Dáváte potomkům tmavé pečivo? Chyba! 7 omylů o dětech a jídle

  • Foto: iStock
    Sdílej na facebooku
    13. října  2017 
     06:00

    Zatímco někteří rodiče děti v jídle nijak neomezují a doufají, že z případných špeků vyrostou, jiní nutí už pětileté holčičky, aby si hlídaly, kolik toho sní. Obojí je špatně a obojí může vést k budoucím velkým problémům s nadváhou, či dokonce obezitou. Stejně jako například snaha donutit dítě k tomu, že by vždycky mělo všechno dojíst. Podobných omylů a mýtů přitom mezi lidmi koluje více. Patříte taky mezi ty, kdo dětem kupují nízkotučné mléko a zalévají jím přeslazené cereálie? Nebo odpíráte své dceři přílohy či večeři, protože jinak podle vás bude ve dvaceti příliš tlustá? Raději tenhle přístup změňte. 

  • Dítě může jíst, kdykoli má hlad nebo chuť, vždyť z toho vyroste

    Bohužel, není to pravda, zvláště pokud má potomek genetické dispozice k tomu, aby bojoval s kily navíc. Přibírat bude i tehdy, když přijme v jídle více energie, než kolik jí vydá. Na rodičích je, aby dítě naučili, že dostane snídani, oběd, večeři plus dvě svačiny a mezi nimi už nic. Pokud dojde například na odpolední zmrzlinu, počítejte ji jako svačinu.

    Vyplatí se koupit: Olejíček místo vlhčených ubrousků, kapsičky na kaše i svítící dudlík

    Vyplatí se koupit: Olejíček místo vlhčených ubrousků, kapsičky na kaše i svítící dudlík

    Rodič malého dítěte je snadný cíl. Ve snaze poskytnout miminku či batoleti nejlepší možnou péči koupí kdeco. Často věci, které pak ani nepoužije. A…celý článek

    Děti, které dostávají mezi jídly třeba sušenky, si jimi někdy navíc tak zaplácnou žaludek, že pořádně neobědvají nebo nevečeří. Váhu mohou mít dobrou, celkový energetický příjem v normě, jenže jim budou chybět důležité živiny, které by dostaly třeba v salátu ze zeleniny a těstovin. Samozřejmě, na podvýživu nezahynou, ale mohou kvůli tomu mít třeba slabší imunitu. 

  • Musím dítě neustále hlídat a nabádat ho, aby jedlo málo, jinak se to nenaučí

     

    Další extrém, kterého se rodiče dopouštějí. Výsledek? Dítě, pro které není jídlo přirozeným potěšením, ale stresující záležitostí. V budoucnu z něj může být jak anorektik, který se budu cítit vinen, jakmile něco sní, tak naopak velký jedlík, který si bude množstvím jídla vynahrazovat to, které mu dříve někdo upřel. Nové trendy v přístupu k výživě dětí přitom mluví jasně: na rodičích je, co a kdy dítě jí, na dítěti, kolik toho sní. Jinými slovy: předkládejte dětem takové pokrmy, které mu nezakládají na budoucí váhu. A věřte výzkumům, které říkají, že už malé děti si samy přirozeně dovedou regulovat množství potravin, které potřebují pro svůj zdravý růst a vývoj. Proto je nenuťte ani k tomu, aby dojedly vše, co dostaly na talíř. 

     

  • Aby bylo dítě zdravé a hubené, musí jíst celozrnné pečivo a cereálie

    1080p 720p 480p 360p 240p
    Proč nejsou sladkosti dobrá odměna? • VIDEO: 


    Dvojitý omyl! Protože potomkovi neprospějete ani tmavým pečivem, ani tím, když mu k snídani naopak předložíte cereální lupínky. První z nich je pro děti do deseti let jen obtížně stravitelné, může je nadýmat a živiny z něj stejně neumějí využívat, navíc je prokázáno, že v tmavém pečivu se častěji vyskytují plísně. Snídaňové cereálie jsou až na vzácné výjimky, které dětem stejně nechutnají, příliš sladké. Schválně se někdy podívejte na složení, množství cukru vás nejspíš zaskočí, stejně jako fakt, že v jídle vlastně není nic moc prospěšného. Zkuste raději děti naučit na ovesné vločky, i když jim je trochu přisladíte, bude to pořád mnohem zdravější volba než všelijaké lupínky nebo kuličky.

