Autista Matěj zpaměti kreslí linky metra z celého světa. A ještě je vylepšuje!
Matěj Hošek má Aspergerův syndrom. Jako mnoho jiných s takovým problémem miluje systémy, v jeho případě zejména dopravní. Zpaměti dokáže nakreslit linky metra z mnoha měst na celém světě – a nejen to, ještě je vylepšuje. Teď si můžete koupit oblečení nebo batoh s jeho obrázky.
Rodičům Hoškovým se mohl před pár lety zbořit celý svět. Jejich synu Matějovi diagnostikovali poruchu autistického spektra, konkrétně těžkou formu Aspergerova syndromu. Místo toho ale objevili jeho unikátní nadání – Matěj si totiž nazpaměť dokáže zapamatovat linky MHD z celého světa. Navíc je začal překreslovat do map a z jeho obrázků nyní vzniká kolekce oblečení pod jejich vlastní značkou MAAPPI.
Podívejte se na video!
Matějovu schopnost rodiče objevili při strastech spojených s cestováním v MHD. Každý rodič autisty totiž zažil zlé pohledy spolucestujících, či dokonce vyhození z vozu, když se jeho dítě chovalo jinak, než jak by mělo. Na rozptýlení proto dali Matějovi do ruky plánek tramvajové sítě a jemu se v tu chvíli úplně změnil život. Spletité sítě linek ho natolik pohltily, že je začal překreslovat, vylepšovat a navrhovat vlastní.
O nápadu vyrábět z map oblečení a módní doplňky pak rozhodla náhoda. Po zhlédnutí filmu o módním návrháři omotal Matěj jedním ze svých výkresů krejčovskou pannu. Ten nápad se jeho mamince Michaele natolik zalíbil, že se synovými vzory oslovila několik návrhářů, a později už se v šatech pokrytých Matějovými mapami procházely modelky na Prague Fashion Week.
Aby ale nezůstalo jen u jedné příležitosti, vytvořili Matějovi rodiče značku MAAPPI, pod kterou chystají celou kolekci oblečení. Na projekt vybrali už čtvrt milionu prostřednictvím crowdfoundingového portálu HitHit, ale přispívat se stále dá. Zisk z prodeje kolekce MAAPPI se totiž bude vracet zpátky do pomoci dalším autistům, do řešení témat spojených s asistenty, diagnostikou atd.
Matěj je nepřehlédnutelný
Jak Hoškovi říkají, nejde o prvoplánovou charitu s nekvalitními reklamními produkty, ale o snahu vybudovat zajímavou módní značku, která by světu ukázala, že i handicapovaní lidé mohou být platnými členy společnosti.
Příběh Matěje Hoška je jedním ze seriálu NEPŘEHLÉDNUTELNÍ, ve kterém časopis Reflex na webu přestavuje lidi, kteří svým vzhledem, koníčky či prací vybočují z průměru. Narušují zažité představy, boří stereotypy a ukazují, jací jsou Češi ve 21. století.