Rodičovský omyl! 10 jídel, která nejsou pro děti tak zdravá, jak myslíte

  • Rodičovský omyl! 10 jídel, která nejsou pro děti tak zdravá, jak myslíte
    Chutná jim? Přemýšlejte o složení
    Foto: istock.cz
    Sdílej na facebooku
    7. srpna  2015 
     06:00

    Chcete, aby vaše dítě jedlo zdravě, ale nepřeháníte to? Jen se vždycky snažíte mu nabídnout to, co považujete za zdravější variantu? Pozor na to, dost často se mýlíme. Hranolků a hamburgerů se bojíme, přitom jim často dáme věci, které nejsou o moc lepší. 

    Někdy je hodně těžké vyznat se v tom, co je vlastně pro děti, co se jídla a pití týče, zdravé a co nikoliv. A ne jen kvůli reklamám, které podávají zkreslující informace, které mohou zmást nejen děti, ale i jejich rodiče. Mnohdy si odporují i odborná doporučení. Jak se v tom vyznat a s jakými jídly to prostě nepřehánět? Podívejte na následující desítku. 

  • Snídaňové cereálie

    V snídaňových cereáliích je až na výjimky příliš mnoho cukru • VIDEO: 

    Cereálie k snídani děti milují a přiznejme si, že rodiče taky, protože je stačí nasypat do misky a přelít mlékem. Hotové za deset vteřin, a ještě je pravděpodobné, že takové jídlo děti sní, na rozdíl třeba od chleba s máslem. Bohužel, ty nejoblíbenější se většinou nedají s klidným svědomím doporučit, protože obsahují více cukru než obyčejný kousek bábovky nebo domácího koláče. „Nadměrné množství glukózy vede k rychlému nárůstu hladiny cukru v krvi stejně jako zvýšená spotřeba kalorií,“ říká nutriční specialistka Věra Boháčová. Jinými slovy – dítě do sebe dostane spoustu kalorií, které mu nepřinesou nic užitečného, a ještě bude mít celkem brzy zase hlad, což mu ve škole zabrání se soustředit. 

    Na trhu jsou samozřejmě méně slazené cereálie, stačí jen pozorně číst etikety. Počítejte s tím, že dítě je nebude tak úplně chtít, ale zkuste vytrvat. 

  • Dětské svačinky včetně mléčných

    Jak dopadl velký test dětských snacků? • VIDEO: 

    Jste ve městě, jdete ze školy, míříte do muzea, když dítě najednou dostane hlad a vy navzdory všem předsevzetím nemáte po ruce ideálně vyváženou svačinu z domova. Takže honem něco koupit, hladové dítě s sebou mít nechcete. Přímo se nabízí, abyste sáhli po nějakém dětském snacku, ať už s mlékem nebo bez něj, ale jak ukázal nedávný test inciativy Vím, co jím, dělat byste to neměli. Je v nich příliš mnoho cukrů a tuků. Tři čtvrtiny testovaných výrobků měly vysoký obsah nasycených mastných kyselin, které mají při nadměrné konzumaci negativní vliv na zdraví. Některé vzorky obsahovaly dokonce i trans-mastné kyseliny, kterým bychom se měli ve stravě vyhýbat, protože škodí srdci. Nejhorší v tomto směru byly výrobky Pribináček Tyčinka s kousky třešní a Krtečkova svačinka.

  • Dětská ovocná pitíčka

    ...
    ...
    Autor: Shutterstock.com

    A po čem sáhnete, když dítě dostane někde mimo domov žízeň a nad vodou se ošklíbá? Limonádu byste mu nekoupili, ale dětská ovocná pitíčka vypadají rozumně? Bohužel, dobrá volba to vesměs není a lékaři spolu s odborníky na výživu dětí je považují za velkou škodnou. Protože obsahují příliš mnoho cukru (a s ovocem naopak nemají společného skoro nic) – v některých výrobcích je ho ve srovnání s limonádami méně jen z toho důvodu, že jde o menší balení. I tak je v jediné malé lahvi až na výjimky pět až deset kostek cukru. Navíc často jde o glukózo-fruktózový sirup.

