Píše písmena opačně, nechce psát úkoly: Jak poznat poruchu učení?
Nadšení z nástupu do školy už možná u některých dětí opadlo a vystřídaly ho zklamání a nechuť. Jiné se potýkají s prvními problémy se čtením, píší stále opačně písmenka. Jak se poznají poruchy učení? A mohou se projevit až na druhém stupni? O tom všem hovoří v následujícím rozhovoru Mgr. Zuzana Bodnárová, speciální pedagožka a psycholožka DYS-centra Praha.
Škola vzbuzuje u některých dětí, nejčastěji u prvňáčků, spoustu očekávání. Některým z nich se může stát, že jsou po pár dnech trochu zklamané. Jaké bývají časté důvody?
Důvodů může být celá řada. Děti třeba zjistí, že si nemohou hrát tak často jako v mateřské škole a dlouhou dobu tráví v lavici. Některé děti, které již v předškolním věku jevily velký zájem o čtení a psaní, mohou být zaskočené „pomalým rozjezdem“, kdy nejprve obtahují různé tvary a obrázky, napodobují různé čáry apod. To ovšem může vést k tomu, že se jim do školy přestane chtít chodit.
Jak tyto děti motivovat?
Co když dětem některá pravidla nejdou do krve – třeba to, že o přestávce se neběhá po třídě?
Obecně je dobré s dětmi diskutovat o dodržování pravidel ve škole. Šikovní učitelé se tomuto tématu věnují na začátku školního roku – pravidla se žáky sepíšou a umístí je na viditelné místo do třídy, aby se k nim bylo možné kdykoliv vrátit. Pokud tedy žáci s učitelem stanoví pravidlo, že se nebude běhat o přestávce po chodbě, a někteří ho poruší, je vhodné s nimi ve škole i doma rozebrat, z jakého důvodu vlastně toto pravidlo vzniklo, jaké mohou být důsledky jeho porušení a jak podpořit to, aby se dařilo ho dodržovat.
Jak a kdy spolehlivě poznat, že vaše dítě je levák
Ačkoli dneska už leváky nikdo nepřeučuje, stejně to mohou mít těžší, protože svět je nastaven především pro praváky. Naštěstí existuje dost pomůcek,…celý článek
Co dělat s dítětem, které je extrémně stresované z toho, že udělá chybu nebo že se mu ve škole něco nepovede?
Takovému dítěti je potřeba poskytnout podporu, snažit se zmírnit jeho obavy z neúspěchu. Můžeme mu pomoci tak, že si společně s ním najdeme cesty a způsoby, jak si věci předem rozmyslet, jak si úkol zkontrolovat a podobně. Je dobré společně si říct, na co si má dát dítě pozor, můžeme si s ním třeba napsat postup kontroly konkrétní úlohy na papír, aby dítě mělo jistotu, že si může jednotlivé kroky kdykoliv připomenout, a vědělo, kde postup dohledá.
A určitě je důležité s dětmi hovořit o tom, že každý dělá někdy chyby. Děti mají někdy pocit, že rodiče a učitelé dělají a dělali vždy vše správně a nikdy se nezmýlili. Mluvme s dětmi o našich neúspěších ze školních let, o tom, co se nám daný den nepovedlo v práci nebo třeba i při vaření, uklízení apod.
Většina dětí se bude ve škole potýkat s tím, že jim něco nejde. Jak se dá poznat, jestli je dítě zralé navštívit nějakého odborníka?
Kdo nakonec rozhodne, jestli má jít dítě někam do poradny?
Doporučení pro návštěvu odborníka by měl dát učitel, který s dítětem každodenně pracuje. Pokud si však rodiče nejsou jistí, zda je vše v pořádku, a mají pocit, že by potřebovali poradit, mohou se obrátit na jakoukoliv pedagogicko-psychologickou poradnu nebo neziskové organizace, které také nabízejí podporu dětem s nesnázemi v učení.
Skvělý trik: Matka natočila video, jak naučit děti zavazovat tkaničky
Znáte asi pět triků, jak předškoláky naučit zavazovat tkaničky, a ani jeden nefunguje? Takže vaše dítě nosí boty na suchý zip a všelijaké samozavazovací tkaničky.…celý článek
Jak se poruchy učení projeví ve vyšších ročnících?
Na druhém stupni základní školy mají pochopitelně poruchy učení jinou podobu než v nižších ročnících. Čtení a psaní se na druhém stupni stává důležitým prostředkem k získávání informací a jejich následné prezentaci v různých formách prověřování znalostí. Žákům s poruchami učení se tedy na druhém stupni může stát, že se potýkají s příliš velkým množstvím učiva a trvá jim delší dobu ho zpracovat a osvojit si ho. Potřebují na přečtení knihy, odborného textu nebo zpracování referátu či seminární práce větší množství času. Může jim však pomoci důsledné plánování plnění školních povinností a využívání kompenzačních pomůcek (diktafon, psaní na počítači, automatické korektury textu, hlasový výstup z počítače, poslech audioknih a podobně).
Stoupá výskyt poruch učení?
Výskyt poruch učení v populaci významně nestoupá. Dříve bylo mnoho jedinců s poruchami učení nediagnostikováno, byli označeni jako pomalí nebo hloupí žáci a v závěru povinné školní docházky jim byl doporučen učňovský obor. V současné době je v souvislosti s poruchami učení lepší informovanost odborné i laické veřejnosti, péče o žáky s jakýmikoliv školními obtížemi je na vyšší úrovni.
Mgr. Zuzana Bodnárová je speciální pedagožka a psycholožka DYS-centra Praha (www.dyscentrum.org). Centrum se zabývá péčí o děti se specifickými poruchami učení a péčí o jejich rodiče.
Matka obarvila dceři vlasy, aby vypadala jako jednorožec. Udělali byste to taky?
Hodně rozporuplné reakce se snesly na hlavu Mary Thomaston, vlasové stylistky, která splnila přání své dcery. A ostříhala a obarvila jí vlasy tak,…celý článek