Vědci dekódovali dětskou řeč! Dětské blábolení má vliv na chování matek
A je to tady! Nový výzkum ukazuje, že když batolata blábolí, mění tím způsob, jakým s nimi rodiče komunikují, aby se tak maximalizoval potenciál učení. Dětské žvatlání ovlivňuje i to, jak rodiče reagují, zejména matky. Jak se zdá, i student může být ve skutečnosti učitelem.
Výzkum prováděli odborníci z katedry psychologie na Cornell University. Jak říká v jejich prohlášení postgraduální student Steven Elmlinger, děti ve skutečnosti vytvářejí své vlastní vzdělávací prostředí způsobem, který učení usnadňuje. Tým odborníků testoval asi 30 párů kojenců a matek v herním prostoru dvakrát půl hodiny po dobu dvou dnů. Devíti- a desetiměsíční kojenci se volně pohybovali a hráli si s hračkami. Vědci přitom zaznamenávali jejich hlasové projevy a také projevy matek. Všechno natáčeli na video. Soustředili se na syntax a slovní zásobu rodičů a také na změny v tom, jak děti žvatlaly první a druhý den.
Co se během průzkumu prokázalo? Zcela evidentní bylo, že když děti blábolily, měly matky tendenci používat méně složitá slova, jednoslovné věty a obecně používaly kratší slova. Zjednodušeně řečeno – když používaly matky "kojeneckou řeč", usnadňovalo to učení dětí. „Ukázalo se, že kratší věty, jednodušší slova a pomalejší řeč pomáhaly dětem signalizovat, že je čas se soustředit,“ vysvětluje Steven Elmlinger. Čím více tedy matky používaly "kojeneckou řeč", tím rychleji kojenci během druhého dne vydávali nové zvuky napodobující řeč.
A v čem je závěr výzkumu převratný? „Víme, že řeč rodičů ovlivňuje to, jak se děti učí, a dává to smysl. Motivace mění jejich učení. Nikdy se však nezkoumalo to, jak mohou samotné děti změnit rodiče nebo změnit učební prostředí jako celek,“ uvedl Steven Elmlinger. Výzkum je ale stále spíše předběžný a podle vědců je zapotřebí si uvědomit, že výsledky jsou omezeny časem a velikostí vzorku. A vedle toho se nezabýval výzkum tím, jak na blábolení reagovali otcové. Důležité je ale vědět, že blábolení je sociálním katalyzátorem pro děti, aby získávaly informace od dospělých, kteří se nacházejí v jejich okolí.