Tohle jsou reálná těla žen po porodu! V čem se liší od celebrit?
Většina žen po porodu není spokojená se svým tělem. Mnohé zaskočí, že se nikdy nevrátí do původního stavu, a že i když například shodí nabraná kila, zůstanou jim povolená kůže a strie. Jiné se trápí tím, že už nemají dokonalé tělo ve srovnání s nerealistickými obrazy celebrit, které se předvádějí v perfektní formě pár měsíců, nebo dokonce týdnů po porodu. Kampaň Body Proud Mums to chce změnit.
Cestující v londýnském metru mají teď tu čest setkávat se prostřednictvím reklamních ploch s desítkou matek, které se nechaly nafotit, aby ukázaly, jak vypadají skutečná těla reálných žen po porodu.
Stalo se tak v rámci kampaně Body Proud Mums, za kterou stojí společnost Mothercare. Cílem je narušit stereotypy ve vnímání toho, jak vypadá tělo po těhotenství a porodu, protože veřejnost včetně matek samých má v tomto ohledu nerealistické představy. Do velké míry je ovlivňují média, například snímky celebrit, které mají pevné a ploché břicho měsíc po porodu.
Zároveň byl zveřejněn výzkum, podle nějž přes osmdesát procent matek ve Spojeném království přiznalo, že je trápí, že nevypadají dokonale – čtvrtina matek pociťuje největší tlak v tomto směru právě ze strany médií a zhruba polovina z nich se porovnává s celebritami.
Ve skupině nejmladších matek do 25 let se devět z deseti domnívá, že se po porodu vrátí do formy stejně rychle jako slavné hvězdy. A proto více než polovina matek používá na sociálních sítích různé filtry a aplikace, kterými svůj vzhled vylepšují. Nejméně spokojené byly matky z jiných etnik, například Asijky nebo černošky.
Všechny respondentky výzkumu se shodly, že by bylo fajn, aby se v médiích objevovaly skutečné ženy. A proto vznikla kampaň Body Proud Moms, na sociálních sítích pod hashtagem #bodyproudmoms. Autorkou fotek je Sophie Mayanne, která se v roce 2017 zavázala, že na svých fotkách nebude upravovat vzhled aktérů.
"Doufáme, že tyto upřímné snímky, které ukazují rozmanitou realitu těl po porodu, přinesou matkám ujištění, že jejich tělo je krásné a jedinečné," říká Liz Day, poradkyně pro rodičovství.
Pokud jde o celebrity, někdo má to štěstí, že jeho tělo těhotenství poznamená málo, ale za dokonalým vzhledem spousty z nich jsou tvrdá práce, přísné – a po porodu a během kojení nevhodné – diety, spolupráce s odborníky. Tělo je vlastně živí, a tak mají priority jinde. Ale i mezi nimi se najdou odvážné ženy, které se nebojí zveřejnit realitu, jako je například herečka Kate Hudson.
Absolutní vítěz? Me.No.Pause
Společnost Mothercare má více než tisíc obchodů v šesti desítkách zemí, nabízí vybavení a oblečení pro děti od narození do šesti let. Její kampaň Body Prouds Mum získala druhé místo v soutěži The Women We See Competition, kterou vyhlásila firma provozující londýnské metro.
Transport for London v jejím rámci vyzvala různé značky a kreativní agentury, aby ukázaly ženy v celé jejich rozmanitosti včetně různých znevýhodnění, ať už šlo například o ženy s postižením, single matky, ženy ze špatných socioekonomických podmínek či představitelky LGBT komunity.
Odměnou za úspěšné nápady je prostor na reklamních plochách v metru a autobusech. Absolutním vítězem se stala kampaň Me.No.Pause společnosti Holland & Barrett, která se zaměřila na vnímání menopauzy.