5 mýtů o ADHD, dyslexii a dalších problémech s učením a pozorností

  • 5 mýtů o ADHD, dyslexii a dalších problémech s učením a pozorností
    Foto: iStock
    Sdílej na facebooku
    13. listopadu  2019 
     06:00

    Podle statistiky trpí ADHD asi šest až devět procent českých dětí a zhruba 60 procent z nich si tuhle poruchu odnáší i do dospělosti. Spousta dnešních dospělých si možná ani neuvědomuje, že něčím takovým trpí. Pokud jde o dyslexii a další specifické poruchy učení, jako jsou třeba dysgrafie, dysortografie a podobně, těmi trpí až 15 procent českých dětí, což je asi tři sta tisíc. Nejvíce pak děti trápí dyslexie, která se projevuje nesnázemi ve čtení.

    ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) je totiž neurovývojová porucha, která se projevuje především poruchou pozornosti spojenou s hyperaktivitou. Laicky řečeno – každá část mozku zraje odlišně rychle. Tato nerovnováha centrální nervové soustavy je daná, dítě se s tím narodí. Části mozku si mezi sebou „jen“ trochu pomaleji vyměňují informace, kvůli čemuž je dítě nepozorné, neustále v pohybu, neklidné a impulzivní. Proto může působit konfliktně a těžko si udržet třeba kamarády. Přestože se o poruchách hodně ví, existuje kolem nich stále spousta mýtů. Těchto pět je nejběžnějších.

  • Děti s problémy s učením a pozorností nejsou tak inteligentní jako jejich spolužáci

    Autor: iStock

     

    „Největším mýtem je, že mít poruchu učení znamená, že dítě není dost inteligentní,“ říká Gail Saltz, psychiatr a autor pořadu The Power of Different. „Děti, které mají nějakou specifickou poruchu učení, mohou být velmi inteligentní. Mohou mít specifické potíže se čtením, rychlostí zpracování informace nebo schopností udržet pozornost, ale tyto problémy nijak nesouvisejí s jejich inteligencí. I u nich existuje akademický potenciál.“ Pokud tedy někdo říká, že je vaše dítě „hloupé“ a nikam to nedotáhne, protože je dyslektické nebo má ADHD, pošlete ho někam nebo ho vůbec neposlouchejte.

     

  • Pokud má dítě problémy s učením nebo pozorností, tak za to mohou rodiče!

    Autor: istock

     

    Zdá se, že lidé vždy obviňují rodiče ze všeho, co se u jejich dětí pokazí. Problémy s učením však nemají nic společného s rodičovskou zdatností. „To, co vidíme, jsou děti, které jsou velmi schopné v mnoha směrech, ale jiné věci, které většině lidí připadají snadné, pro tyto děti jsou prostě náročnější,“ říká psychiatr Bob Cunningham. „To může být opravdu matoucí a lidé často hledají jednoduché způsoby, jak vysvětlit, co se děje. Je snadné poukázat na špatné rodičovství, když se dítěti ve škole nedaří.“  Spousta rodičů se také pokouší diagnózu popřít, a to ve snaze dítěti nedělat problémy. Ovšem to je chyba. Popírat něco, co je fakt, je nesmysl. „Ve snaze dítě uklidnit říkají rodiče něco ve smyslu: to není pravda, jsi jako všichni ostatní. Ale vaše dítě zná pravdu. Místo toho řekněte: Dokážu si představit, že je to někdy pro tebe těžké, když se snažíš být nejlepší, ale věci prostě nejdou vždy tak, jak doufáš nebo si přeješ,“ říká psychoterapeutka Fran Walfish.

  • Děti s poruchami učení musí být ve speciálních třídách

    Autor: Shutterstock

     

    „Společným mýtem je, že lidé s poruchami učení se nemohou učit s ostatními a měli by být zařazeni do zvláštních samostatných tříd,“ říká terapeutka Walfish. „Ve skutečnosti se při správné vzdělávací terapii a podpoře většina dětí s poruchami učení zvládne přizpůsobit, a to využíváním svých sil jako podpůrné zálohy při cvičení v oblastech slabostí. Klidně se mohou učit s ostatními, a je pro ně dokonce efektivnější, když jsou začleněny do běžných tříd,“ tvrdí odbornice. Já osobně mám zkušenosti s obojím. Nejstarší syn chodil do speciální třídy, kde byly pouze děti s poruchami učení. Nejmladší syn s ADHD byl začleněn do „normální“ třídy a pouze měl individuální učební plán. Mé zkušenosti? Nejstaršímu to podle mého i jeho názoru ve výsledku uškodilo, protože jeho porucha nebyla tak výrazná, tudíž ve speciální třídě neměl motivaci více se snažit a využívat své síly.

