5 signálů, že vaše dítě potřebuje doučování. Kdy je čas hledat pomoc jinde?
- 16. prosince 2019 06:00
Někdy prostě ani rodič či učitel ve škole nestačí k tomu, aby dítě pochopilo probíranou látku, a je nutné přemýšlet o vhodném doučovateli. Není na tom nic špatného. Popravdě – mé tři děti měly vždy během své školní docházky nějakého „doučovatele“. A nestydím se říct, že i kvůli tomu, že klidně přiznám, že některé předměty jdou tak nějak mimo mě. No a taky manžel je takový cholerik, že by při vysvětlování matematiky svého syna zřejmě přizabil. Myslím, že někdy není čas na hrdinství a sehnat někoho "mimo domov" na doučování je spíše velká výhoda.
Individuální výuka může být nesmírně produktivní doplněk, který prospěje ve finále všem. Před rokem jsme našeho syna, který byl v 9. třídě, přihlásili na individuální přípravu k přijímacím zkouškám na střední školu z matematiky a taky jsme mu sehnali doučovatele na češtinu a angličtinu. Ne že by to tak moc potřeboval, ale přece jen – individuální pozornost lektora přinesla ovoce. Na střední školu se dostal, takže i nadále k nám domů dochází učitel, který si k češtině a angličtině přidal i němčinu. A rozhodně to není o tom, že bychom se my jako rodiče chtěli vyhnout případnému vysvětlování probírané látky. Jen máme jednoduše pocit, že někdo „cizí“, kdo není citově zainteresován, je lepší volba než rodič. Pravda, některé děti doučování nepotřebují, jiné ale mívají problémy. V jakých situacích byste měli uvažovat o doučování, abyste se vyhnuli třeba případnému propadnutí?
Náhlé zhoršení v předmětu
Autor: iStockPokud máte pocit, že vaše dítě se dramaticky zhoršilo v některém z předmětů, nebo jste si všimli náhlého obecného zhoršení, proberte to ve škole s vyučujícím. Zeptejte se ho, s čím konkrétně má vaše dítě potíže, a zeptejte se i dítěte, čemu nerozumí nebo proč se tak zhoršilo, co si samo o tom myslí. Jsou děti, které jsou například v matematice skvělé v numerické oblasti, ale mají potíže pochopit zadání ve slovní úloze. Některé dítě se zhorší, protože má problém s koncentrací, což může naznačovat, že už nezvládá probíranou látku a je prostě „mimo“. Jakmile určíte problémovou oblast, můžete podniknout kroky k zlepšení třeba právě tím, že dítěti seženete někoho na doučování.
Nestíhá a nedokáže si naplánovat úkoly
Autor: iStockJestli vaše dítě odkládá projekty a domácí úkoly, nemusí to být kvůli tomu, že je lajdák, ale z toho důvodu, že nedokáže udržet krok s rostoucím pracovním zatížením. Občas samozřejmě děti zapomenou na úkol, ale důsledné a časté zapomínání může být známkou většího problému, zejména když dítě ignoruje opakovaná připomenutí. „Iniciativa rodičů je silná věc, pokud jde o vzdělávání. Když si všimnete, že vaše dítě zápasí, ať už jde o konkrétní předmět nebo problém s časem, nebo máte-li podezření, že u něj jsou poruchy učení, existují odborníci, kteří mohou pomoci, a rodiče by měli tuhle pomoc vyhledat,“ radí Joe Morgan, generální ředitel Noodle Education, který se zaměřuje na vzdělávání dětí. Když najdete dítěti lektora, může mu to pomoci zlepšit jeho studijní návyky, kultivovat sebemotivaci a udržet krok s nadcházejícími úkoly.
Dítě je neustále zmatené
Autor: iStockNěkdy má dítě špatné výsledky, protože prostě nerozumí domácímu úkolu. Pokud je opakovaně zmatené určitými koncepty, neumí samozřejmě držet krok s očekáváními na úrovni své třídy. Může být obtížné rozeznat, zda je dítě zmatené, protože koncept učiva není jasný, nebo se chce pouze vyhnout práci. Pokud ale opakovaně vyjadřuje úzkost ohledně písemky, testu či úkolu a je defenzivní, když se mu snažíte pomoct, může být doučovatel skutečně nejlepší řešení.
Snížení rodičovské kontroly
Autor: iStockJestli mají rodiče spoustu dalších závazků mimo rodinu, může být nemožné zachovat stejnou úroveň domácí pomoci, jakou poskytovali dítěti předtím. Také s tím, jak dítě stárne a jeho pracovní povinnosti se zvyšují, je někdy nemožné zakomponovat pomoc do rodinného plánu. Navíc někdy pojmy, které se ve škole učí, nebo způsob, jakým se vyučuje, nemusí být rodičům blízké či známé. V každém případě není prostě vždy možné, aby rodiče zvládali domácí výuku svého potomka. „Pokud víte, že nebudete mít čas ani energii na pomoc dětem s obtížným projektem nebo jen obyčejným domácím úkolem, může být lektor dobrý nápad,“ říká Laura Goldblatt z Marlboro College ve Vermontu.
Poruchy učení
Autor: iStockNo a samozřejmě doučování je vhodné pro děti, které mají nějakou poruchu učení. Náš nejstarší syn měl ADHD, dysgrafii a dysortografii, takže doučování s profíkem bylo skutečně na místě. Profesionální lektor je pro takové děti velmi prospěšný, protože takové děti musí obvykle tvrději pracovat než jejich vrstevníci, aby něco pochopily a zůstaly na stejné úrovni. Naštěstí existují lektoři, kteří mají zkušenosti s výukou dětí s takovými problémy a mohou jim věnovat čas a pozornost potřebné k tomu, aby děti zvládaly předměty a vytvořily si zdravé a správné studijní návyky.