Chat s odborníkem: Ptejte se na problémy se školou! Poradí vám s poruchami učení | Super mámy

Chat s odborníkem: Ptejte se na problémy se školou! Poradí vám s poruchami učení

Co udělat proto, aby se děti ve škole netrápily?
Co udělat proto, aby se děti ve škole netrápily?
Foto: Shutterstock.com
Sdílej na facebooku
14. prosince  2015 
 06:00

Jak pomoci dítěti, které má potíže se čtením a psaním? Je možné poznat, že bude mít dítě obtíže se čtením a psaním, již v předškolním věku? Jak je možné pracovat s předškoláky? Na koho se obrátit, pokud se ve škole nedaří? Na jakou podporu ve škole má nárok dítě se specifickými poruchami učení? A čeho je dobré si všímat při výběru základní školy?

Na všechny vaše otázky odpoví ve středu 16. 12. od 13 do 14 hodin v živém chatu Mgr. Zuzana Bodnárová, speciální pedagožka a psycholožka DYS-centra Praha. Zabývá se péčí o děti se specifickými poruchami učení a péčí o jejich rodiče. Své otázky můžete posílat prostřednictvím formuláře již nyní.


 

ONLINE CHAT
?
Dcera se naučila číst těsně před tím, než šla do školy. Teď je ve třetí třídě a čte porad stejně. V první třídě byla za hvězdu, která se občas s plete, teď už se propadá do průměru až pod průměru. Občas jakoby slova spis hadala. Sama si nečte vubec. Mam s ni někam zajit? (zdenka)
Foto
Dobrý den, doporučila bych Vám navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu. Zde provedou komplexní vyšetření, aby se odhalila příčina obtíží ve čtení. Také se dozvíte, jakým způsobem čtení rozvíjet, aby se dceři ve škole co nejvíce dařilo. Držím palce. ZB
?
Dobrý den. Naše pětiletá Natálka by měla jít v září do školy. Je to veselé a šikovné dítě, ráda kreslí, vyppráví... ale když přijde do nového prostředí, mlčí, visí na nás a stydí se i pozdravit. Trvá to vždycky nejméně hodinu. Snažíme se jí otrkávat při různých situacích, ale nějak to nepomáhá. Máme strach ze zápisu, že s paní učitelkou třeba nepromluví. Můžete nám nějak poradit? děkuji!!!!!! (Jana, Kladno)
Foto
Dobrý den, doporučila bych Vám s dcerou navštěvovat kurzy předškolní přípravy, aby si začala zvykat na odloučení, prostředí a režim školy, paní učitelku a spolužáky. Často pořádají takové kurzy přímo školy nebo pedagogicko-psychologické poradny. Případně je možné se objednat na vyšetření školní zralosti do pedagogicko-psychologické poradny, které stanoví, zda je dcera emočně zralá na nástup do školy či nikoliv. ZB
?
Dobrý den, syn je ve druhé třídě, učení zvládá bez problémů, má potíže s chováním, nemyslím, že by byl "grázlík", ale občas v rámci lumpačení někoho kopne, shodí ze židle, běhá po třídě, to jsou věci o kterých vím a za ně dostane poznámku, má našlápnuto na třídní důtku. Jak mu vysvětlit, že se má ovládat a přemýšlet o následcích činů. význam poznámky nebo důtky si myslím nedokáže pochopit, i když jsme vysvětlovali. Děkuji (L. Štefková)
Foto
Dobrý den, zkuste se synem probírat důsledky určitého způsobu chování. Určete nějakou situaci a společně zkoušejte hledat, jak se v ní zachovat a jaké bude mít takové chování následky. Probírejte vždy co nejvíce možností. Můžete využít situace, které se staly, ale i vymyšlené situace. Můžete si je zahrát, ať syn názorně vidí, jak se mohou chovat a cítit lidé, pokud jim např. způsobí něco nepříjemného. Bude nějakou dobu trvat, než syn zvládne samostatně a efektivně uvažovat o následcích vlastního chování, tímto tréninkem mu však můžete pomoci tuto dovednost rozvíjet. ZB
?
Dobrý den, mám vnučku ve 4. třídě. Vnučku dcera sama adoptovala skoro ve třech letech. V první třídě od září začala dostávat známky 4 a 5, žádné obrázky apod. Vzhledem k tomu, že veškerá jednání s p. učitelem a p. ředitelem byla k ničemu vnučku jsme přeřadili do jiné školy a bylo to bezva. Paní učitelka výborná. Ke konci druhé třídy začaly drobné problémy, které jsme viděli a sama pí. učitelka na ně upozorňovala. Ve 3. třídě dostali novou pí. učitelku a problémy se značně zvětšily. Takže vnučka byla vyšetřena v květnu 2014 psychologem a v prosinci 2014 speciální pedagogické vyšetření s doporučeními pro práci doma a ve škole. Ve výuce nutný individuální přístup, přesto se nejedná o žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Škola žádné z doporučení nerespektuje, jednání s tř. učitelkou i pí. ředitelkou bez výsledku, hodně ji musím doma vysvětlovat a jediná rada od učitelek je : musí se více učit. Konzultace na České školní inspekci bez výsledku. Prosím o radu jak dál postupovat, nyní opět další vyšetření. (Pešinová)
Foto
