Dej si džus, potřebuješ vitaminy: Které rady babiček o výživě neplatí?

  • Jezte společně a buťe dítěti příkladem.
    Jezte společně a buťe dítěti příkladem.
    Foto: profimedia.cz
    Sdílej na facebooku
    26. října  2017 
     06:00

    Také jste strávili polovinu oběda ve školní jídelně vymýšlením strategie, jak pronést talíř s nedojedeným jídlem mezi učitelským dozorem a ještě uniknout ostrému příkazu kuchařky, který vás jednoznačně pošle to celé "dojíst"? Dnes už bychom mohli argumentovat studiemi dietologů a obezitologů, podle kterých nutit děti dojídat u nich může vypěstovat špatné stravovací návyky a klidně i obezitu. Které rady a poučení našich maminek týkající se jídla a stravování už zas tak úplně neplatí?

  • Dojez ten talíř!

    ...
    Řada z nás nevstávala od stolu, dokud nebyl talíř úplně vymetený. Čím více se snědlo, tím lépe. Podle studií se ale ukazuje, že nutit děti dojídat v nich může vypěstovat nezdravý stravovací návyk. Učíme je vlastně neposlouchat vlastní tělo a signál, který říká dost. Učíme je, že přejedený rovná se správně nasycený. Pochopitelně nikdo nedoporučuje druhý extrém, a sice vést děti k vybíravosti. Jen mysleme na to, že jako rodiče míváme také dny, kdy je chuť k jídlu a porce jíme větší, a dny, kdy jíme menší porce. Děti to mohou mít úplně stejně.
  • Džus je zdravý, jsou v něm vitaminy

    tlusté děti
    Ano, vitaminy tam jsou, ale dost často také hromada cukru nebo ještě hůře glukózo-fruktózového sirupu. Ovocné džusy mají běžně více než 2000 kilojoulů na litr, což je plus minus stejně jako limonády. Tři deci ovocného džusu – tedy běžná sklenička na pití – mají zhruba 500 až 600 kilojoulů. Což je více než jeden rohlík. Nebo jinak – litr kvalitního džusu vyrobeného z čerstvého ovoce obsahuje stejně energie jako 30 kostek cukru. Vitamin C je lepší získat z čerstvého ovoce, na žízeň mnohem lépe pomůže voda s ovocnou šťávou nebo i ten džus, ale opravdu hodně naředěný.

  • Děti potřebují své speciální jídlo

    Rodinná večeře nemusí stát celý majlant.
    Když kuře, tak dětské kuřecí nugetky. Když šunku, tak dětskou. Je to ale opravdu nutné? Ne všechno, co má na sobě šmoulu nebo krtečka, je pro děti to nejlepší, a naopak – na spoustě jídel si zdravě pochutnají děti i dospělí. Snažte se co nejdříve vařit jedno jídlo pro celou rodinu. Omezte nezdravá a příliš kořeněná jídla. Vezměte to jako příležitost pro obohacení jídelníčku celé rodiny. A rozhodně se nemusíte bát toho, že zdravý rovná se nudný a bez chuti.
  • V prvním roce žádné alergeny

    ...
    Byly doby, kdy bylo roční dítě s rohlíkem v ruce téměř vykázáno z pískoviště, protože dělalo ostatním chutě na lepek. Už dávno neplatí, že do jednoho roku by dítě nemělo pozřít žádný alergen. "Naopak, ukazuje se, že mezi čtvrtým a sedmým měsícem věku dítěte nastává takové vhodné okénko příležitostí," říká dietoložka Karolína Hlavatá, která spolupracuje s iniciativou Vím, co jím. "V této době je vhodné zavést celou škálu chutí i alergenů, právě třeba ten lepek." Dítě si na nové chutě lépe zvykne, zvykne si i na pestrou stravu a sníží se mu i riziko alergií.

  • Děti potřebují stále dobíjet energii

    Práce i péče o batole se dají skloubit snadněji, než si myslíte
    Pořád běhají, hrají si, mají spoustu energie, a tak ji potřebují doplnit. Sladkou tyčinkou nebo hrnkem kakaa mezi obědem a odpolední svačinou, miskou ovoce dopoledne, rohlíčkem před spaním. Podle odborníků ale takové uždibování během dne dětem rozhodně neprospívá. Učte je raději jíst pravidelně, pětkrát denně, jako jedí dospělí. Tím si vypěstují ten nejlepší stravovací návyk.

    VIDEO: Proč by děti moc neměly jíst kukuřičné lupínky

    Proč by děti moc neměly jíst kukuřičné lupínky

    Dáváte potomkům tmavé pečivo? Chyba! 7 omylů o dětech a jídle

    Dáváte potomkům tmavé pečivo? Chyba! 7 omylů o dětech a jídle

    Zatímco někteří rodiče děti v jídle nijak neomezují a doufají, že z případných špeků vyrostou, jiní nutí už pětileté holčičky, aby si hlídaly, kolik…celý článek

    Dáváte dětem hroznové víno? Pozor, je to nebezpečné!

    Dáváte dětem hroznové víno? Pozor, je to nebezpečné!

    Dáváte svým dětem, včetně batolat, hroznové víno? My taky, protože ho – zvláště když je bez pecek – milují, a navíc je zdravé, rozhodně zdravější než…celý článek

/
Autor: is
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.
Video
Jak si vybrat porodnici: V čem se změnily a v čem zůstaly úplně…
39. týden: Už jen čekám na den D!
39. týden: Už jen čekám na den D!