Jak naučit dítě počítat do deseti? Tenhle návod funguje!
Matematika je základem veškerého vzdělání, a ne každého zrovna baví. Počítání můžete začít procvičovat už s předškolákem, musíte ale vymyslet chytré fígle, jak ho to bude bavit. Příležitosti se nabízejí v podstatě denně, využijte každou chvilku. Třeba takhle!
Opravdu existují způsoby, jak přiblížit matematiku dítěti zábavně, tak, aby ho chytla a začala ho zajímat a bavit? Sázkou na jistotu je hra. Potvrzuje to i Alycia Zimmermann, učitelka základní školy v New Yorku. Ta využila jako učební pomůcku stavebnici Lego. Tvrdí, že pomocí kostiček je možné dětem jednoduše vysvětlit sčítání, odčítání i princip zlomků. Vynikající kreativní nápad, nemyslíte?
Základní počty můžete procvičovat už se čtyřletými a pětiletými předškoláky, pro které se tak matematika postupně stane stejně samozřejmá a jednoduchá jako jiné každodenní činnosti, prostírání stolu nebo čištění zoubků. Zapomeňte ale na „drilování“ nebo neustálé opakování, tím často dítě spíše otrávíte. Pro výuku počtářských dovedností jistě doma najdete dostatek míst a příležitostí. Zde je pár tipů.

V kuchyni a jídelně:
*Každému strávníkovi naložte na talíř několik kousků krekrů nebo zeleniny. Pak požádejte dítě (případně všechny děti), aby spočítalo všechny položky na svém talíři a pak zkontrolovalo porce ostatních členů rodiny. Zeptejte se: „Dostali jste všichni stejně? Nebo mám někomu přidat, aby to bylo spravedlivé?"
*Super trik, jak vysvětlit dítku dělení celku na jednotlivé části (poloviny, třetiny atd.) – připravte společně sendvič nebo toust a objasněte: „Teď ho rozkrojím na dvě poloviny, takže každý dostanete jeden stejně velký kus.“ Nebo se můžete zeptat: „Máme tady tři krajíce chleba s pomazánkou, nás je šest a všichni chceme ochutnat, co s tím? Co musíme udělat?“
*Požádejte své dítě, aby spočítalo, kolik lidí bude při víkendovém obědě sedět u stolu. Potom ho nechte samotné vyndat a připravit odpovídající počet příborů, talířů a skleniček. Zkuste mu třeba podat jen tři lžíce a nevinně se zeptejte: „Potřebuješ ještě nějaké, nebo už máš pro každého?“
V koupelně:
*Večerní koupel může spojovat příjemné s užitečným. Naházejte do vany několik různobarevných plastových kelímků různých tvarů a velikostí, nechte dítko si s nimi hrát a porovnávejte, kolik vody se do nich vejde. S menšími dětmi takto jednoduše prozkoumáte a ukážete si, co znamená „plný“ a „prázdný“. Starší děti můžete vyzvat, aby zjistily, do kterého pohárku se vejde největší množství tekutiny a zda jsou některé z kupy kelímků stejně velké, případně do kolika menších se dá nalít voda z toho největšího.
*Naházejte do vany nejrůznější předměty: kelímky, kartáčky, kousek mýdla, autíčko, žínku, uzavřenou tubu zubní pasty, vatovou tyčinku, lahvičku šamponu, lžíci a podobně. Zjišťujte, které věci plavou a které hned klesají ke dnu, pak je rozdělte do dvou skupin a společně spočítejte, která je větší.
V pokojíčku:
*Při večerním čtení pohádky si prohlédněte knížku ze všech stran, vysvětlujte tvary, úhly, počítejte stránky, ukažte, co je třeba udělat, aby kniha stála, z obrázkového leporela můžete vyrobit trojúhelník nebo čtverec.
*Hrajte si na špiony: když dítko leží v posteli, vezměte plyšáka nebo panenku, pokládejte je na různá místa a ukazujte na nich názorně, co je „pod“, „nad“, „za tebou“ nebo „vedle“. V další fázi hračky někam schovejte a popište ratolesti, kde se nacházejí, ať je podle vašich pokynů („za skříní, pod stolem, vedle knihovny…") hledá. Pak se vystřídejte.
*Vsaďte na starou dobrou klasiku a zahrajte si společně Člověče nezlob se. Tato hra je spolehlivým pomocníkem. Při házení kostkou i během postupování figurek nahlas počítejte. Občas si můžete zkusit „zašvindlovat“ (tentokrát povoleno) a hlídejte potomka, zda dává pozor a všimne si vaší „chyby“.