zkuste kontaktovat pedagogicko-psychologickou poradnu (PPP), ve které vyšetření proběhlo. Požádejte o spolupráci v komunikaci se školou, pracovník PPP může školu navštívit, konzultovat s učiteli a dohlédnout na to, zda jsou uvedená doporučení realizována. Vzhledem k tomu, že jsem zprávu z vyšetření neviděla a neznám tedy závěr a odkazy na platnou legislativu upravující vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, je pro mě obtížné Vám poskytnout další rady. Bohužel vše je o lidech, pokud nebudou učitelé a ředitel školy ochotni komunikovat, poskytovat vnučce individuální přístup a respektovat doporučení ze zprávy z vyšetření, příliš s tím sama nenaděláte. Pokud se domníváte, že učitelé nepostupují v souladu s doporučeními uvedenými ve zprávě a neberou na obtíže vnučky ohledy, můžete se obrátit na Českou školní inspekci se stížností (ne pouze konzultačně). Nejdříve bych vše probrala s psychologem a speciálním pedagogem, který vnučku vyšetřoval, aby Vám znovu vysvětlit, jak má vypadat podpora ze strany školy, jaká jsou Vaše práva a jak máte dál postupovat. Přeji Vám hodně zdaru. ZB
?
Ako sa dá vyliečiť porucha ADHD? (Kukolap)
Foto
Dobrý den, poruchu ADHD nelze vyléčit, je však možné zmírnit její projevy. První možností je docházet s dítětem dlouhodobě k odborníkovi - psychologovi, speciálnímu pedagogovi, který bude s dítětem pracovat na rozvoji pozornosti. Druhou možností je medikace, kvůli té je potřeba navštívit neurologa či psychiatra. ZB
?
Náš čtyřletý syn nikdy nechtěl skládat puzzle ani stavět si se stavebnicema jako je duplo. Vzteká se, protože mu to nejde. Miluje auta, vlaky, je zblázněny do kosmonautů. Snažili jsme se s manželem ho motivovat, stavět si s ním, ale nic. Může to být známka nějakého budoucího problému s učením, případně šikovností, představivostí? Děkuji moc za odpověď. (Klára)
Foto
Dobrý den, nelze jednoznačně říci, že menší zájem o stavebnice může poukazovat na budoucí problémy s učením. Každé dítě má jiné zájmy. Zkuste stavebnice částečně odložit, občas si stavět společně s ním, ale nenutit ho, aby si s nimi hrál samostatně. Také je možné zkusit propojit jeho aktuální zájmy (auta, vlaky, kosmonauty) se stavěním - postavit domeček pro kosmonauta, stavět dráhy pro auta a vlaky apod. Věřím, že syn ke stavění časem dospěje. Přeji Vám příjemné společné hraní se synem. ZB
?
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat na dceru. Chodí do 4.třídy a má problémy s učením. Nesoustředí se, není schopná si zapamatovat texty a naučit se je. Co se týče domácí přípravy udělá jen domácí úkoly, co je nad rámec odmítá. Byly jsme spolu v Ped. psych. poradně a na nic nepřišli - žádnou vadu nemá. Ve škole má většinou 2,3 a 4. Paní učitelka si myslí,že má dyskalkulii - nemáme to však prokázané. Prosím o radu, jak mám s dcerou, co se týče učení doma pracovat. Takto to podle známek vypadá, že se neučíme, ale já s ní pracuji, ovšem bez efektu. Je v Brně nějaké centrum, kde můžu dostat nějaké rady, jak s dítětem pracovat.Moc děkuji za Vaši odpověď (Dana K)
Foto
Dobrý den, ne vždy musí obtíže ve škole souviset s poruchami učení. Diagnóza není to nejdůležitější. Je potřeba se soustředit hlavně na sestavení doporučení, jak s dítětem pracovat ve školním i domácím prostředí tak, aby se mu dařilo zvládat nároky školy. Bohužel nelze pouze na základě Vašeho dotazu napsat doporučení, jak s dcerou pracovat, protože nevím, co se jí daří a co naopak nedaří. Je potřeba vyhledat speciálního pedagoga, který stanoví úroveň matematických schopností a dovedností a na základě toho Vám poradí, jak s dcerou pracovat, co rozvíjet, jaké využívat materiály apod. V Brně můžete kontaktovat speciální pedagožku Mgr. Šárku Pantůčkovou http://www.feuerstein-brno.cz, která se s Vámi domluví na osobním setkání, případně Vám doporučení jiného odborníka. Držím palce.
?
Dobrý den, dcera (6,5 roku) je v první třídě. Na třídních schůzkách mi paní učitelka řekla, že je dcera dyslektik a dysgrafik, že to už ze své učitelské praxe pozná po prvním čtvrtletí. Dcera čte i píše tak průměrně, žádná hrůza to není, i ji to baví, ale občas se splete. Připadá mi proto brzy dělat takové závěry a rovnou ji odsoudit. Tak nevím jestli navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu hned nebo počkat po první třídě ? Děkuji za odpověď a hezký den (Daniela)
Foto
Dobrý den, diagnostiku specifických poruch učení (dyslexie, dysgrafie) provádí vždy psycholog a speciální pedagog. Vzhledem k tomu, že je dcera v první třídě, může se ještě jednat o běžné "obtíže" počátečního předškoláka,jako je záměna tvarově podobných písmen(b-d) či pomalejší tempo čtení, pomalejší výbavnost tvarů psacích písmen apod., a postupně se vše upraví. Každému dítěti trvá jinak dlouho, než si osvojí čtení a psaní. Doporučila bych Vám s diagnostikou počkat v průběhu druhé třídy. Ať se daří. ZB
?
