Chcete mít doma jedničkáře? Udržujte dobré vztahy s učiteli!
Komunikujte, buďte vstřícní a snažte se ovládat své emoce, i když třeba s lecčím nesouhlasíte. Ptáte se, v čem to vám i dítěti pomůže, pokud jde o školní prospěch? Možná byste se divili!
Každopádně kvalita vztahu rodič a učitel je více než podstatná pro úspěšnost dítěte ve škole, ať se vám to líbí nebo ne. Dobrá komunikace ovšem musí stát na maximální důvěře a oboustranné snaze si porozumět a vyjít vstříc. Což se dneska bohužel často neděje. Spíše naopak, stále více je patrný určitý posun k sobeckosti, nekritickým postojům rodičů a jejich nezájmu. Učitelé si často stěžují na sebestřednost, nereálné požadavky, a dokonce i agresivitu ze strany rodičů, kteří svým dětem vše dovolí a tolerují. Rodiče ovšem zase na druhou stranu pedagogům vyčítají zkostnatělost, nespravedlivý a rozdílný přístup k žákům, autoritářství a zastaralé učební metody. Je vůbec možné najít společnou řeč? S ochotou ke kompromisům na obou stranách jistě ano.
Učitel je partner!
Říkáte si, že přece známky za matematický test nebo diktát jsou jednoznačným výsledkem toho, jak dobře a pečlivě se potomek na vyučování připravoval, a nikoli ukazatelem, jaký názor nebo přístup ke školním povinnostem, potažmo k osobě učitele uplatňujete? Ale platí to samozřejmě také z druhé strany! Podle aktuální americké studie (zrealizované na University of Missouri-Columbia) je pro úspěšné školní výsledky dítěte důležité, aby učitel měl pozitivní mínění o jeho rodičích a bezproblémově s nimi vycházel. Výsledky výzkumu ukazují, že je žádoucí, aby se učitelé ze své pozice maximálně snažili navazovat a udržovat dobré vztahy se všemi rodiči svých žáků a snažili se je aktivně zapojovat do školního života. „Je to nezbytné pro dobrý pocit dětí, rozvíjí to jejich sebevědomí a sebeúctu, cítí se silnější a jistější, což se odráží v jejich studijních výsledcích,“ vysvětluje profesor Keith Herman, jeden z autorů studie. Působí v Missouri Prevention Centre.
ČTĚTE TAKÉ: Jsem učitelka a šikanují mě rodiče, svěřila se Jarmila

Zapojte se!
„Pokud pedagog aktivně udržuje přátelské vztahy s rodiči a vnímá, že se zajímají o vzdělání svého dítěte, zapojují se do školních aktivit a přicházejí se zajímavými nápady nebo návrhy, je velmi pravděpodobné, že takovému učiteli se snadněji podaří lépe nasměrovat a ovlivnit své žáky (studenty), získat jejich pozornost a respekt. A logický důsledek je ten, že (řekněme si to bez obalu) bude lépe smýšlet o dítěti, jehož rodiče s ním spolupracují, jsou otevření a vstřícní. I učitel je jen člověk a je jasné, že úplně jinak bude vnímat dítě, jehož rodiče o školu a vše s ní spojené nejeví sebemenší zájem a školní výsledky svého potomka nijak neřeší,“ upozorňuje Keith Herman.
Líný rodič, dítě s mindrákem!
Do studie bylo zapojeno více než 100 učitelů a téměř dva tisíce žáků a studentů. Vědci sledovali možnosti i způsoby utváření a úspěšného rozvíjení efektivně fungujících vztahů zúčastněných pedagogů s rodiči. Vyšlo jednoznačně najevo, že děti, jejichž rodiče se snažili navazovat a udržovat smysluplnou interakci s učiteli a zajímali se o školní dění, vykazovaly lepší studijní výsledky a jejich výkony byly po všech směrech nesrovnatelně vyšší. Zároveň průzkumníci přišli s tím, že jedním z důsledků negativního přístupu rodičů ke škole a vzdělání jsou sociální izolovanost, pocity méněcennosti a jen velmi nízká úroveň motivace dětí k tomu, aby se snažily dosahovat lepších výsledků.