Předškoláci mluví hůře než kdy předtím. Problémy má každý druhý. Proč?
Povídáte si s dětmi? Pokud ne, můžete jim zadělávat na potíže s mluvením a výslovností, které jim mohou v budoucnu komplikovat učení. Podle Asociace logopedů ve školství má vadu výslovnosti 40 procent dětí v předškolním věku. U každého čtvrtého dítěte je to dokonce důvodem k odkladu školní docházky.
Počet dětí předškolního věku, které mají nějakou vadu řeči, přibývá. Odborníci pro to mají několik vysvětlení, přičemž jednou z hlavních příčin je fakt, že s nimi rodiče nedostatečně komunikují, přesněji řečeno málo s nimi mluví, málo jim čtou.
Nejčastější poruchou je dyslálie, neboli patlavost. Takové dítě nesprávně vyslovuje jednu nebo více hlásek. „Každé dítě si prochází obdobím, kdy má potíže s napodobováním hlásek a následně slov. Mezi šestým a sedmým rokem by už mělo dítě mít správnou výslovnost. Samozřejmě je tu velmi důležitý zájem ze strany rodičů,“ říká předseda Asociace logopedů ve školství Alexandr Bednář.
Malí nešikové: Když děti nemůžou za to, že jsou levé
Všechno jim padá, neustále o něco zakopávají, netrefí se do míče a rozbíjejí skleničky snad každou minutu. Co to s nimi je, že jsou tak nemotorní a…celý článek
Příčin je samozřejmě více – za dyslálií může být také porucha fonematického sluchu, kdy dítě hlásky nesprávně analyzuje, nedovede rozlišit správnou a nesprávnou výslovnost. U některých dětí mohou ovlivnit výslovnost anatomické odchylky řečových orgánů – jako jsou například nesprávný skus, přirostlá podjazyková uzdička. Vadí také, když rodiče na děti zbytečně šišlají, sami patlají nebo třeba mluví příliš rychle.
Pokud dítě ani po pátém roce nevyslovuje dobře, vezměte ho k logopedovi. Nevyplácí se spoléhat na to, že se problém spraví sám. Může to tak být, ale také ne a rodič nemá šanci to odhadnout, protože těžko pozná, jaká je příčina potíží. Důležité je i sestavení nejvhodnější terapie, která bude zaměřená na konkrétní vadu řeči. „Někdy se rodiče snaží laicky pomocí různých příruček výslovnost dítěte upravovat sami. Tím ale mohou nesprávnou výslovnost ještě zhoršit. Rodiče by se svými dětmi měli spíše co nejvíce komunikovat, vyprávět jim básničky a zpívat písničky. Měli by s nimi mluvit pomalu a srozumitelně,“ upozorňuje Helena Kolbábková ze speciálněpedagogického centra.
Logopedická terapie vyžaduje každodenní práci s dítětem a pravidelné návštěvy u odborníka. Dítě by se ale nemělo přetěžovat, stačí krátké každodenní procvičení. Ideální je zvolit hravou formu.