Pouštíte batolatům videa z YouTube? Můžete jim poškodit mozek, varují vědci!
Potřebujete utišit, zabavit, případně zklidnit ročního či dvouletého potomka, a tak mu podstrčíte tablet nebo smartphone? Klipy a nahrávky, které jsou volně přístupné na internetu, nijak nerozvíjí schopnosti a mozek vašeho batolete, spíše naopak!
Rozsáhlý dlouhodobý průzkum, který zrealizovala univerzita v kanadském Montrealu a do něhož zapojila téměř dva tisíce dětí ve věku dvou až tří let, přinesl podezření, že pokud takto malé dítě sleduje videa na internetu nebo na televizní obrazovce déle než tři hodiny denně, zpomaluje to jeho celkový vývoj, způsobuje mu to bolesti hlavy nebo výkyvy nálad, omezuje slovní zásobu, zhoršuje pozornost a schopnost soustředění.
To není „green“, ale zelená!
Podle psychologů je naivní představa rodičů, že sledováním videí (i těch, která se tváří jako poučná, jako například notoricky známé mašinky v různých barvách a k nim donekonečna opakující se jednoduchá písnička – nejlépe anglická) se jejich robátko rozvíjí, rozšíří si obzory, pochytí pár anglických slovíček (jistě, ale aniž by tušilo, co znamenají) nebo se naučí rychleji počítat. I když se může zdát, že malé děti skutečně zajímají postavičky, zvířátka, vláčky nebo auta, které sledují na obrazovce, nejnovější mezinárodní studie ukazuje, že dětem do dvou let YouTube skutečně nepřináší nic, co by pro ně mohlo být prospěšné. Navzdory mnoha tvrzením o „vzdělávací“ funkci moderních médií a technologií neexistují přesvědčivé důkazy o tom, že se děti naučí rychleji mluvit díky pořadům v televizi nebo nahrávkám na internetu.
Co ukázal výzkum?
Neznamená to, že batolata nerozumějí tomu, jak videa fungují a co v nich sledují. Některé výzkumy ukazují, že dokonce děti mladší než jeden rok mohou rozlišovat mezi příběhem na videu a skutečným životem. Jejich zájem a zaujetí tím, co se odehrává na displeji nebo obrazovce, hodně závisí na jejich aktuální vývojové fázi a také na přístupu rodičů – pokud jsou sami připojeni k sociálním sítím většinu dne, dítě to sleduje a rychle si zvykne na totéž.
Jeden z posledních výzkumů na téma děti a YouTube přinesl několik zajímavých zjištění. Vědci vybrali malý vzorek 55 půlročních dětí žijících v Indii a pravidelně sledovali jejich vývoj, chování, navštěvovali jejich domovy až do dvou let věku. Během návštěv byly děti požádány, aby ve videích identifikovaly samy sebe, nejbližší členy rodiny, další lidi, které znají, a naopak i zcela cizí, které nikdy neviděly. Výzkumní pracovníci sledovali také to, jaká videa děti upřednostňovaly, a testovali průběžně jejich celkovou digitální gramotnost. A výsledek? V šesti měsících byly přitahovány zejména videozáznamy s téměř jakoukoli hudbou (a taktéž je enormně zajímaly reklamy), nedokázaly ale identifikovat nic jiného. Ve 12 měsících již bezpečně poznaly na videích své rodiče, v 18 měsících se začaly šikovně dotýkat tlačítek na rodičovských smartphonech s maximální snahou o zprovoznění přehrávání videí. V době svých druhých narozenin už batolata bezpečně a sebejistě dokázala najít i spustit YouTube a sledovat, cokoli je napadlo.
Dívejte se spolu
Samozřejmě to neznamená, že když pouštíte svým batolatům na internetové televizi jejich oblíbené příběhy nebo písničky a půjčujete jim svůj tablet, když potřebujete, aby se chvíli sama zabavila, protože musíte uvařit oběd nebo pověsit prádlo bez asistence a křiku, patříte mezi nejhorší rodiče na světě a měli byste se stydět. To určitě ne, jen je podle odborníků dobré vědět, že YouTube sice vaše ratolesti nijak významně nepoškodí (samozřejmě za předpokladu, že u něj netráví čtyři nebo pět hodin denně), zároveň jim ale určitě nepřinese žádné benefity. Nečekejte nové poznatky nebo schopnosti. Pokud od „didaktických“ videí očekáváte rozvoj řeči nebo obohacení slovní zásoby, je to možné, ovšem nejspíše jen v případě, že se na tom budete také podílet. Sledujte videa společně s dítkem, opakujte slovíčka, názorně předvádějte, zpívejte, zkrátka komunikujte.
Úleva pro rodiče? Ne!
Konkrétní závěry průzkumu jsou samozřejmě určitým způsobem omezené poměrně malým vzorkem dětí, pocházejících navíc jen z jedné kultury a výhradně z vyšších sociálně-ekonomických vrstev. Proto bychom výsledky samozřejmě měli brát s rezervou, nicméně zásadní zjištěná skutečnost se dá aplikovat na jakoukoli zemi a každou rodinu, kdekoli na světě: je jisté, že vaše děti sledují videa na YouTube v první řadě pro váš přínos (ať už to jsou vytoužená chvíle odpočinku, snadnější cestování, klid v čekárně u lékaře, zabavení dítka během návštěvy…), nikoli pro svůj vlastní. Jako v každé oblasti rodičovství je na místě zapojit zdravý selský rozum a držet používání technologických vymožeností vaším batoletem v rozumné míře, být mu nablízku a vysvětlovat, ukazovat a klidně donekonečna opakovat.