Až budu velkej, budu youtuber! O čem to vaše děti vlastně mluví?
Víte, kdo je Stejk nebo Shopaholic Nicol? Co po vás dítě chce, když se vás ptá, jestli může točit vlog nebo Let´s Play? A když vám řekne, že chce jít na Utubering? Pokud rozkódujete alespoň tři z pěti slov, gratulujeme. Jste buď hodně mladí, nebo jdete s dobou. Nebo máte doma youtubera. Pro ostatní je zde krátký vhled do života této mladé rozvíjející se komunity.
Točí videa o všem: o hraní her, o kráse, o tom, co je štve. Před kamerou se pomazávají nutellou a vytáčejí ostatní, dělají ksichty i "blbý vtipy" a u toho je sledují miliony jiných. Nejsou to ani hokejisté, ani modelky, žádní VIP. Jsou to obyčejní kluci a holky s dobrými nápady. Poznejte nové hvězdy vašich dětí: youtubery.
Televize je mrtvá
Bylo to tak vždycky a bude: vaše děti baví něco jiného než vás. Televize je z jejich pohledu "sto let za opicema", všechny pořady "jsou trapný, nudný", a navíc ne každý má možnost si je pustit, kdy chce. YouTube nabízí všechno: hodiny, dny, roky zábavy. Nejnovější, nejvtipnější, nejkontroverznější. A hlavně: autentické. Youtuberovi jeho videa nikdo neschvaluje, jen on sám. Žádný manažer, žádný ředitel programu.
Kde se vzali?
Když jeden ze zakladatelů YouTube Jawed Karim nahrál na stránku své video se skupinkou slonů, rozhodně netušil, jak to bude vypadat za deset let. V roce 2015 se na stránku nahrálo v průměru 300 videí za minutu a po vyhledávači Google je to druhá nejnavštěvovanější stránka, která má dvě miliardy přístupů denně!
Mezi nimi se začali postupně objevovat tací, kteří svými videi zaujali více než ostatní. Svou hudbou, svými komentáři, svým humorem, svým přístupem k životu. Točí to, co je baví. Vlogy, neboli video blogy, na téma beauty a fashion, tedy o trendech v oblékání a líčení. Gaming videa o hrách, které hrají a recenzují, nebo různé žerty a fórky.
7 věcí, za které by se rodiče měli malým i dospívajícím dětem omluvit
Každý rodič dělá větší či menší chyby. Dokonce i ti, o kterých si myslíme, že jsou dokonalí. Naštěstí se naši potomci dokážou s většinou z nich bez…celý článek
Čeští youtubeři s více než 200 000 odběrateli mohou vydělávat kolem 40 000 korun měsíčně. Velké firmy se snaží získat je do reklam na své produkty, dokážou díky svému jménu vybrat statisíce na charitativní projekty.
Hvězdou může být kdokoliv
Mezi nejúspěšnější české youtubery patří například Jirka Král, Viral Brothers, Hoggy, Fatty Pillw, Stejk, Mad Bros, Teri Blitzen, Shopaholic Nicol, Gejmr a Ment a další a další. Důkazem jejich popularity je i to, že desetitisíce fanoušků (většinou ve věku mezi 12 a 20 lety) jsou ochotny zaplatit 500 korun a jít na obří festival, kde mohou své idoly vidět živě. Ten nejprestižnější – Utubering – se koná 29. dubna v Praze a 6. května v Brně. „O loňský ročník byl velký zájem. Letos však kapacitu akce snižujeme na méně než polovinu loňské návštěvnosti. Chceme, aby byl festival komfortnější. Kompenzujeme to však novým konáním i v Brně, kde bude program téměř stejný,“ vysvětlil jeden z organizátorů David Peštál.
Takže až vám dítě řekne, že chce být youtuberem, neberte to rozhodně na lehkou váhu.
Jak to vypadá na festivalu youtuberů?