Dobry den, pani magistro, rada bych se zeptala, zda je "normalni", ze dcera ktera se chysta k zapisu a bude ji 6 let nepozna, na jake pismeno zacina a konci slovo, napriklad "tucnak". Nekdy pozna prvni pismeno, ale posledni temer nikdy. Cetla jsem, ze by to dite zrale do skoly jiz melo umet. Jak se to da pripadne trenovat? Jinak dceri vetsinou vsechno samo jde, i pismena umi. Dekuji za odpoved a moc vas zdravim (Eliška)
Foto
Dobrý den, je to "normální", máte ještě dost času na trénování. Nejdříve určujte souhlásky, později samohlásky. Je dobré vyslovovat slovo s důrazem na první/poslední hlásku (např. tttygr, pesss) a vést dítě k tomu, aby postupně takto vyslovovalo slovo samostatně.Postupně se u dcery bude tato dovednost rozvíjet. ZB
?
Vnuk studuje v kvintě na osmiletém gymnáziu. Do loňského roku s průměrným prospěchem. V letošním roce se výrazně jeho prospěch zhoršil, zejména ve francouzštině /aspiruje na propadnutí/ češtině, výborný prospěch má i nadále v informatice, matematiku a fyziku má v horším průměru. Jak postupovat dále, hledat nějaké odborné poradenství, případně uvažovat o změ,přechodu do některého učebního oboru? On sám preferuje pouze informatiku a chtěl by se věnovat v budoucnu práci s počítači, programování. Nic jiného ho nezajímá. Jak dál? (babička Ivana)
Foto
Dobrý den, určitě je potřeba najít příčinu náhlého zhoršení. Napadá mě, zda se nemůže jednat o běžné zhoršení v rámci přestupu z nižšího stupně gymnázia na vyšší stupeň. Zhoršení prospěchu je poměrně běžné při přechodu z devátého ročníku základní školy do prvního ročníku střední školy, především v případě gymnázií. Je možné, že se mohl změnit přístup učitelů, vyžadují po žácích více samostatné práce, zvýšil se objem učiva apod. Pokud by pro vnuka byla francouzština novým cizím jazykem, který se učí teprve od září tohoto roku, je horší prospěch otázkou času. Někdy je nutné dát studentovi více času, aby si zvykl na nový předmět, učitele a jeho nároky. V případě, že by se jednalo o ztrátu motivace o studium na gymnáziu, je potřeba s vnukem na toto téma hovořit. Možná by se mu více dařilo na střední odborné škole zaměřené na informatiku, na kterou by mohl přestoupit od dalšího školního roku. Rozhodně můžete vyhledat pedagogicko-psychologickou poradnu a poradit se s odborníkem v souvislosti s výběrem jiné střední školy. ZB
?
Dobrý den, prosím o radu, mám 10-letého syna, přešel z jedná základní školy na druhou vzhledem k tomu, že jsme se přestěhovali, do kolektivu těžko zapadal, nyní je zde již 2 rokem má neustálé problémy s paní učitelkou - chování je prý nestandartní, vyrušuje tím, že se válí po lavici, výuka ho nebaví, je znuděný, neustále to řešíme a jsme ve stresu, s čím zase přijde ze školy, mám ještě ročního syna, na kterého žárlí, ale je to v mezích, má ho hodně rád, jsem zmatená a nevím kam se obrátit pro radu, co pro něho udělat, aby chodil do školy rád. (Alena Bernerová)
Foto
Dobrý den, v souvislosti s Vaším dotazem doporučuji navštívit odborníka, který bude se synem pracovat. Je potřeba zjistit, jaká je příčina synova chování ve škole, a následně formulovat doporučení pro paní učitelku, aby věděla, jak s ním pracovat a jak ho vhodně motivovat k práci. Kontaktujte jakoukoliv pedagogicko-psychologickou poradnu a objednejte se na konzultaci. Případně je možné vyhledat nějakou neziskovou organizaci, která se zabývá podporou a péčí o žáky s různými školními obtížemi. Přeji Vám, ať se synovi opět podaří najít chuť do školní práce. ZB
?
Dobrý den, synovi bude pět a stále nejeví zájem o kreslení, natož aby uměl správně držet tužku. Když mu ji dám a upozorním ho, chytne ji dobře, ale zkrátka nekreslí. baví ho jen občas malovat štětcem. Mám to nějak řešit? (Juliana)
Foto
Dobrý den, vítám všechny čtenářky a děkuji za dotazy. Některé děti v předškolním věku jeví o kreslení menší zájem a k této aktivitě potřebují dozrát. Zkuste využít toho, co syna baví, tedy malování štětcem, dále ho přivádět k malování pastelkami. Syna by mohlo zaujmout společné kreslení (sluníčka, domečku apod.), kdy on namaluje jednu čáru, další Vy atd. a výsledkem bude společné dílo. Dále je možné ho motivovat např. „závodními drahami“, které Vy nakreslíte, syn vybere cca pět pastelek (závodníků) a bude tuto dráhu projíždět. Společně potom určíte, který ze závodníků zvítězil (nejde o rychlost, ale o způsob provedení, tedy plynulý tah, to je nutné synovi zdůraznit). Do společné práce zařazujte zpočátku obtahování Vámi předkreslených grafomotorických prvků, jako je svislá a vodorovná čára, kruh, vlnovky, ležatá osmička atd. Také by syna ke kreslení mohlo motivovat plnění úkolů z pracovního sešitu. Je možné využít pracovní listy Mezi námi pastelkami (J. Bednářová), kde jsou úkoly doplněny příběhem. Na správný úchop je předškoláky potřeba neustále upozorňovat, jedině tak si ho zafixují a ve škole budou držet psací náčiní správně. Kromě slovního upozorňování můžete synovi správný úchop názorně předvádět. Přeji hodně zdaru. ZB


