Mindfulness, neboli metoda všímavosti, pro děti a dospívající. V čem pomáhá?

  • Foto: iStock
    Sdílej na facebooku
    20. března  2020 
     06:00

    Děti dnes mají spoustu důvodů, proč se cítí stresovány. Ať už jde o náročné školní povinnosti, kroužky, šikanu, problémy se životním prostředím a změny klimatu – to vše má vliv na míru stresu dnešních dětí a studentů. Jak dětem pomoct, aby se cítily lépe?

    Podle studie Pew Research Center cítí až 61 procent dospívajících silný tlak na známky, devětadvacet procent pociťuje tlak na to, aby vypadali nějakým způsobem a zapadli snáze do společnosti. K tomu přidejte tlaky, aby se zapojili do sportovních a mimoškolních aktivit. I obyčejné vypořádávání se s každodenním životem může být pro děti a dospívající stresující. Jak z toho ven?

  • Mindfulness nás nutí zpomalit

    Autor: iStock

    Mindfulness, neboli všímavost, znamená zjednodušeně to, že budeme věnovat plnou pozornost něčemu konkrétnímu a v ten moment nebudeme myslet na nic jiného. Znamená to zpomalit a opravdu si uvědomit, co děláme, i když to znamená soustředit se třeba na dýchání. Mindfulness je opak multitaskingu, tedy schopnosti dělat více věcí naráz. Když se děti a dospívající soustředí na to, aby si všímali věcí kolem, podvědomě zpomalí a soustředí se na něco způsobem, který je uvolňující a nestresuje.

     

    Hvězdy, které chytily koronavirus. Jak to prožívají a co kvůli nemoci doporučují?

    Hvězdy, které chytily koronavirus. Jak to prožívají a co kvůli nemoci doporučují?

    Koronavirus nezná hranice, napadá anonymní davy i slavné hvězdy. Takže i mezi nimi přibývá těch, kteří se nechali testovat a kterým lékaři diagnózu…celý článek

  • Jak všímavost pomáhá konkrétně?

    Autor: iStock

    Praktikování mindfulness umožní dětem a dospívajícím, aby se vyrovnali s frustrací, když čelí něčemu obtížnému v životě. Mohou to využít také ve chvíli, kdy potřebují zaměřit svou pozornost na něco konkrétního a nedovolit, aby je vyrušilo nějaké rozptýlení. A co je bonus – fakt to funguje. Výzkumy naznačují, že praktikování mindfulness může zlepšit schopnost soustředit se téměř pro kohokoli, včetně dětí s ADHD. Celkově jsou ti, kteří metodu všímavosti praktikují, schopni lépe věnovat pozornost tématu a jsou méně rozptylováni. Taky jsou méně ve stresu, méně rozrušení a více trpěliví.

  • V čem pomůže studentům a žákům?

    Autor: iStock

    Všímavost pomáhá studentům naučit se, jak se zastavit ve všech možných situacích a reagovat promyšleně, nejen automaticky. Tahle dovednost je zvláště užitečná, když se potýkají s problémy nebo se setkávají se šikanou. Procvičování všímavosti pomůže dětem a dospívajícím zvládat stres, regulovat své emoce, soustředit se na úkol a rozvíjet pozitivní náhled na život. Děti a dospívající díky mindfulness taky lépe porozumí tomu, jak fungují jejich mozky, a tím, že budou pomalejší, lépe pochopí i sami sebe. Výzkumy prokázaly, že pokud se i ve školách praktikuje mindfulness, poskytuje to řadu kognitivních, emocionálních a sociálních výhod.

     

    Jak chránit děti před infekcí nejen koronavirem? Tyhle návyky praktikujte!

    Jak chránit děti před infekcí nejen koronavirem? Tyhle návyky praktikujte!

    V době, kdy se neustále mluví o koronaviru, je určitě na místě myslet i na to, jak své děti co nejlépe chránit i před takovými nemocemi, jako jsou…celý článek

  • Kognitivní výhody

    Autor: iStock

    Díky praktikování všímavosti se posilují u dětí výkonné funkce mozku. Ty jsou odpovědné za schopnost soustředit se, zaměřovat pozornost jedním směrem, organizovat si informace, zapamatovat si podrobnosti a plánovat. Ve skutečnosti jedna studie, která sledovala osm týdnů studenty na střední škole, ukázala, že pokud praktikovali metodu všímavosti, vykazovali výrazné zlepšení v regulaci svého chování a taky se lépe soustředili na zadané úkoly – ve srovnání s kontrolní skupinou. Jiná studie ukázala, že i žáci základních škol byli mnohem pozornější.

     

    6 láskyplných způsobů, jak ukázat dítěti, že vy jste tady šéf!

    6 láskyplných způsobů, jak ukázat dítěti, že vy jste tady šéf!

    Umíněné. Panovačné. Urážlivé. Vzdorovité. Vzteklé. Zní vám to povědomě? Tady je malý návod, jak dát jasně a nekompromisně, zároveň ale s láskou a pochopením…celý článek

  • Emocionální a sociální výhody

    Autor: iStock

    Pozitivní pocit pohody je důležitou součástí života dítěte. A je to důležité nejen pro duševní zdraví, ale taky to pomůže předcházet problémům s úzkostí, stresem, depresemi či problémům se sebeúctou. Jedna studie zjistila, že studenti při praktikování metody všímavosti uváděli větší pocit optimismu a klidu, lépe spali a trpěli méně úzkostí. V případě sociálních vztahů může mindfulness pomoci k lepší interakci s ostatními žáky a lepšímu porozumění. Bylo taky prokázáno, že metoda všímavosti zvyšuje u dětí empatii a schopnost regulovat emoce, lépe přemýšlet o vlastních myšlenkách a činech.

     

    7 projevů toho, že vás matka emocionálně zneužívá: Jak vám tím ubližuje?

    7 projevů toho, že vás matka emocionálně zneužívá: Jak vám tím ubližuje?

    Matky by měly být milující a měly by svým dětem pomáhat, aby se z nich stali sebevědomí lidé. Měly by jim dávat vnitřní sílu, kterou budou jednou potřebovat.…celý článek

    Mileniálové chtějí děti, ale do manželství se nehrnou, tvrdí to studie!

    Mileniálové chtějí děti, ale do manželství se nehrnou, tvrdí to studie!

    Mileniálové mají mnohem větší zájem o titul "máma" nebo "táta" než "manželka" či "manžel". K tomuto závěru došla nejnovější studie Pew Research Center.…celý článek

/
Autor: aši
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.

Zobrazit domovskou stránku