  • Džusy

    ...
    ...
    Autor: Shutterstock.com

    Mnozí rodiče se domnívají, že ovocné šťávy a džusy jsou pro děti ideální. Je v nich přece spousta ovoce a vitaminů! Není to ale pravda, džusy jsou vysoce kalorické nápoje, které přispívají k nadváze. Mnohem lepší je dát dětem čerstvé ovoce, které navíc obsahuje více vlákniny, jež se při výrobě džusů „ztrácí“. „Ano, je to tak. 100% džusy sice mohou obsahovat vysoké množství vitaminů, zejména C, ale ten v jídelníčku dětí nechybí zdaleka tak často jako vláknina. A džus je právě o ni ochuzen. Nenechte se zmást nápisem džus s dužinou,“ říká odbornice na výživu Blanka Procházková. Pití samotného stoprocentního džusu vede tedy nejen k nadváze, ale taky přispívá k tvorbě zubního kazu.

  • Medvídek místo čokolády?

    Také jste si mlsání gumových medvídků ospravedlňovali tím, že jsou vlastně zdravé?
    Také jste si mlsání gumových medvídků ospravedlňovali tím, že jsou vlastně zdravé?
    Autor: Shutterstock.com

    Není zase tak málo rodičů, kteří se snaží nedávat dětem čokoládu, ale dají jim gumové medvídky, protože "jsou malí a vypadají tak nějak zdravěji". Asi není třeba říkat, že obsah občas avizovaných vitaminů nebo ovocné šťávy vážně není vysoký, ale bohužel vysoký je obsah cukru. Průměrný přepočet hovoří jasně: tři medvídci nebo jiné želatinové kousky rovná se skoro celá lžička cukru. A to je dost. 

  • Knedlíky ne, těstoviny ano!

    Autor: Shutterstock.com

    Knedlíky jsou v českých domácnostech na ústupu, ale dětmi oblíbené těstoviny nejsou vždycky mnohem lepší. Pokud je dítěti zalijete smetanovou omáčkou a zapečete se spoustou sýra, jsou vlastně horší než svíčková, kde je například díky masu více bílkovin. Pokud dítě jí těstoviny jen s kečupem, nedostává z jídla vlastně nic užitečného.

    Vyplatí se koupit: Olejíček místo vlhčených ubrousků, kapsičky na kaše i svítící dudlík

    Vyplatí se koupit: Olejíček místo vlhčených ubrousků, kapsičky na kaše i svítící dudlík

    Rodič malého dítěte je snadný cíl. Ve snaze poskytnout miminku či batoleti nejlepší možnou péči koupí kdeco. Často věci, které pak ani nepoužije. A…celý článek

     

  • Šunka jako nejlepší volba?

    Co má obsahovat šunka nejvyšší jakosti?
    Co má obsahovat šunka nejvyšší jakosti?
    Autor: Profimedia

    Nevýhodou uzenin je kromě obsahu tuku i vysoký obsah soli, pro děti nevhodný. Bohužel, platí to i o mnohých výrobcích nabízených třeba jako šunka pro děti. Proto by děti měly dostávat uzeniny jen výjimečně. Nemusí být nutně bio, ale hlídejte obsah masa: 95 % je fajn, 58 % nikoliv. A mimochodem – i v uzeninách, jako je šunka, se vyskytuje glukózo-fruktózový sirup, po kterém se přibírá mnohem více než po klasickém cukru. Běžně ho najdete v limonádách, sušenkách, pečivu, ale také poněkud překvapivě v šunce, uzeném mase. Glukózo-fruktózový sirup kromě toho zhoršuje vnímání pocitu, že jsme sytí, což zvyšuje riziko, že toho sníme prostě moc.

  • Křupky. Moc slané, moc mastné

    ...
    ...
    Autor: Shutterstock.com

    Klasické arašídové křupky byste jim nedali, ale dětské jsou přece zdravé jídlo? Zapomeňte. Spousta výrobků obsahuje nevhodný palmový olej a spoustu soli. 

