Kterých pětadvacet slov by mělo umět dvouleté dítě? Tahle to jsou!
- 4. ledna 2020 06:00
Nejste si jistí, zda je vývoj řeči u vašeho dvouletého dítěte v pořádku? Je to velmi individuální, ovšem jak říká profesorka Leslie Rescorla z kliniky na zámořské Bryn Mawr College, nedávný výzkum, který provedla, odhalil pětadvacet slov, která batolata v tomto věku nejvíce používají. Která slova seznam obsahuje?
Pětadvacítka nejpoužívanějších slov
Máma, Táta, Dítě, Mléko, Šťáva, Pít, Ahoj, Pa, Ne, Pes, Kočka, Míč, Nos, Oči, Banán, Sušenka, Auto, Horký, Děkuji, Prosím, Koupat, Bota, Čepice, Víc, Pryč.
Podle profesorky Leslie Rescorla je na seznamu obzvláště pozoruhodné to, že to jsou základní slova, která se nejčastěji používají při interakci s okolním světem. Pokud tedy vaše dvouleté dítě tahle slova nepoužívá, poraďte se s dětským lékařem. Existuje mnoho důvodů, proč se řeč batolete nevyvíjí v typické rychlosti – problémy se sluchem, mechanikou či příznaky autistického spektra. Nebo je prostě vaše dítě pomalejší a ještě chvíli potrvá, než se rozmluví.
Slovní zásoba dvouletých batolat
Začátkem druhého roku obvykle dítě dokáže označovat předměty, které ho v jeho okolí nejvíc zajímají. Dokáže taky pojmenovat některé činnosti, spojuje slova v krátké věty. Vyslovuje názvy osob, zvířat – hlavně podstatná jména a slovesa. Jeho slovník výrazně roste. Pomalu mizí dětský žargon, některé děti dovedou skloňovat a časovat. Slovníček čítá kolem 50 až 300 slov. Hodně dětí ale aktivně jazyk nepoužívá, i když rozumí téměř všemu. Umí používat „já“ a „moje“ a zápor obvykle tvoří tak, že ke kladné větě přidají slůvko „ne“: "Víc mlíka ne." "Kája hají ne." A podobně.
Jak pomoct dítěti v rozvoji řeči
• Opakujte a rozšiřujte jeho věty, abyste dítě ujistili, že jste mu rozuměli.
• Vysvětlete a zopakujte, co má dítě na mysli. „Táta boty." – "Ano, to jsou tátovy boty."
• Nepoužívejte dlouhé věty a souvětí, dejte přednost krátkým a jednoduchým větám. Používejte jednoduchou gramatiku.
• Dívejte se na věci, o kterých mluvíte, mluvte o tom, co vidíte a slyšíte (třeba ukažte na obrázek v knize).
• Každý den použijte nějaké nové slovo, aby dítě mohlo dělat pokroky.
• Za každé nové slovíčko dítě vždy pochvalte.