Já ty peníze netisknu! Jak to vysvětlit dětem, které chtějí spoustu hraček?
Nároky na finanční gramotnost stále rostou a čím dál víc rodičů se zajímá o to, jak své děti včas naučit zacházení s penězi. Jenže pohled do statistik ukazuje, že ani dospělí na tom nejsou zrovna dobře. Počet lidí v exekuci je v České republice zhruba 800 tisíc. To je neskutečné číslo a zároveň velká motivace pro rodiče. Tohle pro své potomky určitě nechce nikdo z nich. Jak na to?
Podle výzkumu České spořitelny si 53 procent rodičů myslí, že jejich děti umí hospodařit zhruba stejně jako jejich vrstevníci. Zároveň to ale podle 35 procent rodičů zrovna jejich dítě umí lépe než ostatní, zatímco jen 12 procent se domnívá, že jsou na tom jejich potomci hůř. Aby bylo více dětí nadprůměrných než podprůměrných samozřejmě není možné. Z průzkumu tedy vyplývá, že nezanedbatelná část rodičů schopnosti svých dětí hospodařit nadhodnocuje.
Prakticky všichni rodiče zároveň říkají, že se své děti snaží finančně vzdělávat. Dělají to ale správně a včas?
Dítě si peněz všimne buď nečekaně brzy, nebo ještě dřív. Vidí vás platit v obchodě, hlavně, když kupujete něco jemu. Aniž byste si to moc uvědomovali či se na to extra připravovali, mluvíte s ním o nich. Pravděpodobně mu říkáte, že na dvacáté autíčko, které třetí den bude někde hluboko v krabici mezi ostatními hračkami, které taky moc potřebovalo, nemáte už dost peněz. Někdy ve stejné době si dítě oblíbí mince a pravděpodobně se s nimi bude snažit hrát na prodavače a zákazníka. To je ta správná doba začít s výukou o penězích a především o hospodaření. Ovšem nepředčítejte svému potomkovi z učebnice ekonomie. Učte ho přirozeně.