Pozor na reklamu v aplikacích pro děti! Proč byste měli být ve střehu?

Pozor na reklamu v aplikacích pro děti! Proč byste měli být ve střehu?
Foto: iStock
Sdílej na facebooku
25. prosince  2018 
 06:00

Stahujete svým ratolestem výukové a vzdělávací aplikace a hry v domnění, že se s jejich pomocí zábavnou formou něco nového naučí? Mějte je pod dohledem a kontrolujte jejich obsah! Výsledky nejnovější studie vás budou šokovat!

Devadesát pět procent zábavních a herních aplikací pro děti do pěti let zahrnuje alespoň jednu formu reklamy, tvrdí nejnovější studie, provedená americkou univerzitní dětskou nemocnicí University of Michigan C.S. Mott. Vědci zjistili, že sledování dětských videí nebo hraní her je příliš často přerušováno „vyskakovacími“ videoreklamami a bannery s nabídkami, přesvědčujícími k nákupu dalších aplikací a služeb, které ještě zvýší zážitek ze hry. Kromě toho, že jsou tato obchodní sdělení velice rušivá, ve velké většině také zavádějící a nevhodná pro tak nízký věk dětí. Tento problém se týká i aplikací pro smartphony a tablety, které jsou oficiálně označované jako „vzdělávací“ a rodiče tedy nechávají své děti s nimi pracovat bez výčitek a s klidným svědomím. Jenže si často neuvědomují, že zatímco se jejich nejmenší učí čísla nebo barvy a písničky a těší se z virtuálních dobrodružství, jsou přesně zacíleným terčem pro široké spektrum inzerentů.

...
...
Autor: iStock

Pozor na „výukové“ hry!

Studie, která byla publikována v odborném časopise Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, přezkoumala 135 různých aplikací, které se běžně prodávají nebo dají volně stáhnout z internetu, a je vůbec prvním vědeckým počinem na téma problému výskytu reklamy v dětských aplikacích. „V případě dětí předškolního věku, které používají, dle aktuálních statistik, mobilní telefony a tablety v průměru hodinu denně, je důležité si uvědomit, že tento typ komerčních sdělení může mít zásadní vliv na jejich zdraví i duševní pohodu,“ je přesvědčena pediatrička dr. Jenny Radesky, jedna z autorek studie. Uvádí dále, že její tým zjistil, že míra reklamy v dětských aplikacích přesahuje únosnou mez, je extrémně rušivá a výrazně manipulativní. V některých případech podle jejích slov dokonce překonala délka a frekvence reklamních bloků čas strávený sledováním videí nebo hraní hry. „Ukázalo se, že trh s aplikacemi pro děti v ranném věku připomíná tak trochu divoký západ. Spousta aplikací se na první pohled tváří „seriózně“ a jsou přitom zaměřeny výhradně na vydělávání peněz, nikoli na to, aby poskytly dětem první herní zkušenost nebo je naučily něčemu novému. Je to veliký problém etiky a téma k diskusi o potřebné regulaci reklamy, pokud jde o nejmladší uživatele moderních technologií. Rodiče v podstatě nemají šanci zjistit, které aplikace skutečně stojí za stažení,“ dodává dr. Jenny Radesky.

Cílem jsou ti nejmladší!

Vědci v rámci studie podrobně vysvětlují své zkušenosti s reklamou u nejpopulárnějších aplikací pro nejmenší děti. Celých sto procent bezplatných aplikací (charakterizovaných jako vzdělávací), které jsou k dispozici volně ke stažení, obsahovalo inzertní obsah (v případě placených aplikací to bylo 88 %). Videoreklamy pak převládaly ve více než polovině bezplatných aplikací a více než třetině těch placených. Možnost přímého nákupu se pak objevovala ve třetině placených aplikací a téměř polovině bezplatných. „Znepokojuje mě určitá „digitální nerovnost“, protože toto zjištění znamená, že děti z rodin s nižšími příjmy (které logicky upřednostňují aplikace, které jsou k dispozici zdarma) mají mnohem vyšší pravděpodobnost, že si budou hrát s aplikacemi, které jsou doslova nacpané rušivými, lákavými a velice přesvědčivými reklamami,“ uvádí dr. Radesky a dodává: „Některé reklamy byly až děsivě klamavé a usilovně malým hráčům připomínaly, že okamžitá platba za určité upgrady a nákupy v aplikaci by jim poskytla přístup k atraktivnějším možnostem a zpříjemnila tak zábavu.“

Etika jde stranou!

