Speciální pedagožka radí: Jak vést děti k samostatnosti a zodpovědnosti
Samostatnost a zodpovědnost jsou vlastnosti, které zásadním způsobem ovlivňují kvalitu života každého z nás. Proto je důležité je začít postupně rozvíjet už v dětském věku. Není to nijak složité, ba dokonce to může být i zábava pro obě strany - pro děti i rodiče. Kdy a jakými metodami nejlépe začít, radí speciální pedagožka Mgr. Ivana Vlková.
„Nejpřirozenějším způsobem, jak vést děti k samostatnosti a zodpovědnosti, jsou jednoduché domácí práce. Děti si díky nim budují důležité návyky a představu o praktickém životě, rozvíjí motoriku a koordinaci pohybů, učí se plánovat činnosti a zahrnovat povinnosti do svého programu. V neposlední řadě pomoc v domácnosti posiluje sebedůvěru dětí a vzbuzuje radost z užitečnosti a sounáležitosti s rodinou,” vysvětluje Mgr. Ivana Vlková. Jaké práce dětem zadávat podle jejich věku a schopností?
Batolata
Už děti v batolecím věku projevují zájem pomáhat rodičům. Kromě toho, že chtějí rodiče napodobovat, to pro ně znamená také další společně strávený čas. I když batolata svojí pomocí nejsou moc užitečná, neodrazujte je. Není přece důležitý výsledek činnosti, ale to, že už v takto nízkém věku v dětech začínáte budovat pocit užitečnosti a důležitosti.
Dětěm ve věku 2-4 roky můžete zadávat jednoduché úkoly, jako je třídění hraček do krabic, uklízení knížek do polic, uklízet po sobě drobečky či rozlitou vodu, podávat kolíčky při věšení prádla nebo míchat těsto.
Předškolní děti
Předškolní děti je důležité začít vést k samostatnosti především tak, aby byly schopné postarat se o sebe nejprve ve školce a později ve škole či ve družině bez přítomnosti rodičů. Musí porozumět tomu, že paní učitelky nebo vychovatelky mají na starost více dětí a nebudou mít čas a prostor pomáhat dítěti úplně se vším. Předškolák by proto měl umět samostatně jíst, oblékat se, čistit si zuby a používat toaletu.
Doma dítě klidně začněte zapojovat do vyklízení myčky na nádobí, utírání jídelního stolu a prostírání k jídlu, zalévání květin, doplňování vody domácím mazlíčkům, zametání či vysávání drobečků nebo uklízení nákupu z tašek. “V tomto věku je vhodné začít dítěti stanovovat úkoly, které bude mít dlouhodobě na starost právě ony. U předškoláků to může být například každodenní prostírání k večeři. Dlouhodobé povinnosti pomáhají rozvíjet zodpovědnost a pocit užitečnosti,” radí Ivana Vlková.
K samostatnosti také patří schopnost zabavit se bez vynucování si pozornosti rodičů. Zvykejte děti od raného věku na hračky, se kterými si může hrát samo, a které zároveň rozvíjí i další dovednosti. Vhodné jsou například Hádanky na cesty ze vzdělávacího konceptu Kvído od Albi. Tyto hry mají různé varianty pro různé věkové skupiny (od 3 do 7+ let) a byly vytvořeny ve spolupráci se speciálními pedagogy a psychology tak, aby zábavnou formou u dětí rozvíjely koncentraci, paměť, logické uvažování, zájem o svět kolem nás i grafomotoriku.
Školáci
Nástup do školy je velká změna jak pro dítě, tak i pro ostatní členy rodiny. Dítěti přibývají úkoly a povinnosti a proto je důležité, aby mělo zautomatizované základní dovednosti jako je zavazování bot, příprava oblečení na druhý den do školy, mělo by se umět rychle převlékat, nachystat si věci na různé předměty jako je tělocvik nebo výtvarná výchova, nachystat si pomůcky do aktovky tak, aby je rodiče pouze zkontrolovali, ne připravovali za dítě, samostatně se naobědvat, obsloužit se na WC, dobře se utřít a umýt si ruce mýdlem.
Pokud jde o domácí práce, může školák bez problému stlát postel, vysávat, věšet prádlo, uklízet si hromádky vyžehleného prádla, udržovat čisté umyvadlo v koupelně, starat se o domácího mazlíčka, vynášet odpadky, utírat prach a připravovat si svačiny. V kuchyni pak zvládne škrábat brambory, krájet zeleninu nebo připravovat jednodušší jídla. “Mějte ale na vědomí, že dítě může být po příchodu ze školy a kroužků unavené. Nechte mu proto po příchodu domů dostatek času na odpočinek, než se pustí do dalších povinností,” radí Ivana Vlková.