No fuj, žena po porodu! Reklama, která se nesměla objevit v přenosu z Oscarů
Chápeme, že se lidi nechtějí dívat na nepříjemné nebo trochu ošklivé věci. Ale tvářit se, že vlastně vůbec neexistují? Tak nějak se zachovali organizátoři televizního přenosu z předávání filmových Oscarů, když na obrazovky nepustili reklamní spot, který ukazoval, že první dny po porodu nejsou úplně ty nejbáječnější.
Fridababy je americký web, který poskytuje praktické informace a tipy rodičům nejmenších dětí a zároveň jim prodává všelijaké vychytávky, které jim mohou péči o potomky ulehčit.
Provozovatelé webu natočili reklamní spot, který ukazuje, s čím vším se po tělesné stránce potýká žena po porodu, ovšem do vysílání se tentokrát nedostal – stanice ABC ho odmítla zařadit jako coby příliš explicitní.
Dovedeme si představit, že mezi záběry na skvostné róby to úplně nezapadá, ale na druhou stranu filmový divák – a o filmy tady přece šlo – bývá dost otrlý a zvyklý na ledacos.
Reklamní klip ukazuje matku první dny po porodu, k vidění jsou její ještě ne úplně splasklé břicho, spodní prádlo, které je všechno jiné jen ne sexy, obří vložka i to, jak sotva vstává.
Nic nechutného, prosím
Zástupci stanice ABC zdůvodnili své rozhodnutí tím, že v inzerci během vyhlašování filmových cen se nesmí objevovat věci jako politika, náboženská poselství, zbraně, ženské hygienické potřeby, pleny pro dospělé či třeba kondomy.
Společnost Frida Mom reklamu zveřejnila alespoň na sociálních sítích s pěkně ostrým komentářem. Přístup ABC zarazil i některé celebrity. Herečka a spisovatelka Busy Phillips se nechala slyšet, že přece "ukazuje něco, co důvěrně znají miliony žen". Je zklamaná tím, že společnost odmítla udělat krok k tomu, aby vnímala ženské tělo včetně takových skutečností a stavů.
Sonia Moghe, producentka ze CNN, která sama nedávno porodila, řekla, že by byla ráda, aby se ve vysílání objevovalo i tohle. Vadí jí, když lidé mohou vidět jen dokonalost například v podání vévodkyně Kate, která pár hodin po porodu vypadá, jako by vyšla z módního salonu. A doma přitom nejspíše zažívá to, co žena z kontroverzního reklamního spotu.
Toto video není první, které ukazuje poporodní realitu. Stejně zaměřená byla například kampaň Body Proud Mums britské značky MotherCare. Cestující v londýnském metru se mohli seznámit prostřednictvím reklamních ploch s desítkou matek, které se nechaly nafotit, aby ukázaly, jak vypadají skutečná těla reálných žen po porodu.
Cílem bylo narušit stereotypy ve vnímání toho, jak vypadá tělo po těhotenství a porodu, protože veřejnost včetně matek samých má v tomto ohledu nerealistické představy.