Proč jsou asijské děti lepší v matematice? Budete se divit, může za to počítadlo!
Téměř ve všech mezinárodních týmech, které soutěží v matematice, jsou na prvních místech děti či studenti z asijských zemí. V posledních zveřejněných výsledcích matematických testů Programu pro mezinárodní hodnocení studentů se Singapur umístil na druhém místě na světě a všech pět nejlepších zemí bylo z Asie. Spojené státy skončily na… 36. místě. Důvod? Odborníci se domnívají, že dovednosti v rané matematice jsou nejlepším prediktorem toho, jak se dětem bude dařit v osmé třídě, a to nejen v matematice.
Vedle toho za vynikajícími výsledky stojí i další „drobnosti“, které nelze pominout. Asiaté ve škole praktikují psychologický koncept známý jako „růstové myšlení“, zatímco například Američané tohle myšlení praktikují pouze ve sportu. V čem mimo jiné spočívá školní příprava v asijských zemích? Spolu s jinými faktory hlavní rozdíl spočívá ve víře, že úspěch je výsledek tvrdé práce, nikoli vrozených schopností. „Je to koncept, který rodiče předávají svým dětem, učitelé svým žákům. Pokud má ve škole někdo špatné výsledky, asijští učitelé věří, že za tím stojí pouze nedostatek úsilí, nikoli inteligence,“ říká Mao, učitel čínského jazyka ve střední škole v Šanghaji. „Tvrdá práce je to nejdůležitější.“
Americké děti se učí spíše tak, aby měly pevné akademické myšlení, asijské děti růstové – tedy čím tvrději budou pracovat, tím více budou úspěšní. Zajímavostí také je, že spousta škol v Asii formálně přijala pro výuku matematiky klasické počítadlo. Ano, přesně to, které děti používají v první třídě. Dnešní svět ale uznává spíše elektronické kalkulačky, které ale ani trochu děti nemotivují přemýšlet.
Asiaté naproti tomu využívají starou techniku pomocí počítadla. Jako nástroj se používá v asijských soukromých i veřejných školách k výuce dětí od 3 do 8 let. Počítadlo umožňuje dětem naučit se čísla a výpočty formou hry. Když dítě používá svůj prst k pohybu kuliček na počítadle, spolupracují prsty s mozkem a vytváří se v mysli obrazová paměť. Při použití počítadla dítě využívá obě ruce, tento pohyb podnítí obě části mozku, levou i pravou, a děti jsou pak rychlejší a přesnější. Počítadlová mentální matematika je vlastně taková, že si dítě vizualizuje obraz ve své mysli a podle toho dál počítá.
Je to perfektní způsob, jak dítě přimět zábavnou formou, aby pochopilo číselné systémy. Tahle obyčejná věcička se dokáže přizpůsobit jakémukoli základnímu systému a umožňuje rychle provádět výpočty, jako jsou sčítání, odčítání, násobení a dělení – dokonce s desetinnými místy. Pokud chcete, aby vaše dítě využilo svůj potenciál, můžete mu to usnadnit právě pomocí počítadla. Matematika například u nás patří k nejméně oblíbeným předmětům na základních i středních školách.
Jaké další benefity počítadlo má? Podporuje větší smysl pro čísla, pomáhá rozvíjet intuitivní porozumění číslům prostřednictvím jejich konkrétní reprezentace, podporuje důvěru člověka v proces výpočtu tím, že ho může pozorovat v akci, vyjadřuje koncept desetinných míst a postup jednotek o desítky fyzicky, zlepšuje porozumění složeným číslům (pomocí doplňkových čísel pro 5 a 10), pomáhá rozvíjet prospěšné vlastnosti koncentrace, trpělivosti a vytrvalosti, podporuje důvěru člověka ve výpočet, pracuje na desítkovém systému, nikoli zlomkovém, ohromně podporuje pravou hemisféru a velká čísla vyjadřuje jednoduše a snadno.