  • Když mléko a mléčné výrobky, tak jedině nízkotučné

    Zatímco nízkotučný jogurt má 1,5 procenta tuku, běžný kolem 3,5 procenta. Odstředěné mléko má 0,5 procenta tuku, běžné 1,5 procenta, tučné něco přes tři. Zdá se vám to jako velký rozdíl? Pak stačí si uvědomit, že sýry mají běžně 45 procent, některé dokonce 60 procent tuku v sušině, to samé platí o uzeninách. Z téhle jednoduché matematiky je celkem jasné, že nemá smysl dětem dávat za každou cenu nízkotučné výrobky, u dětí do tří let se to dokonce vyloženě nedoporučuje.

    Jsi ze zkumavky! Říct to dětem, nebo ne? Co hrozí, když to neuděláte

    Jsi ze zkumavky! Říct to dětem, nebo ne? Co hrozí, když to neuděláte

    Zatímco v Česku to ještě moc k vidění není, v zámoří je z toho hit. Řeč je o kojeneckém oblečení, které dává hrdě najevo, že dotyčné dítě přišlo na…celý článek

    Těm starším můžete v klidu dávat běžné jogurty a mléko, zvažte jen smetanové jogurty, ty mají kolem deseti procent, a to už je zase zbytečně moc. Nízkotučné jogurty jsou často méně chutné a příliš řídké, což výrobci dohánějí například škrobem, případně je doslazují. 

  • Nevadí, když dítě nesnídá, protože to dožene během dne

     

    480p 360p 240p
    Co by měla obsahovat dětská svačina? • VIDEO: 


    Je pravda, že některé děti do sebe ráno jídlo dostávají skutečně horko těžko, ale vyplatí se věnovat energii tomu, aby se snídat naučily. Někdy stačí vzbudit je například o deset minut dříve, aby se rozkoukaly, a chleba s máslem a sýrem nahradit jogurtem nebo mléčným nápojem. Přidejte také ovoce – to se klidně může stát základem snídaně, pokud dítěti přijde k chuti. Snídaně je důležitá hned ze dvou důvodů. Za prvé člověk, který snídá, má menší tendenci dohánět nedostatek energie různými nezdravými věcmi a naučí se spíše jíst pravidelně. A za druhé kvalitní snídaně zabraňuje dopolední únavě, a dítě se tak mnohem lépe například soustředí na učení. 

  • Žádné přílohy, žádné večeře a light výrobky aneb děti mohou hubnout stejně jako dospělí

     

    480p 360p 240p
    Puberta? Zkuste naučit dospívající děti jíst zdravě • VIDEO: 

    Velice nebezpečný omyl. Protože tenhle přístup děti ohrožuje hned několika způsoby. Pokud například dvanáctiletou dceru naučíte, že se musí omezovat v jídle a vynechávat večeře nebo přílohy, dosáhnete především toho, že se jí zpomalí metabolismus a tělo se naučí vyjít s menším množstvím jídla. Důsledek je zřejmý – už nikdy nebude moci jíst normálně, což platí pro všechny příliš přísné nebo omezující diety. Umělá sladidla, která se objevují v nápojích nebo některých jogurtech, jsou zase podezřelá z toho, že mohou mít negativní vliv na vývoj dětského mozku.

     

  • Sladké limonády nekupujeme, dítě pije jen zdravé ovocné nápoje

    Na obezitě dětí mají největší podíl rodiče, kteří jim dávají nevhodná jídla


    Podívejte se na složení všelijakých oblíbených dětských ovocných pití a  porovnejte je s údaji na limonádách, rozdíl nebude velký – plus minus dvě stě kilojoulů na deci, což znamená, že půllitr takového nápoje vydá za celou dětskou porci jídla. To samé platí o džusech. Když už chcete ochucené pití, vyplatí se sáhnout spíš po ochucených vodách, které obsahují cukru, a tím pádem energie přece jen výrazně méně. Nicméně je fakt, že když už nebudete hlídat každou kalorii, je ovocné pití často lepší, protože neobsahuje konzervanty a barviva. 

    Tohle rodiče netuší! 10 jídel, která nejsou pro děti tak zdravá, jak myslíte

    Tohle rodiče netuší! 10 jídel, která nejsou pro děti tak zdravá, jak myslíte

    Chcete, aby vaše dítě jedlo zdravě, ale nepřeháníte to? Jen se vždycky snažíte mu nabídnout to, co považujete za zdravější variantu? Pozor na to, dost…celý článek

    Co se mi stalo v porodnici: Skutečné zážitky. Zažili jste to taky?

    Co se mi stalo v porodnici: Skutečné zážitky. Zažili jste to taky?

    Osobně si myslím, že se české porodnice za posledního čtvrt století změnily k lepšímu. Bohužel ne všude a ne dost a týká se to jak vybavení, tak přístupu…celý článek

/
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.
Video
1080p 720p 360p
Tolik empatie. Holčička se nechá ostříhat a vlasy daruje dětem s …
39. týden: Už jen čekám na den D!
39. týden: Už jen čekám na den D!