Jak předškoláky naučit psát? Využijte jejich zájmu, Barevná abeceda vám pomůže
Nepropásněte začátek Barevné abecedy v zářijovém Sluníčku. A jako anděl... Čekají vás navíc zábavná rodinná hra s písmenky a také první krůčky ke zvládnutí grafomotoriky – to vše z dílny vynikajících autorů a odborníků Ester a Milana Starých. Tentokrát v odstínu tyrkysovém.
Zajímají se vaši předškoláci o písmenka? Chtějí, abyste jim je četli a psali? Teď k tomu můžete využít skvělou pomůcku: seriál Barevná abeceda, který začal vycházet v časopise Sluníčko z našeho vydavatelství. Autorkou projektu je Ester Stará, speciální pedagožka, logopedka s lety praxe, autorka a spoluautorka mnoha knih pro děti.
Písmeno A najdete v zářijovém čísle, které je na stáncích, písmeno B vás bude čekat v říjnu, nové číslo časopisu Sluníčko vyjde zhruba za deset dní.
Začněte s něčím jednoduchým, co dítě určitě zvládne
Ester Stará je speciální pedagožka, logopedka a matka tří kluků, která občas píše knihy pro děti. Alespoň takhle se představuje na svém webu. My jsme s ní udělaly rozhovor o tom, jak pracovat s předškoláky, pokud jde o rozvoj psaní a vůbec lásku ke knihám.
Pro jak staré děti je projekt určen?
Cílíme především na předškoláky, ale i šikovné mladší děti už většinu úkolů zvládnou.
V Barevné abecedě vlastně nejde o výuku psaní. Snažíme se rozvíjet grafomotoriku, zrakové vnímání, koordinaci ruky a oka, sluchové vnímání, paměť, pozornost, posloupnost, vyjadřování... Jedná se o jednoduché úkoly, díky kterým si dítě upevňuje dovednosti, které se mu ve škole budou hodit. Ne všechno se samozřejmě dá ale procvičovat nad papírem. Aby dítě ve škole obstálo, mělo by být především samostatné, emočně a sociálně zralé, schopné se soustředit a pracovat podle pokynů.
Jak poznat, že je ten správný čas pro rozvíjení dítěte v tomto směru? Předpokládám, že to bude u různých dětí v různém věku.
Ano, je to individuální záležitost. Obecně se dá říct, že nejlépe tehdy, když dítě o nabízené úkoly projeví zájem a ochotně se do nich pustí. Na oplátku mu samozřejmě musíme dát najevo, jak nás jeho snaha těší.
Co když to mé dítě prostě nebude bavit? Jak ho pro to nadchnout?
Začněte s něčím jednoduchým, co dítě určitě zvládne. Vybírejte to, co dítě baví. Někdy jsou to bludiště, jindy je to kreslení, někoho baví počítání. Postupně přidávejte obtížnější úkoly. Buďte trpěliví a laskaví.
A co naopak nedělat?
Rozhodně bychom neměli dítě nutit nebo přetěžovat. Procvičování by vždycky mělo probíhat v pohodě a dobré náladě.
Jak od malička dítě rozvíjet, aby mělo zdravý vztah ke knihám, čtení a psaní?
S dětmi si povídat, vyprávět, ptát se na jejich názor. Prohlížet si společně knížky, číst si příběhy, popisovat obrázky, hledat v nich detaily... Být dítěti příkladem – prostě číst si. Když bude mít dítě vztah ke knihám, bude se časem zajímat i o to, jak se co píše, a samo se o to bude pokoušet. Četba navíc podpoří jeho kreativitu, posílí emoční cítění, umožní mu sdílet příběh, prožitek.
Kdy řešit potíže s držením tužky? Podívejte se!
Jak moc souvisí rozvoj jemné motoriky s logopedickými problémy?
Když rozvíjíme jemnou motoriku ruky, pozitivně ovlivníme i motoriku mluvidel a třeba i mikromotoriku očních pohybů. Jemné motorice obecně velmi prospěje, když rozvíjíme motoriku hrubou.
Všechno spolu prostě souvisí. Když budou děti běhat, skákat, lézt nahoru a dolů, stříhat, modelovat, stavět si z čehokoli, jejich řeč se bude ubírat tím správným směrem.
Knihy, jejichž autorkou nebo spoluautorkou je Ester Stará, najdete ZDE.