Zkřížená lateralita může za problémy s psaním i čtením! Nemá ji vaše dítě taky?
Je vaše dítě vyhraněný pravák, nebo levák? Nebo se nachází ve společnosti těch, kteří mají takzvanou zkříženou lateralitu, kdy má dítě vedoucí oko a ruku vždy opačné? Jestli to ještě nevíte a vaše dítě půjde letos k zápisu, bylo by dobré to zjistit. Tenhle typ laterality totiž téměř vždy vede k pomalému pracovnímu tempu ve škole, dysgrafii, dysortografii či dyslexii.
Vím, o čem mluvím. Můj nejstarší syn ji má a díky bohu za to, že jsme na to přišli už v první třídě. Velmi záhy bylo totiž patrné, že syn bude mít potíže zejména s psaním i čtením. Už jako předškolák nesnášel kreslení, měl problém napodobovat tvary a rozlišovat zrcadlově odlišné tvary. Pravou rukou si přiložil srolovaný papír k levému oku, nikoli k pravému. Později ve škole pak bojoval hlavně s geometrií, kdy mu učitelé neustále psali do sešitu: Nepřesné! Jak by mohlo, když mu to mozek prostě nedovolil nakreslit správně?
Co je zkřížená lateralita?
Zkřížená lateralita prakticky znamená, že dítě vnímá okem nějaký tvar/znak/písmeno a ruka ho má přenést na papír nebo napodobit. Když jsou oko i ruka jednostranně dominantní, je to v pohodě a podnět míří po nervových drahách v mozku pouze jedním směrem a zpět. Když jsou ale tyhle dráhy zkřížené, nervový podnět putuje déle a během té cesty dochází k chybám. Ve chvíli, kdy u našeho syna speciální pedagožka diagnostikovala právě tuhle formu laterality, bylo jasné, že nás čeká dlouhý boj.
Co se děje v mozku
Zkuste sledovat dítě, které má dominantní pravou ruku a dominantní levé oko, tedy má zkříženou lateralitu. Má v ruce knihu a chce číst. Informace, které vidí, putují přes nervové vzruchy do centra zraku pravé poloviny mozku. Jenže ta není moc dobře vyvinutá pro verbální informaci, takže si to „přehodí“ do levé, která to pochopí.
Bohužel při tom "přehozu" z neřečové do řečové oblasti dojde k chybám v dekódování. Než se ty informace rozluští a rozklíčují, trvá to dlouho. No a dítě udělá chybu – místo „b“ napíše „d“, neudělá háček, čárku nebo vynechává při čtení písmenko. Být školákem není pro takové dítě ani trochu brnkačka. U nás to tedy platilo stoprocentně. Celá základní škola, to bylo jedno velké utrpení, kdy ne všichni učitelé akceptovali to, že syn má prostě mozek nastavený jinak a že za většinu chyb nemůže.
Mozek se musí „převzorcovat“
Laterální činnost mozku dozrává až v pěti letech, takže se dá cvičit až od tohoto věku. Ideální doba na cvičení je od 5 do 7 let, ale samozřejmě cvičit lze i později, pokud vám na zkříženou lateralitu přijdou později. Jak cvičení probíhá? Můj syn cvičení nejdřív miloval, později nesnášel, ale já vytrvala. Jo, byla jsem tvrdá matka, ale věděla jsem, že mu to pomůže.
Cvičí se vždy tři měsíce 1x denně, rytmicky a skutečně pravidelně. Dítě stojí a šestkrát plácne pravou rukou nad levé koleno a obráceně, potom pravou rukou na pravou nohu a obráceně. Nejdřív se cvičí s pomocí odborníka (rodiče), když dítě zvládne rytmizaci, cvičí samo.
I s touto formou laterality se dá žít
Jak říká speciální pedagožka Pavla Bubeníčková, je dobré problém rozpoznat včas, ale na druhou stranu to není třeba dramatizovat. Některému dítěti problém znepříjemní celou školní docházku, jiné s tím úspěšně bojuje v pohodě. Ve finále ani trojky z psaní nejsou žádné drama do budoucna, se zkříženou lateralitou se dá zacházet a dají se vytrénovat činnosti té oblasti mozku, kde tato lateralita způsobuje komplikace. Pomocných cvičení je celá řada, třeba cvičení podporující hrubou a jemnou motoriku, sportování a podobně.
Určitě je ale dobré navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu, případně nějakého zkušeného speciálního pedagoga, který má s lateralitou zkušenosti. Jinak z vlastní zkušenosti můžu říct: Ten mozek jednou dozraje, věřte tomu. Náš syn i se zkříženou lateralitou a trojkami z psaní loni úspěšně odmaturoval a v současné době ho čekají zkoušky na vysoké škole. Zkřížená lateralita totiž s inteligencí nesouvisí, naštěstí.
Co dělat, když se dítěti ve škole nedaří? Odpovědi najdete v našem VIDEU: