5 způsobů, jak pomoci dítěti najít přátele, když má ADHD nebo poruchy chování
- 30. října 2019 06:00
Máte-li doma dítě, které má diagnózu ADHD, pak určitě víte, jak to může být někdy náročné. Tyhle děti mívají řadu problémů – mívají problémy s učením kvůli hyperaktivitě a neschopnosti se soustředit, nedokážou sedět chvíli na místě, takže je okolí nevnímá zrovna pozitivně. Lehké to není ani v případě navazování přátelství, děti s ADHD mívají málo kamarádů kvůli své impulzivitě. Proto je nutné, aby jim rodiče věnovali zvláštní péči.
Moc dobře vím, o čem je řeč. Nejstarší syn, který je už dnes dospělý a jehož ADHD se už projevuje naprosto minimálně, míval na základní škole opravdu velké problémy. Nejen s tím, že neustále vyrušoval, nevydržel sedět celou hodinu na židli a pořád se vrtěl, šil sebou a některým učitelům doslova pil krev, ale taky býval šikanován spolužáky právě kvůli tomu, že byl nepozorný, nešikovný a taky až moc impulzivní. Bohužel to tehdy mělo negativní důsledky, a na nějaký čas jsme skončili dokonce v ordinaci psychologa. Přestup na jinou školu, kde se specializovali na děti s ADHD, bylo to nejlepší řešení. Během měsíce se z něj stal sebevědomý kluk, který se smál a měl spousty kamarádů. Ne vždy je ale přestup na jinou školu nutností. Co tedy můžete udělat vy sami?
Konkrétní návody a „chození v botách někoho jiného“
Autor: iStockPříčinou problémů s hledáním kamarádů bývají impulzivita a omezená schopnost soustředit se, takže tyto děti mívají potíže pochopit sociální pravidla nebo pravidla společenského chování. Je potřeba, aby se potomek naučil, co ostatní zvládají snadno nebo tak nějak mimochodem. Důležité jsou citlivý přístup a konkrétní návodné pokyny. Můžete například dítěti říct: „Nejdřív běž k dětem a chvilku stůj a poslouchej. Až budeš vědět jistě, o čem si povídají, rozmysli se, co k tomu chceš říct, pak počkej na vhodnou chvíli a řekni to, co chceš.“ Někdy je také zapotřebí ukázat dítěti jiný úhel pohledu – tedy naučit ho "chodit v botách někoho jiného". Můžete se dítěte zeptat: „Jak myslíš, že se ostatní cítí, když se najednou začneš nudit a přestaneš s nimi mluvit? Všiml sis, jak reagovali na tvé chování? Jak myslíš, že se ostatní cítí, když o ně neprojevuješ zájem?“ To vše pomůže dítěti rozvíjet empatii a ohleduplnost, které jsou nezbytné pro přátelství.
Naučte dítě, aby se zapojilo do „zdvořilého předstírání“
Autor: iStockSchopnost předstírat zájem nebo radost a být zdvořilý, i když jsem hladový, unavený nebo znuděný, se nazývá „zdvořilé předstírání“. Jestli vaše dítě protestuje proti zdvořilému předstírání, začněte znova bodem číslo jedna a opět mu položte stejné otevřené otázky. „Co myslíš, jak se asi tvůj kamarád cítí, když se tak chováš? Jaké chování by bylo podle tebe vhodné? Jak chceš, aby tě ostatní vnímali?“ To pomůže dítěti přemýšlet o činech a o tom, proč je nutné „zdvořile předstírat“ místo toho, aby se nudilo a odcházelo nebo vyvolávalo trapné incidenty.
Pomozte dítěti, aby se stalo sociálním pozorovatelem
Autor: iStockVětšina dětí, které bojují se sociálními dovednostmi, si nepřestává všímat důležitých podnětů vedoucích k problémům. Proto budujte povědomí svého potomka tak, že ho naučíte být „sociálním špionem“. Koncepce spočívá v tom, že dítě jde na veřejnost s posláním být sociálním pozorovatelem, díky čemuž získá řadu sociálních informací. Když to s ním „nacvičíte“ předem, bude jemně a nepozorovaně sledovat jiné lidi a poslouchat, aniž by bylo vidět, že poslouchá. Cílem je pozorovat a naučit se odpozorovat konkrétní chování – tak, aby dítě mohlo získat zásadní informace o svých vrstevnících, například to, jak se oblékají, o čem mluví při obědě a podobně. Je velmi prospěšné, když se naučí pozorovat ostatní děti a zaznamenávat jejich chování, náladu i energii.
Naučte dítě, jak „dešifrovat prostředí“
Autor: istockV každém prostředí existují sociální pravidla, která řídí naše chování, tedy i chování dětí. Chceme-li představit světu svou lepší tvář, je nutné tato sociální pravidla či pokyny dešifrovat tím, že si prostředí „přečteme“. To pomůže vašemu dítěti, aby si více uvědomovalo a zlepšovalo své sociální dovednosti, takže se stane dítětem s větší schopností rozvíjet silná přátelství. Zahrajte si s dítětem hru, například v nákupním centru nebo tehdy, když jdete ze školy. Začněte tím, že ho požádáte, aby poukázalo na příklady, kdy bude číst mezi řádky. Ať si například dítě vybere dvě osoby z rodiny, které musí pozorovat. Pak vám „podá zprávu" o tom, jaké měly výrazy obličeje, jaká byla řeč těla i jaký byl tón hlasu, jak se tito lidé chovali, když byli naštvaní nebo frustrovaní, nervózní či vystrašení.
Pomozte dítěti naučit se „samoregulovat“
Autor: istockJe dobré, když naučíte své dítě, jak regulovat své chování, například ve chvílích, kdy je přehnaně vzrušené nebo ztrácí kontrolu nad svým tělem či emocemi. Mluvte s ním o spouštěčích. Spouštěč je hluboká emoční reakce na něco konkrétního, například na určitou situaci či okolnost, které dítě vytlačí z rovnováhy. Pomozte tedy dítěti, aby se v takových chvílích, kdy se cítí rozhozeně, naučilo samoregulovat. Například by si mělo položit otázku: „Cítím určitý tlak na něco konkrétního? Existují konkrétní místa, která ve mně vyvolávají podobné stavy a reakce?“ Tím, že si dítě více uvědomí své spouštěče a zavede systém podpory, bude schopné zabránit tomu, že by se dostalo do takového reaktivního stavu. Vyzbrojte dítě uklidňujícími strategiemi, ty s ním navrhněte, takže bude připravené je použít ve chvílích, kdy by nad sebou mohlo ztrácet kontrolu.
Co dělat, když se dítěti ve škole nedaří? Odpovědi najdete v našem videu:
Video se připravuje ...