Podle zjištění studie se dále v 17 % všech dětských aplikací (a ve 27 % těch volně dostupných) pravidelně zobrazovaly výrazné bannerové reklamy, pokrývající boky nebo horní i dolní část obrazovky během hry a některé z nich propagovaly aplikace vhodné výhradně pro dospělé. Vyžadovaly navíc ve většině případů, aby uživatel sledoval celé promo video až do konce. Vědci upozorňují, že děti mladší osmi let nedokážou rozlišovat mezi tím, co je součástí hry a reklamním sdělením, což v praxi vyvolává řadu otázek týkajících se etiky. Digitální reklama je personalizovaná, konkrétně cílená a interaktivní a děti si tak mohou snadno myslet, že je to jen součást hry. Autoři studie apelují na to, že nevhodné reklamní praktiky a obchodní sdělení tak mohou negativně ovlivnit dětskou psychiku a kreativitu.

Soukromí v ohrožení

Výzkumní pracovníci se rovněž zabývali problémem, kdy aplikace vyzývají ke sdílení informací. Nejčastěji nabízejí, aby hráči sdíleli svůj pokrok v rámci určité hry nebo své skóre na sociálních sítích. Celkem 17 % aplikací požadovalo oprávnění k získání přístupu k datům v mobilním telefonu, 6 % vyzývalo k povolení ke sledování aktuální polohy. Přestože některé požadovaly tato oprávnění pravděpodobně k tomu, aby povolily určité funkce během hry, poukazují vědci na to, že shromažďování údajů o poloze dítěte je potenciálním porušením zákona o ochraně soukromí dětí v online prostředí (v Americe platný zákon, který spravuje Federální obchodní komise, a který byl vytvořen s cílem chránit soukromí dětí mladších 13 let).

Zatímco pravidla televizní reklamy časově i tematicky omezují obchodní přestávky a bloky v rámci sledování pořadů, v prostředí digitální reklamy podobná nařízení a předpisy, zaměřené na děti, neexistují. Dětští lékaři, psychologové a další odborníci stále mohutněji poukazují na nekvalitní, rušivý a potenciálně škodlivý reklamní obsah v populárních dětských aplikacích, který není zdaleka vždy navržen tak, aby se děti mohly vzdělávat a učit.

„Rodiče mohou považovat aplikace, které jsou prodávány jako vzdělávací, za neškodné, a dokonce prospěšné pro rozvoj jejich dětí. Naše zjištění ale jasně ukazují, že je potřeba zvýšit kontrolu herních a zábavních aplikací ve vzdělávací kategorii,“ uzavírá Marisa Meyer, vedoucí asistentka vědeckého týmu, který na studii pracoval.

 

Sdílej na facebooku
Autor: Simona Procházková

Diskuse ke článku

.

Související články

Video

Pomůžeme vám vybrat porodnici!

Těhotné ženy čeká jedno důležité rozhodnutí. Musí si vybrat porodnici, v níž přivedou svoje dítě na svět. Mezi zařízeními jsou velké rozdíly - některé se ani za posledních třicet let nijak moc nezměnily k lepšímu a stále používají rutinní škodlivé postupy, jiné nabízejí příjemné prostředí, individuální přístup, respektují porodní přání a jsou nakloněné alternativnějším metodám. Případně si tam třeba můžete přivést svoji porodní asistentku nebo dulu.

Která porodnice je nejlepší? Která nejvíce vyhoví vašim představám o tom, jakým způsobem chcete svého potomka přivést na svět? Jaké jsou přednost a zápory jednotlivých porodnických zařízení? Podívejte se na přehled všech porodnic na webu maminka.cz a přečtěte si, jak dopadly v hodnocení ostatních žen. Dozvíte se, které porodnice získaly nejvyšší počet bodů a které naopak úplně propadly, přečtete si zkušenosti rodiček a získáte spoustu informací, které vám pomohou zorientovat se v nabídce a vybrat si tu pravou.

Už máte jeden nebo dokonce víc porodů za sebou? Budeme rádi, když nám i vy napíšete svoje zkušenosti z porodnice a pomůžete tak dalším matkám, aby se rozhodly správně.

PORODNICE

Horoskopy


Zobrazit domovskou stránku