Dětské chování: Co je v 5 či 10 letech normální a co už ne?

  • Nevychované děti? Nejste v tom sami!
    Nevychované děti? Nejste v tom sami!
    Foto: istock.cz
    Sdílej na facebooku
    18. května  2018 
     06:00

    Zapomeňte na to, že cílem výchovy je tvor, který ve všem poslechne na první dobrou. To vlastně nechcete, ale zároveň existují určité hranice – pokud je potomek pravidelně překračuje, nejspíše je něco špatně. Jak to rozklíčovat? 

  • Porušování pravidel ano, ale...

    Nevychované děti? Nejste v tom sami!
    Autor: istock.cz

    Děti by měly občas porušovat pravidla. Je to nezbytná součást jejich vývoje, testováním hranic se učí něco nového o sobě a o světě. Vydržet to není pro rodiče vždycky snadné, stojí to však za to. Někdy se však stane, že problémy s chováním jsou známkou vážnějších problémů – tady máte alespoň stručný návod, jak to zjistit, nad čím mávnout rukou a překonat to, a co už naopak důkladně řešit. Berte v potaz také to, že co je ještě normální u předškoláka, není už v pořádku u dítěte desetiletého a staršího. 

  • Na co byste se měli zaměřit

    Nevychované děti? Nejste v tom sami!

    Existují nicméně některé varovné systémy, které platí bez ohledu na to, kolik dětem zrovna je. Varovat by rodiče mělo následující: 

    Obtížné zvládání emocí, emoční výbuchy. Je jasné, že čím menší dítě je, tím hůře to zvládne, ale pokud se to s věkem nelepší, něco je nejspíše špatně. Od školního věku by děti měly dokázat zkrotit své pocity společensky únosným způsobem. 

    Obtížné vyrovnávání se s novými impulzy. Když se v průběhu vývoje objeví impulzivní chování, které přitom dítě dříve nevykazovalo, například agrese po nástupu do školy, křik na učitele v době dospívání, tak potomek pravděpodobně potřebuje pomoc, aby takové situace zvládal, a sám se to musí nakonec naučit. 

    Chování, které se nedaří zkrotit ani tehdy, když jste důslední. Je normální, že děti dělají věci, které jsme jim zakázali, aby zjistily, nakolik to myslíme vážně. Ale pokud to dítě zkouší navzdory vaší důslednosti a případným trestům, už to značí nějaký problém. 

    Problematické chování ve škole. Pokud nějaké projevy dítěte komplikují jeho vzdělávání, je na místě to řešit. Patří sem třeba hyperaktivita, křik a naprosté nerespektování pokynů během vyučování, neschopnost participovat na hodině, odcházení ze třídy během výuky a podobně. 

  • Sebepoškozování a přílišná sexualita

    Nevychované děti? Nejste v tom sami!
    Autor: istock.cz

    Existují i další skupiny projevů, které značí, že vaše dítě může mít do budoucna zvětšující se problém s chováním, který může – ale nemusí – souviset s vaší výchovou. 

    Chování komplikující společenské vazby. Je normální, že děti mají konflikty s vrstevníky, ale pokud kvůli tomu nemá přátele, běžné už to není. Děti by měly být schopné rozvíjet a udržovat zdravé vztahy.   

    Sebepoškozování, řeči o sebevraždě. Každé dítě, které si úmyslně způsobí nějaké zranění, by měl vyšetřit odborník na dětskou psychiku. 

    Sexuální chování, které neodpovídá věku. Zájem o opačné pohlaví je přirozený a vývoj dětí není rovnoměrný, některé řeší lásku už ve školce, někoho to nezajímá do deseti, ale děti by si například nikdy neměly vynucovat sexuální chování od svých kamarádů. 

  • Normální chování u dětí předškolního věku (4 až 5 let)

    Nevychované děti? Nejste v tom sami!

    Vědomě či nevědomě usilují o čím dál větší nezávislost na rodičích, kterou si někdy vynucují dost nevybíravým způsobem – chtějí všechno dělat samy, ale za chvíli tvrdí, že nezvládnou ani nějakou drobnost, kterou po nich rodiče naopak chtějí. 

    V pořádku jsou občasné záchvaty vzteku nebo nezvládnutých emocí, které jinak znáte spíš od batolat, měly by však být kratší, méně časté a méně intenzivní. Mohou mít také tendenci používat násilí k řešení konfliktů, ale také už budou umět zvládat čím dál více slovní řešení a domluvu místo ran, kousání a štípání. 