 

Sdílej na facebooku
Autor: is

Diskuse ke článku

.

Související články

Video
1080p 720p 360p
Branky, body, kokoti: Pozor na hustý chlapy a holky, co můžou za 2.…

Pomůžeme vám vybrat porodnici!

Těhotné ženy čeká jedno důležité rozhodnutí. Musí si vybrat porodnici, v níž přivedou svoje dítě na svět. Mezi zařízeními jsou velké rozdíly - některé se ani za posledních třicet let nijak moc nezměnily k lepšímu a stále používají rutinní škodlivé postupy, jiné nabízejí příjemné prostředí, individuální přístup, respektují porodní přání a jsou nakloněné alternativnějším metodám. Případně si tam třeba můžete přivést svoji porodní asistentku nebo dulu.

Která porodnice je nejlepší? Která nejvíce vyhoví vašim představám o tom, jakým způsobem chcete svého potomka přivést na svět? Jaké jsou přednost a zápory jednotlivých porodnických zařízení? Podívejte se na přehled všech porodnic na webu maminka.cz a přečtěte si, jak dopadly v hodnocení ostatních žen. Dozvíte se, které porodnice získaly nejvyšší počet bodů a které naopak úplně propadly, přečtete si zkušenosti rodiček a získáte spoustu informací, které vám pomohou zorientovat se v nabídce a vybrat si tu pravou.

Už máte jeden nebo dokonce víc porodů za sebou? Budeme rádi, když nám i vy napíšete svoje zkušenosti z porodnice a pomůžete tak dalším matkám, aby se rozhodly správně.

PORODNICE

Horoskopy


Zobrazit domovskou stránku