    "Křupky bývají obvykle z kukuřičné mouky, jsou tedy přirozeně bezlepkové a lehce stravitelné," říká Zuzana Douchová, odbornice na výživu a odborná garantka iniciativy Vím, co jím a piju, která křupky testovala pro náš web. "To ovšem jen v tom případě, pokud nejsou obohaceny o hromadu soli a nevhodného tuku."

    Některé křupky obsahují ve 100 gramech výrobku téměř denní dávku soli pro dospělého. To byl případ oblíbených arašídových křupek. Dospělým je doporučováno sníst denně 3 až 5 gramů soli, 100 gramů křupek obsahuje klidně i 2,3 gramu! Češi obecně patří mezi národy, které solí hodně. V průměru totiž solí až dvojnásobně, než je doporučováno.

  • Příliš tučné jogurty

    ...
    ...
    Autor: Shutterstock.com

    Jogurt je pro děti vhodný, ale i tady je potřeba o něm přemýšlet, protože tučné výrobky s deseti procenty tuku mohou dostávat děti nejvýše do tří let. A rodiče by jim pokud možno měli zatajit existenci jogurtů s různými čokokuličkami a podobně. Představte si, kolik cukru obsahuje jogurt s barevným posypem: kelímek 150g jogurtu obsahuje šest kostek cukru. 

  • Sušené ovoce

    Sušené ovoce
    Sušené ovoce
    Autor: Shutterstock.com

    Věříte na sušené ovoce a to, že je lepší než bonbony? Bohužel, zvláště některé druhy si s nimi nezadají. Příkladem, po kterém raději nesahejte, jsou banánové chipsy, které jsou často přislazované. I když ovoce přislazované není (například sušené meruňky), stačí pár kousků, celý sáček už obsahuje cukru v podstatě jako bonbony.

    Co se mi stalo v porodnici: Skutečné zážitky. Zažili jste to taky?

    Co se mi stalo v porodnici: Skutečné zážitky. Zažili jste to taky?

    Osobně si myslím, že se české porodnice za posledního čtvrt století změnily k lepšímu. Bohužel ne všude a ne dost a týká se to jak vybavení, tak přístupu…celý článek

    Neuvěříte, čím háčkované chobotnice pomáhají předčasně narozeným miminkům

    Neuvěříte, čím háčkované chobotnice pomáhají předčasně narozeným miminkům

    Na háčkované čepičky u malinkých miminek jsme už zvyklí i v českých porodnicích, ovšem háčkované chobotničky? Personál v porodnici v Pool Hospital…celý článek

/
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.
Video
Branky, body, kokoti: Za covid může sex! Prasák, pro kterého jsou…

Pomůžeme vám vybrat porodnici!

Těhotné ženy čeká jedno důležité rozhodnutí. Musí si vybrat porodnici, v níž přivedou svoje dítě na svět. Mezi zařízeními jsou velké rozdíly - některé se ani za posledních třicet let nijak moc nezměnily k lepšímu a stále používají rutinní škodlivé postupy, jiné nabízejí příjemné prostředí, individuální přístup, respektují porodní přání a jsou nakloněné alternativnějším metodám. Případně si tam třeba můžete přivést svoji porodní asistentku nebo dulu.

Která porodnice je nejlepší? Která nejvíce vyhoví vašim představám o tom, jakým způsobem chcete svého potomka přivést na svět? Jaké jsou přednost a zápory jednotlivých porodnických zařízení? Podívejte se na přehled všech porodnic na webu maminka.cz a přečtěte si, jak dopadly v hodnocení ostatních žen. Dozvíte se, které porodnice získaly nejvyšší počet bodů a které naopak úplně propadly, přečtete si zkušenosti rodiček a získáte spoustu informací, které vám pomohou zorientovat se v nabídce a vybrat si tu pravou.

Už máte jeden nebo dokonce víc porodů za sebou? Budeme rádi, když nám i vy napíšete svoje zkušenosti z porodnice a pomůžete tak dalším matkám, aby se rozhodly správně.

PORODNICE

Horoskopy


Zobrazit domovskou stránku