    Osvědčeným způsobem, který platí na běžné problematické chování, v tomto věku je časový limit: pokud něco nedodrží, musí na určenou dobu opustit například hraní s kamarády nebo sourozenci. A naopak – pokud chcete, aby například odchod z dětského hřiště proběhl bez slz a vzteku, řekněte předem, že do odchodu zbývá třeba deset minut, a teprve po uplynutí doby skutečně zavelte k odchodu. 

  • Školní děti (6 až 9 let)

    Nevychované děti? Nejste v tom sami!

    Mladší školáci často chtějí více svobody, než mohou zvládnout. Ještě pořád je potřeba spousta pokynů, pokud jde o školu, domácí práce a péči o jejich hygienu. Mohou zažívat frustraci kvůli různým neúspěchům a potřebují pomoct se zvládáním negativních emocí, kam může patřit také úzkost. Může vás překvapit síla a negativita verbálních projevů.

    V tomto věku může být velice účinný systém odměn, a to daleko více, než kdybyste zavedli spoustu trestů. Odměňujte dobré chování, zaveďte logické důsledky coby následek porušování pravidel. 

    Poskytněte svému dítěti spoustu příležitostí k tomu, aby se mohlo rozhodnout správně.  

  • 10 až 12 let

     

    Výchova je dřina

    Jakmile udeří desáté narozeniny, chování dětí se většinou promění, sílí opoziční postoje a argumentační schopnosti. Je to přirozený vývoj mířící k pubertě, jejímž prostřednictvím se děti musí oddělit a osamostatnit od rodičů. 

    Deseti- až dvanáctileté děti mívají časté neshody s kamarády, zároveň samy jednají impulzivně a nedokážou přitom odhadnout dlouhodobé následky svého jednání. Zaměřte se i na praktické věci – tedy na to, aby uměly uklidit, umýt nádobí a podobně. Stejně jako na sociální dovednosti. 

    Rozhodně věnujte pozornost projevům jejich chování, nijak je okatě nechvalte, ale sami reagujte pozitivně, když zvládnou nějakou obtížnou situaci. Stále funguje odměnový systém, v němž už mohou hrát roli i peníze. 

  • Normální chování u dospívajících (13 a více)

    Nevychované děti? Nejste v tom sami!

    Mladiství si často myslí, že jsou vlastně už celkem dospělí, ale stále potřebují pomoc při rozhodování. Čeká vás období experimentování s účesy, oblečením i sociálními skupinami, dospívající hledají svou identitu. Drobné vzpoury jsou normální. 

    Teenageři už by si sami měli hlídat své školní povinnosti a termíny s nimi spojené, ale stále mohou být náladoví a mírné nedodržování povinností je v tomto věku běžné a je to vlastně dobrá cesta, jak se naučit nést následky svého chování. 

    Dobře tu fungují systémy kapesného stejně jako to, že když se budou chovat špatně, přijdou o některá privilegia, jako třeba o to, že nemusí jít hned ze školy domů – a podobně.  

  • Jak řešit vážnější problémy

    Nevychované děti? Nejste v tom sami!

    Drobné problémy s chováním lze často vyřešit větší rodičovskou důsledností nebo změnami přístupu. Pokud jste například dítě trestali za to, že nedělá úkoly, zkuste ho jen něčím odměnit za to, když je dělat bude. Vůbec to nemusí být věc, nabídněte mu třeba, že si s ním zahrajete nějakou deskovou hru. 

    Závažnější problémy s chováním vyžadují odbornou pomoc, obraťte se na školního psychologa. Mnohde však nejsou nebo nevzbuzují zrovna velkou důvěru, pak je lepší jít přes pedagogicko-psychologickou poradnu nebo dětského psychologa. 

    Takhle je to doopravdy! Ukazuje na svých kresbách matka dvouletého syna!

    Takhle je to doopravdy! Ukazuje na svých kresbách matka dvouletého syna!

    Francouzka Kara Western měla úžasný nápad a vytvořila sérii ilustrací, které s vtipem a nadhledem vystihují, jak běží každodenní život maminky na mateřské,…celý článek

    7 věcí, které vám nikdo neřekne o výchově synů

    7 věcí, které vám nikdo neřekne o výchově synů

    Díky synům máte jedinečnou možnost alespoň trochu nahlédnout do mužského (pro nás nepochopitelného) světa. A čeká vás nejedno překvapení! Takže,…celý článek

/
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.
Video
720p 360p
Charlotte a George byli tak roztomilí! Jak to na svatbě slušelo…
7. - 8. týden: Přijala jsem své nedostatky! Dokonalá máma neexistuje
7. - 8. týden: Přijala jsem své nedostatky! Dokonalá máma neexistuje

Horoskopy


Zobrazit domovskou stránku