vhodnou příležitostí pro autoevaluaci žáků a možností podpory práce s chybou. Pro hodnocení distanční práce žáků doporučujeme upřednostnit formativní před sumativním hodnocením," stojí v odpovědi tiskového odboru ministerstva školství na dotaz, zda učitelé mají i teď děti testovat a známkovat. 

Podle ministerstva může být součástí distančního vzdělávání i testování žáků, ale hodnocení by mělo být spíše slovní, mělo by mít podobu nějaké zpětné vazby. Žádné pětky a nedostatečné. 

Ne, pětku ne! 

"V případě, že má učitel pochybnosti o tom, zda se žák do distančních aktivit zapojuje, případně když žák neodevzdává zadané úkoly, nereaguje na komunikaci, není v takové situaci vhodné hodnotit žáka nedostatečnou, nýbrž je zapotřebí, aby učitel navázal spojení se žákem či jeho rodiči a zjistil důvody, které žákovi v distančním vzdělávání brání, a společně s ním či jeho rodiči hledal nástroje, jak mu pomoci a podpořit ho při vzdělávání na dálku," dodává ministerstvo. 

Jenže co když mají rodiče pocit, že učitel děti na dálku učit nedokáže, všechno je na nich, a přesto učitel testuje a hodnotí? Pak skutečně nezbývá než se obrátit na ředitele školy. Stejně tak v případě, že učitelé z různých předmětů zadávají dohromady nesplnitelné množství úkolů, včetně těch přece jen v nynější době zbytných. 

Rodiny nemají povinnost mít chytré telefony, počítače a internet

Uklidňující jsou v tomto směru slova Ondřeje Šteffla ze společnosti Scio. "Mnoho rodičů má strach, že děti o něco přijdou, když teď několik měsíců nebudou chodit do školy. Že něco nebudou umět, že budou pozadu, nebudou mít známky a tak. A některé školy ten strach bohužel jen posilují, rozdávají pokyny, úkolují děti i rodiče, známkují, ba i vyhrožují. Rád bych je uklidnil. Nic vážného se nemůže stát. Rodiny nemají žádnou povinnost mít počítače, chytré telefony ani internet. A rodiče také nemají povinnost plnit příkazy školy nebo dělat svým dětem učitele," uvedl Šteffl. 

Školy proto podle něj nemohou rozdávat pětky ani vyhrožovat neklasifikací, když děti něco nesplní. A nemohou ani známkovat. A až děti přijdou zase do školy, musí škola počítat i s tím, že některé děti prostě nedělaly nic, protože neměly tu možnost. 

"Rozumná škola klade na děti přiměřené požadavky, zná a respektuje možnosti rodičů a jejich domácí podmínky, dává dětem dostatek času, nabízí výběr z možných aktivit, chová se partnersky, nehrozí, neznámkuje. Nabízí rodičům v už tak složité situaci pomoc a podporu. Pokud to tak u vás není, nebojte se napsat učitelům, co vám vadí i co byste potřebovali. Oni to často neví, netuší, jak jste na tom doma a co by vám pomohlo," řekl ještě Ondřej Šteffl. 

Školu do svého domácího života zapojte podle toho, jak se to vám bude hodit a vašim dětem vyhovovat – tak, aby to pro vás i pro vaše děti byla pomoc a podpora. Myslete i na to, že děti by měly taky chodit do přírody, hrát si, číst, uvařit jednoduché jídlo, zacvičit si, zpívat a hlavně se smát.

Čím dál důležitější také bude, aby se potkávaly s kamarády. A když to teď nejde jinak, tak alespoň přes telefon nebo přes Skype – i tak si lze zahrát člověče nezlob se. Uklidněte sebe i děti. Když neuděláte všechno přesně tak, jak škola žádá, vůbec nic se nestane. Určitě nebudete sami.

Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.

Související články

Video

Pomůžeme vám vybrat porodnici!

Těhotné ženy čeká jedno důležité rozhodnutí. Musí si vybrat porodnici, v níž přivedou svoje dítě na svět. Mezi zařízeními jsou velké rozdíly - některé se ani za posledních třicet let nijak moc nezměnily k lepšímu a stále používají rutinní škodlivé postupy, jiné nabízejí příjemné prostředí, individuální přístup, respektují porodní přání a jsou nakloněné alternativnějším metodám. Případně si tam třeba můžete přivést svoji porodní asistentku nebo dulu.

Která porodnice je nejlepší? Která nejvíce vyhoví vašim představám o tom, jakým způsobem chcete svého potomka přivést na svět? Jaké jsou přednost a zápory jednotlivých porodnických zařízení? Podívejte se na přehled všech porodnic na webu maminka.cz a přečtěte si, jak dopadly v hodnocení ostatních žen. Dozvíte se, které porodnice získaly nejvyšší počet bodů a které naopak úplně propadly, přečtete si zkušenosti rodiček a získáte spoustu informací, které vám pomohou zorientovat se v nabídce a vybrat si tu pravou.

Už máte jeden nebo dokonce víc porodů za sebou? Budeme rádi, když nám i vy napíšete svoje zkušenosti z porodnice a pomůžete tak dalším matkám, aby se rozhodly správně.

PORODNICE

Horoskopy


Zobrazit domovskou stránku