Nic moc vysvědčení? Možná vaše dítě málo pije
Na jedné straně se ukazuje, že doporučení pít denně litry a litry vody bylo poněkud přestřelené, na straně druhé však někteří lidé – včetně dětí – přijímají tekutin tak málo, že jim to může komplikovat život.
Klinické studie prokázaly vliv hydratace na kognitivní schopnosti dětí, jejich soustředění a pozornost.
Dostatek vhodných tekutin, zejména čisté pramenité nebo minerální vody, podporuje poznávací funkce dětí, ale také dobrou náladu i pocit štěstí. Oproti tomu nedostatek vody nebo příjem nevhodných tekutin, tedy všelijakých limonád a dalších sladkých nápojů, je podstatně zhoršuje. Tuto skutečnost je třeba brát v potaz i u dětí s ADHD, tedy trpících syndromem poruchy pozornosti.
Děti nechodí do školy dostatečně napité, hydratované, jak ukázaly klinické studie. Například ve Francii bylo testováno 500 dětí při příchodu do školy, přes šedesát procent z nich nebylo dostatečně hydratovaných. A tyto děti měly při testech, které absolvovaly v poledne, výrazně horší výsledky, pokud jde o zapamatování si a vybavení si zapamatované informace. Také děti, které se před testem nenapily, měly horší paměť než děti, které vypily půl hodiny před testem tři deci vody.
Kdo nemá žízeň, lépe se soustředí
Klinické studie sledovaly vliv pitného režimu i na pocity a náladu dětí. Testování proběhlo 45 minut po vypití průměrně čtyř deci – děti, které vypily vodu, se považovaly za šťastnější a také jejich vizuální pozornost a výsledky vizuálního vyhledávání byly lepší.
Již mírně jednoprocentní dehydratace zhoršuje kognitivní schopnosti dětí. Existuje více způsobů, jak napomoci u dětí soustředění a zlepšení paměti – k těm nejjednodušším a přitom velice efektivním patří právě správný pitný režim.
„V případě menších dětí je zásadní, aby jejich pitný režim sledovali rodiče. Děti obecně netrpí pocitem žízně tak intenzivně jako dospělí, přitom negativní efekt i mírné dehydratace je u nich velmi výrazný. Pokud dítě píše testy nebo ho čeká zkoušení, dostatečný příjem vody v tento den je pro něj ještě důležitější než v ostatních dnech. To by měli rodiče vědět. Navíc by měli dětem zdůraznit, že je velmi vhodné vypít o přestávce před testem alespoň 200 mililitrů, lépe 250 mililitrů tekutin, díky kterým se budou cítit lépe a budou mít lepší i výsledky písemek,“ doporučuje Pavel Suchánek, výzkumný pracovník IKEM a spolupracovník AquaLife Institute.
Zajímavé jsou také výsledky studií sledujících děti s diagnózou ADHD, pro které jsou typické deficit pozornosti a rychlé, impulzivní i zbrklé reakce, kvůli nimž dělají často chyby.
„Děti s diagnózou ADHD nemají pít energetické nápoje a musí dodržovat pitný režim, nejlépe zvýšením příjmu přírodní pramenité a minerální vody. Studie potvrdily, že tak se jejich projevy ADHD výrazně zeslabí a děti se pak dokážou daleko lépe soustředit na své povinnosti a úkoly,“ upřesňuje Suchánek. Podle něj jsou děti s diagnózou ADHD zároveň jednou ze skupin nejčastěji postižených dehydratací. Pokud se u takových dětí zkombinují vliv energetických nápojů s vysokým obsahem kofeinu, které způsobují nejen excitaci, ale i dehydrataci, a zároveň nedostatečná konzumace vody, dochází k velmi rychlému nástupu bolestí hlavy, nesoustředění a dalších projevů ADHD.
AquaLife Institute (www.aqualifeinstitute.cz) je organizace, která sdružuje přední odborníky a vědce zabývající se hydratací organismu, výživou a zdravým životním stylem, ale i vodou jako přírodním zdrojem.