     

  • Třídy speciálního vzdělávání nejsou tak přísné jako normální třídy

    Autor: iStock

     

    Rodiče často bojují za mainstreaming, obávají se, že jejich děti mohou zaostávat, pokud budou umístěny ve speciálním vzdělávání. Odborníci však tvrdí, že speciální vzdělání může být pro některé děti s problémy s učením vstupenkou k úspěchu. „Existuje názor, že speciální vzdělání je jednodušší, ale je to naopak těžší, protože studenti s poruchami učení musí pracovat tvrději,“ říká Steven Ray, ředitel zvláštního vzdělávání na Queen Creek Unified v Arizoně. To, že je těmto dětem poskytována speciální výuka a mají jiný přístup, neznamená to, že se v takové třídě „flákají“. K dětem se pouze přistupuje specificky a rozdíly ve výsledcích mezi žáky z normální třídy a těmi ze speciální by měly být minimální.

     

  • Děti s problémy s učením jsou jen líné

    Autor: istock.cz

     

    „Mnoho lidí si stále myslí, že děti s problémy s učením a pozorností jsou jen líné, ale víme, že to není pravda,“ říká Cunningham. I já jsem tohle slýchala dost často. Že jsem málo přísná, důsledná, že jsou jen líné a že stačí, když na ně budu tvrdší. Díky bohu mi bylo jedno, co si kdo říká. Sama dobře vím, jaká dřina to byla každý den. Speciální cvičení, návštěvy speciální pedagožky, neustálé dodávání motivace a sebevědomí, když jim některé děti dávaly najevo, že jsou „hloupé trubky“. "Když lidé nechápou dopad problémů souvisejících s poruchami učení a pozornosti, často je žádám, aby přemýšleli aspoň o jedné věci v jejich životě, která je pro ně nejobtížnější. Potom jim řeknu, ať si představí, jak by jim bylo, kdyby byli požádáni, aby tu věc dělali dlouhé hodiny každý den po dobu třinácti let. A před svými vrstevníky. To je ve škole realita pro tyto děti, a rozhodně to není snadné,“ dodává psychiatr.

     

    Co dělat, když se dítěti ve škole nedaří? Podívejte se na VIDEO a řešení neodkládejte:

    Video se připravuje ...
    Když se dítěti ve škole nedaří, řešení neodkládejte • VIDEO: 

     

/
Autor: Ivana Ašenbrenerová
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.
Video

Pomůžeme vám vybrat porodnici!

Těhotné ženy čeká jedno důležité rozhodnutí. Musí si vybrat porodnici, v níž přivedou svoje dítě na svět. Mezi zařízeními jsou velké rozdíly - některé se ani za posledních třicet let nijak moc nezměnily k lepšímu a stále používají rutinní škodlivé postupy, jiné nabízejí příjemné prostředí, individuální přístup, respektují porodní přání a jsou nakloněné alternativnějším metodám. Případně si tam třeba můžete přivést svoji porodní asistentku nebo dulu.

Která porodnice je nejlepší? Která nejvíce vyhoví vašim představám o tom, jakým způsobem chcete svého potomka přivést na svět? Jaké jsou přednost a zápory jednotlivých porodnických zařízení? Podívejte se na přehled všech porodnic na webu maminka.cz a přečtěte si, jak dopadly v hodnocení ostatních žen. Dozvíte se, které porodnice získaly nejvyšší počet bodů a které naopak úplně propadly, přečtete si zkušenosti rodiček a získáte spoustu informací, které vám pomohou zorientovat se v nabídce a vybrat si tu pravou.

Už máte jeden nebo dokonce víc porodů za sebou? Budeme rádi, když nám i vy napíšete svoje zkušenosti z porodnice a pomůžete tak dalším matkám, aby se rozhodly správně.

PORODNICE

Horoskopy